Odstavec předpisu 254/2001 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
§ 104
§ 104
(1) Státní správu podle tohoto zákona vykonávají vodoprávní úřady a Česká
inspekce životního prostředí.
(2) Vodoprávními úřady jsou
a) obecní úřady,
b) újezdní úřady43) na území vojenských újezdů,
c) obecní úřady obcí s rozšířenou působností,
d) krajské úřady,
e) stavební úřady,
f) ministerstva jako ústřední vodoprávní úřad (§ 108).
Tímto nejsou dotčena ustanovení o povodňových orgánech a orgánech pro
sucho.
(3) Ve správních řízeních vedených podle zákona o ochraně přírody a krajiny14a),
horního zákona1a) a zákona o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě7b)
a při povolování záměru podle stavebního zákona lze vydat rozhodnutí nebo učinit
jiný úkon jen na základě závazného stanoviska vodoprávního úřadu, pokud mohou být
dotčeny zájmy podle tohoto zákona. Závazné stanovisko podle tohoto ustanovení se
vydává jen tehdy, pokud se neuděluje souhlas podle § 17. Vodoprávní úřad v závazném
stanovisku posoudí možnost zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové
vody nebo stavu útvaru podzemní vody či nemožnost dosažení dobrého stavu nebo dobrého
ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní
vody. Dojde-li k závěru, že provedení záměru může vést ke zhoršení stavu nebo ekologického
potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody či znemožnění dosažení
dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého
stavu útvaru podzemní vody, upozorní žadatele, že bez udělené výjimky podle § 23a
odst. 8 není možné záměr povolit ani provést a že bez této výjimky nelze vydat kladné
závazné stanovisko. Vodoprávní úřad je vázán svým předchozím závazným stanoviskem.
Navazující závazná stanoviska mohou vodoprávní úřady v téže věci uplatňovat pouze
na základě nově zjištěných a doložených skutečností, které nemohly být uplatněny
dříve a kterými se podstatně změnily podmínky, za kterých bylo původní závazné stanovisko
vydáno, nebo skutečností vyplývajících z větší podrobnosti pořízené dokumentace nebo
podkladů pro rozhodnutí nebo jiný úkon správního orgánu při úkonech podle věty první,
jinak se k nim nepřihlíží.
(4) Jedná-li se o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko65),
závazné stanovisko podle odstavce 3 se nevydává. Dojde-li orgán příslušný k vydání
jednotného environmentálního stanoviska k závěru, že provedení záměru může vést ke
zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení
stavu útvaru podzemní vody nebo znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického
potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, upozorní
žadatele před vydáním jednotného environmentálního stanoviska, že bez výjimky podle
§ 23a odst. 8 nelze vydat souhlasné jednotné environmentální stanovisko65).
1a) Například zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství,
ve znění pozdějších předpisů.
7b) Zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění pozdějších předpisů.
14a) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.
43) § 35 zákona č. 222/1999 Sb.
43a) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně
některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů.
43b) § 1 zákona č. 133/2000 Sb., ve znění zákona č. 53/2004 Sb.
43c) Zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České
republiky, ve znění pozdějších předpisů.
43d) § 4 písm. e) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně
některých zákonů.
43e) § 5 odst. 1 písm. c) zákona č. 101/2000 Sb., ve znění zákona č. 439/2004
Sb.
65) Zákon č. 148/2023 Sb., o jednotném environmentálním stanovisku.