Odstavec předpisu 76/2002 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně zákonů (zákon o integrované prevenci)
§ 13
§ 13
Rozhodnutí o žádosti
(1) Úřad o žádosti provozovatele zařízení rozhodne ve lhůtě do 45 dnů
ode dne uplynutí lhůty podle § 9 odst. 1.
(2) Pokud po projednání žádosti úřad zjistí, že záměr provozovatele zařízení
uvedený v jeho žádosti nesplňuje požadavky tohoto zákona a zvláštních právních předpisů6)
nebo že závazné podmínky navržené pro provoz zařízení jsou z technických důvodů nesplnitelné,
žádost o vydání integrovaného povolení zamítne.
(3) Nejsou-li dány důvody pro zamítnutí žádosti podle odstavce 2,
úřad na podkladě výsledků projednání žádosti vydá integrované povolení, které kromě
obecných náležitostí stanovených správním řádem obsahuje:
a) firmu nebo název, anebo jméno a příjmení, sídlo nebo místo podnikání,
identifikační číslo osoby, pokud je přiděleno, je-li provozovatelem zařízení právnická
osoba nebo fyzická osoba, která je podnikatelem,
b) jméno a příjmení, číslo občanského průkazu, není-li vydán, číslo
dokladu, který jej nahrazuje, trvalý pobyt, je-li provozovatelem zařízení fyzická
osoba, která není podnikatelem,
c) popis zařízení a popis umístění zařízení,
d) podmínky provozu zařízení, dále postupy a opatření zabezpečující
plnění těchto podmínek (dále jen "závazné podmínky provozu"),
e) výčet rozhodnutí, stanovisek, vyjádření a souhlasů vydávaných
podle zvláštních právních předpisů6), které se nahrazují integrovaným povolením.
(4) V závazných podmínkách provozu podle odstavce 3 písm. d) úřad
stanoví
a) emisní limity (§ 14),
b) opatření k vyloučení rizik možného znečišťování životního prostředí
a ohrožování zdraví člověka pocházejících ze zařízení po ukončení jeho činnosti a
podmínky zajišťující při úplném ukončení provozu zařízení navrácení místa provozu
zařízení do stavu v souladu s požadavky § 15a,
c) podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a životního prostředí
při nakládání s odpady a opatření ke sledování odpadů, které v zařízení vznikají,
d) podmínky zajišťující ochranu zdraví člověka a ochranu životního
prostředí, zejména ochranu ovzduší, půdy, podzemních a povrchových vod,
e) další zvláštní podmínky ochrany zdraví člověka a životního prostředí,
které úřad shledá nezbytnými s ohledem na místní podmínky životního prostředí a technickou
charakteristiku zařízení,
f) opatření pro hospodárné využívání surovin a energie,
g) opatření pro předcházení haváriím8) a omezování jejich případných
následků,
h) postupy nebo opatření pro provoz týkajících se situací odlišných
od podmínek běžného provozu (například uvedení zařízení do provozu, zkušební provoz
podle zvláštního právního předpisu24), poruchy zařízení, krátkodobá přerušení a definitivní
ukončení provozu zařízení),
i) způsob monitorování emisí technická opatření k monitorování emisí,
včetně specifikace metodiky měření, včetně jeho frekvence, vedení záznamů o monitorování;
v případě použití postupu podle § 14 odst. 4 písm. b) též požadavek, aby výsledky
monitorování emisí byly k dispozici pro shodná časová období a referenční podmínky
jako v případě úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami,
j) opatření k minimalizaci dálkového přemisťování znečištění či znečištění
překračujícího hranice států a k zajištění vysoké úrovně ochrany životního prostředí
jako celku,
k) postup vyhodnocování plnění podmínek integrovaného povolení včetně
povinnosti předkládat úřadu pravidelně alespoň jednou za rok výsledky monitorování
emisí a další požadované údaje, které úřadu umožní kontrolu plnění podmínek integrovaného
povolení; v případě použití postupu podle § 14 odst. 4 písm. b) též shrnutí výsledků
monitorování emisí umožňující srovnání s úrovněmi emisí spojenými s nejlepšími dostupnými
technikami,
l) postupy a požadavky na pravidelnou údržbu zařízení a postupy k
zabránění emisím do půdy a podzemních vod a způsoby monitorování půdy a podzemních
vod v souvislosti s příslušnými nebezpečnými látkami, které se mohou na daném místě
vyskytovat, a s ohledem na možnost znečištění půdy a podzemních vod v místě zařízení,
m) podmínky pro posouzení dodržování emisních limitů; tyto podmínky
mohou být nahrazeny odkazem na jiné právní předpisy36).
(5) Součástí odůvodnění integrovaného povolení je i vypořádání připomínek
k žádosti obsažených ve vyjádřeních podaných podle § 8 až 11, a to v plném rozsahu.
Úřad v odůvodnění integrovaného povolení rovněž uvede, na základě jakých závěrů o
nejlepších dostupných technikách a referenčních dokumentů o nejlepších dostupných
technikách byly uloženy závazné podmínky provozu. V případě udělení výjimky z úrovní
emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami podle § 14 odst. 5 musí odůvodnění
integrovaného povolení obsahovat konkrétní důvody pro udělení této výjimky, včetně
závěrů odborného posouzení, a odůvodnění závazných podmínek provozu stanovených na
základě udělené výjimky.
(6) Závazné podmínky provozu uložené úřadem podle odstavce 4 musí vždy
zahrnovat podmínky, postupy a opatření, které by jinak byly stanoveny na základě
zvláštních právních předpisů,6) podle kterých by byla vydána rozhodnutí, stanoviska,
vyjádření a souhlasy, které se nahrazují integrovaným povolením. Tato rozhodnutí,
stanoviska, vyjádření a souhlasy nelze po vydání integrovaného povolení vydat podle
zvláštních právních předpisů6).
(7) Pokud se důvody odvolání nebo rozkladu proti rozhodnutí o žádosti
týkají použití nejlepších dostupných technik v působnosti Ministerstva průmyslu a
obchodu nebo Ministerstva zemědělství, případně dalších technických aspektů provozu
zařízení souvisejících s těmito nejlepšími dostupnými technikami, zašle ministerstvo
odvolání nebo rozklad a kopii žádosti k vydání integrovaného povolení včetně tohoto
rozhodnutí Ministerstvu průmyslu a obchodu nebo Ministerstvu zemědělství podle oblasti
jejich působnosti k posouzení, zda došlo k pochybení při použití příslušných závěrů
o nejlepších dostupných technikách a referenčního dokumentu o nejlepších dostupných
technikách při stanovení závazných podmínek provozu. Tyto ústřední správní úřady
zašlou své vyjádření do 15 dnů ode dne obdržení odvolání nebo rozkladu proti vydanému
rozhodnutí. Tato vyjádření jsou podkladem pro vydání rozhodnutí ministerstva nebo
ministra životního prostředí o odvolání nebo rozkladu.
(8) Pokud se důvody odvolání nebo rozkladu proti rozhodnutí o žádosti
týkají podmínek souvisejících s ochranou veřejného zdraví, zašle ministerstvo odvolání
nebo rozklad a kopii žádosti k vydání integrovaného povolení včetně tohoto rozhodnutí
Ministerstvu zdravotnictví, které se k odvolání nebo rozkladu vyjádří z hlediska
ochrany veřejného zdraví. Ministerstvo zdravotnictví zašle své vyjádření do 15 dnů
ode dne obdržení odvolání nebo rozkladu proti vydanému rozhodnutí. Toto vyjádření
je podkladem pro vydání rozhodnutí ministerstva nebo ministra životního prostředí
o odvolání nebo rozkladu.
(9) Rozhodnutí podle odstavce 2 nebo 3 úřad do 5 dnů ode dne nabytí právní
moci zveřejní prostřednictvím informačního systému integrované prevence a na své
úřední desce po dobu 30 dnů zveřejní informaci o tom, kdy a kde lze do rozhodnutí
nahlédnout. Pokud byla žádost projednána podle § 10, uvědomí úřad o rozhodnutí podle
odstavce 2 nebo 3 dotčený stát.
(10) Krajský úřad je povinen zaslat ministerstvu tato rozhodnutí do 7
dnů ode dne nabytí právní moci těchto rozhodnutí.
(11) Bylo-li rozhodnutím o odvolání nebo rozkladu proti rozhodnutí o
žádosti podle odstavce 2 nebo 3 řízení skončeno, zveřejní ministerstvo rozhodnutí
o odvolání nebo rozkladu do 5 dnů ode dne jeho nabytí právní moci prostřednictvím
informačního systému integrované prevence.
6) Například zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, zákon č. 254/2001 Sb.,
o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů (zákon o odpadech),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a
o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 164/2001
Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních minerálních vod, přírodních
léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých souvisejících zákonů (lázeňský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a
o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), ve znění pozdějších předpisů.
8) Například § 2 písm. e) zákona č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií
způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a
o změně zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení
některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), § 40 a 41 zákona č. 254/2001 Sb.,
ve znění zákona č. 150/2010 Sb.
11) § 2 písm. r) zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy
a o změně některých dalších zákonů.
24) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
36) Například vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím
zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, nařízení
vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových
vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových
a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č.
293/2002 Sb., o poplatcích za vypouštění odpadních vod do vod povrchových, ve znění
pozdějších předpisů.