Odstavec předpisu 114/1992 Sb.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
§ 45i
§ 45i
(1) Ten, kdo zamýšlí pořídit koncepci nebo uskutečnit záměr
uvedený v § 45h odst. 1 (dále jen „předkladatel“), je povinen návrh koncepce nebo
záměru předložit orgánu ochrany přírody ke stanovisku, zda může mít samostatně nebo
ve spojení s jinými koncepcemi nebo záměry významný vliv na předmět ochrany nebo
celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Orgán ochrany přírody vydá
odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. V případě politiky územního
rozvoje a územně plánovací dokumentace se předkládá návrh
a) zadání územně plánovací dokumentace,
b) zadání změny územně plánovací dokumentace,
c) zprávy o uplatňování územně plánovací dokumentace,
d) zprávy o plnění politiky územního rozvoje, nebo
e) obsahu změny politiky územního rozvoje.
(2) Jestliže orgán ochrany přírody svým stanoviskem podle odstavce
1 významný vliv podle § 45h odst. 1 nevyloučí, musí být daná koncepce nebo záměr
předmětem posouzení podle tohoto odstavce postupem podle zákona o posuzování vlivů
na životní prostředí3b). Má-li na základě posouzení podle tohoto odstavce záměr nebo
koncepce významný negativní vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné
lokality nebo ptačí oblasti, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž
cílem je významný negativní vliv vyloučit, nebo v případě, že vyloučení není možné,
alespoň zmírnit. Tyto varianty musí být posouzeny podle tohoto odstavce postupem
podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Politika územního rozvoje a
územně plánovací dokumentace se posuzují postupem podle stavebního zákona.
(3) Orgán, který je příslušný ke schválení koncepce nebo záměru uvedeného
v § 45h, jej může schválit, jen pokud na základě stanoviska, případně závěru zjišťovacího
řízení, podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí3b) taková koncepce nebo
záměr nebude mít významný negativní vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky
významné lokality nebo ptačí oblasti, anebo za podmínek stanovených v odstavci 4,
popřípadě v odstavci 5. Ochrana podle částí druhé, třetí a páté tohoto zákona tím
není dotčena.
(4) Pokud posouzení podle odstavce 2 prokáže významný negativní vliv
na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti
a neexistuje variantní řešení bez významného negativního vlivu, lze schválit jen
variantu s nejmenším možným významným negativním vlivem, a to pouze z naléhavých
důvodů převažujícího veřejného zájmu a až po uložení kompenzačních opatření nezbytných
pro zajištění celkové soudržnosti soustavy ptačích oblastí a evropsky významných
lokalit podle odstavce 6. Kompenzačními opatřeními pro účely koncepce se rozumí zajištění
možnosti nahradit lokalitu dotčenou realizací koncepce v obdobném rozsahu a kvalitě
a se stejnou mírou závaznosti a konkrétnosti, jakou má schvalovaná koncepce nebo
její jednotlivé části. Kompenzačními opatřeními pro účely záměru se rozumí vytvoření
podmínek pro zachování nebo zlepšení záměrem ovlivněných předmětů ochrany ve stejné
lokalitě nebo nahrazení lokality jinou lokalitou v obdobném rozsahu a kvalitě a jejich
součástí mohou být opatření směřující k nahrazení možných dočasných ztrát na předmětu
ochrany.
(5) Jde-li o významný negativní vliv na lokalitu s prioritními typy
stanovišť nebo prioritními druhy, lze koncepci nebo záměr schválit jen z důvodů týkajících
se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu
pro životní prostředí. Jiné naléhavé důvody převažujícího veřejného zájmu mohou být
důvodem ke schválení jen v souladu se stanoviskem Komise. Ministerstvo životního
prostředí v tom případě na základě dožádání příslušného orgánu požádá Komisi o stanovisko;
ode dne odeslání podnětu do dne doručení stanoviska lhůty v příslušných řízeních
neběží. Dále se postupuje podle odstavce 4 a 6 obdobně.
(6) Kompenzační opatření podle odstavce 4 pro účely koncepce, včetně
návrhu opatření k jejich zajištění, stanoví v případě existence naléhavých důvodů
převažujícího veřejného zájmu podle odstavce 4 nebo důvodů týkajících se veřejného
zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní
prostředí podle odstavce 5 orgán ochrany přírody. Tato kompenzační opatření musí
být zahrnuta do koncepce před jejím schválením. Kompenzační opatření podle odstavce
4 pro účely záměru, včetně způsobu a doby sledování nezbytných pro vyhodnocení jejich
účinnosti, stanoví v případě existence naléhavých důvodů převažujícího veřejného
zájmu podle odstavce 4 nebo důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti
nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí podle odstavce
5 rozhodnutím orgán ochrany přírody na základě podnětu orgánu příslušného ke schválení
záměru. Ode dne odeslání podnětu do doby uložení kompenzačních opatření orgánem ochrany
přírody lhůty v příslušných řízeních neběží.
(7) Uložená kompenzační opatření musí být zajištěna před realizací
záměru. Zajištění kompenzačních opatření potvrdí vyjádřením orgán ochrany přírody,
který je stanovil. Uložení kompenzačních opatření je důvodem pro stanovení odkladu
vykonatelnosti rozhodnutí, kterým se záměr schvaluje, a to ke dni vydání vyjádření
orgánu ochrany přírody, kterým bude zajištění kompenzačních opatření potvrzeno.
(8) O uložených nebo stanovených kompenzačních opatřeních a způsobu
jejich zajištění informuje příslušný orgán ochrany přírody neprodleně Ministerstvo
životního prostředí, které informuje Komisi.
(9) Náležitosti posouzení podle odstavce 2 stanoví Ministerstvo životního
prostředí vyhláškou.
3b) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve
znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 183/2006 Sb.
19c) § 3 písm. a) zákona č. 100/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
19d) Zákon č. 244/1992 Sb.
Zákon č. 100/2001 Sb.
19e) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon
o uznávání odborné kvalifikace).
19f) § 20 odst. 1 zákona č. 18/2004 Sb.
19g) § 5 zákona č. 18/2004 Sb.
19h) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.