Odstavec předpisu 13/1997 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
§ 37
§ 37
Styk s dráhami
(1) Křížení pozemní komunikace s dráhou se zřizuje mimo úroveň kolejí
nebo v úrovni kolejí. Úrovňové křížení (dále jen „přejezd“) je možné zřídit na
a) tramvajové a trolejbusové dráze a vlečce, nebo
b) jiné dráze na základě povolení příslušného silničního správního
úřadu.
(2) Povolení podle odstavce 1 písm. b) lze vydat pouze,
a) pokud je zajištěna bezpečnost provozu na dráze a bezpečnost a plynulost
provozu na pozemní komunikaci, a
b) jde-li o dráhu, která umožňuje provozování drážních vozidel rychlostí
nejvýše 160 km.h
-1
.(3) O vydání povolení rozhoduje na žádost vlastníka dráhy nebo pozemní
komunikace příslušný silniční správní úřad, který si pro vydání povolení podle odstavce
1 písm. b) opatří vyjádření drážního správního úřadu k zajištění bezpečnosti provozu
na dráze v případě zřízení přejezdu a vyjádření Policie České republiky k zajištění
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci. Souvisí-li přejezd vyžadující
povolení podle tohoto zákona se záměrem povolovaným podle stavebního zákona, rozhodne
o něm stavební úřad rozhodnutím o povolení záměru podle stavebního zákona. Podkladem
v řízení o povolení záměru podle stavebního zákona jsou vyjádření uvedená ve větě
první.
(4) Zabezpečovací zařízení na přejezdu s dráhou umísťuje a udržuje vlastník
dráhy. Vlastník dráhy je povinen udržovat v řádném stavu pozemní komunikaci na přejezdu
bez závor do vzdálenosti 2,5 m od osy krajní koleje, na přejezdu se závorami v úseku
mezi závorami, a to v celé šíři tělesa pozemní komunikace. Pokud šířka pozemní komunikace
na přejezdu neodpovídá šířce jejích přilehlých úseků, je vlastník dráhy povinen přejezd
při jeho rekonstrukci přiměřeně rozšířit; u silnice a místní komunikace užší než
5 m musí být na přejezdu zachována volná šířka alespoň 5 m.
(5) U silnice a místní komunikace I. a II. třídy je vlastník dráhy
povinen zajistit
a) úpravu přejezdu umožňující plynulé najíždění silničních vozidel,
b) opatření na přejezdu v zastavěném území, aby chodci při přechodu
dráhy nebyli nuceni používat vozovky silnice nebo místní komunikace,
c) aby umístěná drážní zařízení nebránila nutnému rozhledu uživatelů
silnice nebo místní komunikace a s výjimkou trolejových vedení nezasahovala do prostoru
nad jejich vozovku do výše 5 m; zařízení, která tomu neodpovídají, musí být při rekonstrukci
dráhy přemístěna nebo odstraněna.
(6) Je-li to z technických důvodů nutné nebo žádá-li to veřejný zájem,
může být kromě tramvajové a trolejbusové dráhy vedena po pozemní komunikaci i jiná
dráha, a to způsobem přiměřeným místním poměrům tak, aby byly co nejméně dotčeny
zájmy zúčastněných vlastníků i provozovatelů a aby nebyl vzájemně ohrožován jejich
provoz. Případné střety zájmů rozhoduje příslušný silniční správní úřad se souhlasem
drážního správního úřadu.
(7) Pokud tento zákon nestanoví jinak, platí zvláštní předpisy13) pro styk
pozemní komunikace s dráhou, pro jejich křížení, zabezpečení těchto křížení a pro
používání pozemní komunikace k vedení dráhy.
13) Zákon č. 266/1994 Sb.