Odstavec předpisu 334/1992 Sb.
Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu
Příl
Příloha
Sazebník odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
Část A
Základní hodnotové ukazatele zemědělské půdy vycházejí ze základní ceny zemědělských
pozemků podle bonitovaných půdně ekologických jednotek stanovené oceňovací vyhláškou27).
ČÁST B
Faktory životního prostředí, které budou negativně ovlivněny odnětím půdy
ze zemědělského půdního fondu a ekologické váhy těchto vlivů
Skupina Charakteristika faktorů životního prostředí Ekologická faktorů negativně ovlivněného odnětím půdy váha vlivu ze zemědělského půdního fondu A Národní parky - zóna soustředěné péče o přírodu, 20 národní přírodní rezervace nebo národní přírodní památky Národní parky - zóna kulturní krajiny, 15 chráněné krajinné oblasti - I. zóna, přírodní rezervace, přírodní památky, evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti Chráněné krajinné oblasti 10 - II. zóna nebo územní systémy ekologické stability Ochranná pásma národních parků, chráněné 5 krajinné oblasti - III. zóna nebo významné krajinné prvky B Chráněné oblasti přirozené akumulace 10 vod, ochranná pásma vodních zdrojů II. stupně, ochranná pásma I. stupně přírodních léčivých zdrojů nebo ochranná pásma I. stupně zdrojů přírodních minerálních vod C Území mimo plochy určené územně plánovací 5 dokumentací k zástavbě nebo pro jiné urbanistické funkce D Chráněná ložisková území 5 E Pozemky, které nenavazují na zastavěné území, 10 jsou-li na nich umisťovány stavební záměry pro obchod, výrobu nebo skladování. Pro účely tohoto ustanovení se za výrobu a skladování nepovažují výroba a uskladňování uvedené v energetickém zákoně 45) , dále se za skladování nepovažuje ukládání podle horního zákona 8).
ČÁST C
zrušena
ČÁST D
Postup při výpočtu odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
Zpracovatel výpočtů odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu
(§ 9 a 11) postupuje při této činnosti takto:
1. Zjistí zařazení pozemku nebo jeho částí do bonitovaných půdně ekologických
jednotek a jeho základní cenu podle oceňovací vyhlášky27).
2. Zjistí, bude-li odnětím půdy ze zemědělského půdního fondu negativně
ovlivněn některý z faktorů životního prostředí, vyjmenovaných v části B, a v návaznosti
na to určí odpovídající ekologickou váhu tohoto ovlivnění. V případech, že bude ovlivněno
více faktorů životního prostředí, uplatní se nejvyšší určená ekologická váha vlivu.
Ekologická váha vlivu se nepoužije při výpočtu odvodů za zemědělskou půdu odňatou
ze zemědělského půdního fondu na plochách
a) průmyslových zón určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského
rozvoje státu, které podle zákona o investičních pobídkách schvaluje na návrh Ministerstva
průmyslu a obchodu vláda39) ; Ministerstvo průmyslu a obchodu vydá na žádost orgánu
ochrany zemědělského půdního fondu vyjádření, ve kterém posoudí, zda se jedná o takovou
průmyslovou zónu a zda je stanovení výše odvodu podle tohoto ustanovení v souladu
s podmínkami pro poskytování veřejné podpory stanovenými přímo použitelnými předpisy
Evropské unie46),47), nebo
b) rodinných domů včetně souvisejících staveb umisťovaných na jednom
stavebním pozemku, pokud je stavebníkem fyzická osoba a rodinný dům má sloužit vlastní
bytové potřebě stavebníka.
Věta třetí se nepoužije pro plochy potřebné pro umístění staveb pro skladování
věcně nesouvisející se záměrem investiční akce ve výrobě.
3. Základní cenu zemědělské půdy dotčené odnětím ze zemědělského půdního
fondu (bod 1.) vynásobí ekologickou vahou ovlivnění příslušného faktoru životního
prostředí. Tím je stanovena základní sazba odvodů za odnětí.
4. Výslednou sazbu odvodů zjistí tak, že základní sazbu odvodů za odnětí
půdy ze zemědělského půdního fondu zjištěnou podle bodů 2 a 3 vynásobí koeficientem
třídy ochrany.
Třída ochrany koeficient I. třída 11 II. třída 8 III. třída 5 IV. třída 4 V. třída 4
Celková výsledná částka odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu je součtem
výsledných sazeb podle výměr jednotlivých bonitovaných půdně ekologických jednotek
a jejich zařazení do tříd ochrany zastoupených na odnímaném pozemku.
5. Jde-li o trvalé odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu, při kterém
se odvody platí jednorázově, je stanovená částka skutečné výše odvodů za odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu (bod 4.) konečná.
6. Při dočasném odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu nebo při trvalém
odnětí této půdy, za které mají být odvody placeny každoročně, stanoví výši odvodů
za každý kalendářní rok trvání uvedeného odnětí půdy jako stý díl částky skutečné
výše odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu na dotčeném pozemku, vypočtené
podle bodu 4. V případě, že uvedené odnětí se uskuteční nebo bude ukončeno v průběhu
kalendářního roku, stanoví odvody ve výši jedné dvanáctiny stého dílu částky skutečné
výše odvodů, a to za každý i započatý měsíc.
7. Je-li zemědělská půda odňata ze zemědělského půdního fondu pro těžební
účely na pozemcích nalézajících se ve schváleném dobývacím prostoru nebo na chráněném
ložiskovém území, ekologická váha vlivu skupiny faktorů D „Chráněná ložisková území“
v části B se nepoužije.
8. Došlo-li k nezemědělskému využití zemědělské půdy pro záměr podle stavebního
zákona6), který byl realizován na zemědělské půdě bez příslušného povolení podle
stavebního zákona, celková výše odvodů se násobí hodnotou dvacet.
ČÁST E
Východiska ke zjišťování údajů potřebných pro výpočet odvodů za odnětí půdy
ze zemědělského půdního fondu
Faktory životního prostředí, které budou negativně ovlivněny odnětím půdy
ze zemědělského půdního fondu, se zjistí například z mapové a spisové dokumentace
k vyhlášení národních parků, chráněných krajinných oblastí, přírodních rezervací,
přírodních památek, významných krajinných prvků, územních systémů ekologické stability,
chráněných oblastí přirozené akumulace vod, ochranných pásem vodních zdrojů, ochranných
pásem přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod, z územně plánovací
dokumentace, z výsledků geologického průzkumu a z jiných účelových podkladů, popřípadě
z účelového měření.
6) Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
27) Vyhláška č. 441/2013 Sb., k provedení zákona o oceňování majetku (oceňovací
vyhláška), ve znění pozdějších předpisů.
39) § 1b zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých
zákonů (zákon o investičních pobídkách), ve znění zákona č. 84/2015 Sb.
45) Zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v
energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění
pozdějších předpisů.
46) Čl. 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie.
47) Například nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne 18. prosince 2013 o použití
článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis, v platném
znění, nařízení Komise (EU) č. 360/2012 ze dne 25. dubna 2012 o použití článků 107
a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím
služby obecného hospodářského zájmu, v platném znění, nařízení Komise (EU) č. 651/2014
ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 Smlouvy prohlašují
určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, v platném znění.