Odstavec předpisu 114/1992 Sb.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
§ 4
§ 4
Základní povinnosti při obecné ochraně přírody
(1) Vymezení systému ekologické stability zajišťujícího uchování a reprodukci
přírodního bohatství, příznivé působení na okolní méně stabilní části krajiny a vytvoření
základů pro mnohostranné využívání krajiny stanoví a jeho hodnocení provádějí orgány
územního plánování a ochrany přírody ve spolupráci s orgány vodohospodářskými, ochrany
zemědělského půdního fondu a státní správy lesního hospodářství. Ochrana systému
ekologické stability je povinností všech vlastníků a uživatelů pozemků tvořících
jeho základ; jeho vytváření je veřejným zájmem, na kterém se podílejí vlastníci pozemků,
obce i stát. Podrobnosti vymezení a hodnocení systému ekologické stability a podrobnosti
plánů, projektů a opatření v procesu jeho vytváření stanoví Ministerstvo životního
prostředí vyhláškou.
(2) Významné krajinné prvky jsou chráněny před poškozováním a ničením.
Využívají se pouze tak, aby nebyla narušena jejich obnova a nedošlo k ohrožení nebo
oslabení jejich stabilizační funkce. K zásahům, které by mohly vést k poškození nebo
zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení nebo oslabení jeho ekologicko-stabilizační
funkce, si musí ten, kdo takové zásahy zamýšlí, opatřit souhlas orgánu ochrany přírody.
Mezi takové zásahy patří zejména umisťování staveb, pozemkové úpravy, změny druhu
nebo způsobu využití pozemků, výstavba lesních cest, budování lesních melioračních
systémů, odvodňování pozemků, úpravy vodních toků a nádrží a těžba nerostů. Podrobnosti
ochrany významných krajinných prvků stanoví Ministerstvo životního prostředí vyhláškou.
(3) Souhlas orgánu ochrany přírody z hlediska tohoto zákona je také nezbytný
ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání lesních hospodářských
osnov2). K pěstebním a těžebním zásahům v lesích prováděným v souladu se schváleným
lesním hospodářským plánem nebo protokolárně převzatou lesní hospodářskou osnovou
a při nahodilé těžbě se souhlas orgánu ochrany přírody podle odstavce 2 nevyžaduje.
Souhlas ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání lesních
hospodářských osnov se vydává na žádost příslušného orgánu státní správy lesů. K
souhlasům vydaným po lhůtě 60 dnů od doručení žádosti příslušnému orgánu ochrany
přírody se nepřihlíží. Požádá-li vlastník3a) o předběžnou informaci podle § 90 odst.
23 o podmínkách vydání souhlasu ke schválení lesního hospodářského plánu, příslušný
orgán tuto informaci poskytne zpravidla ke dni konání základního šetření, nejpozději
do 60 dnů od obdržení žádosti.
(4) Orgán ochrany přírody posuzuje v rámci řízení o vydání souhlasu podle
odstavce 3 dotčení zájmů chráněných podle částí druhé až páté tohoto zákona. Navrhované
využití nepůvodních druhů dřevin v rámci lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských
osnov posuzuje tak, aby nedošlo k poškození přírodních stanovišť v jejich přirozeném
areálu rozšíření nebo původních druhů rostlin anebo živočichů; v případě modřínu
opadavého a douglasky tisolisté se jejich využití v lesích mimo území chráněná podle
části třetí nebo čtvrté tohoto zákona řídí jiným právním předpisem21c).
(5) V rámci řízení o vydání souhlasu podle odstavce 3 orgán ochrany přírody
provede také hodnocení důsledků lesních hospodářských plánů a lesních hospodářských
osnov pro evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Orgán ochrany přírody nevydá
souhlas ke schválení lesních hospodářských plánů a protokolárnímu předání lesních
hospodářských osnov, pokud by měly významný negativní vliv na příznivý stav předmětu
ochrany evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. V ostatních případech orgán
ochrany přírody vydá souhlas. Souhlas ke schválení lesních hospodářských plánů a
protokolárnímu předání lesních hospodářských osnov nahrazuje odůvodněné stanovisko
podle § 45i odst. 1. Na postup hodnocení důsledků lesních hospodářských plánů a lesních
hospodářských osnov se nepoužije zákon o posuzování vlivů na životní prostředí3b).
(6) Ke stanovení dobývacího prostoru, povolení hornické činnosti, povolení
dobývání ložiska nevyhrazeného nerostu nebo povolení likvidace důlních děl a lomů
je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Při vydávání souhlasu podle věty první,
jakož i v dalších řízeních a při vydávání dalších stanovisek podle tohoto zákona,
pokud se týkají hornické činnosti a sanací a rekultivací území po hornické činnosti,
orgány ochrany přírody prověřují možnosti rekultivace území přírodě blízkou obnovou
těžbou narušeného území, a je-li to možné a účelné, ve svých rozhodnutích a stanoviscích
takovou obnovu podporují. Těžbou narušená území, na kterých probíhá přírodě blízká
obnova, zaregistruje orgán ochrany přírody jako významný krajinný prvek.
2) § 2 zákona ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního
hospodářství.
3a) § 58 odst. 1 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3b) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve
znění pozdějších předpisů.
21c) Zákon č. 289/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů.