Odstavec předpisu 361/2000 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu)
§ 6a
§ 6a
Technická silniční kontrola
(1) Technickou silniční kontrolou se rozumí kontrola technického stavu
a činnosti vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samostatných technických
celků a jejich vlivu na životní prostředí za účelem zjištění či vyloučení závad podle
zvláštního právního předpisu2). Nelze-li účelu technické silniční kontroly dosáhnout
použitím prostředků nebo zařízení, které má policista nebo inspektor silniční dopravy
k dispozici v místě kontroly, a jsou-li důvodné pochybnosti o technické způsobilosti
vozidla, lze technickou silniční kontrolu provést rovněž pomocí mobilní kontrolní
jednotky, ve stanici technické kontroly nebo ve stanici měření emisí.
(2) Při technické silniční kontrole je řidič povinen
a) zajet k mobilní kontrolní jednotce, do stanice technické kontroly
nebo do stanice měření emisí, pokud zajížďka včetně cesty zpět není delší než 50
kilometrů,
b) předložit doklady podle § 6 odst. 7 písm. e), jde-li o vozidlo
kategorie M2, M3, N2, N3, O3, O4 nebo vozidlo kategorie T2) s konstrukční rychlostí
převyšující 40 km.h
-1
, ac) řídit se pokyny osoby provádějící kontrolu.
(3) O provedené technické silniční kontrole vydá policie nebo Inspekce
silniční dopravy řidiči doklad. Údaje obsažené v tomto dokladu předá policie nebo
Inspekce silniční dopravy Ministerstvu dopravy (dále jen "ministerstvo"). Ministerstvo
tyto údaje zpřístupní prostřednictvím informačního systému technických prohlídek2).
(4) Náklady na provedení technické silniční kontroly uhradí tomu, kdo
ji provedl, policie nebo Inspekce silniční dopravy. Zjistí-li se při technické silniční
kontrole vážná nebo nebezpečná závada2), je řidič vozidla povinen policii nebo Inspekci
silniční dopravy náklady na provedení této kontroly uhradit; při správě placení těchto
nákladů se postupuje podle daňového řádu.
(5) Technické silniční kontroly jsou prováděny bez ohledu na státní občanství
řidiče a stát, ve kterém je vozidlo registrováno. Technickou silniční kontrolu nesmí
provádět osoba, která je s ohledem na svůj poměr k řidiči nebo provozovateli vozidla
podjatá. Osoba provádějící technickou silniční kontrolu nesmí získat majetkový nebo
jiný prospěch v závislosti na výsledku kontroly. Osoba obsluhující mobilní kontrolní
jednotku musí být držitelem profesního osvědčení kontrolního technika2).
(6) Technické silniční kontroly vozidel kategorií M2, M3, N2, N3, O3
a O42) se provádějí tak, aby celkový počet těchto kontrol provedených v kalendářním
roce odpovídal nejméně 5 % z celkového počtu vozidel těchto kategorií zapsaných v
registru silničních vozidel.
(7) Způsob a rozsah provádění technické silniční kontroly, technické
podmínky pro hodnocení jejího výsledku, technické požadavky na mobilní kontrolní
jednotky, náležitosti dokladu o provedené technické silniční kontrole, způsob a formu
předání údajů obsažených v tomto dokladu a způsob stanovení nákladů na provedení
technické silniční kontroly stanoví prováděcí právní předpis.
2) Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů.
32b) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února
2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85
o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu
a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících
se silniční dopravy.