Odstavec předpisu 219/2004 Sb.
Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 219/2004 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe
Příl.4
Příl.4
POSTUPY PRO PROVÁDĚNÍ KONTROL TESTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ
A OVĚŘOVÁNÍ JEJICH SHODY SE ZÁSADAMI8)
1. Definice pojmů
Pro účely této přílohy se rozumí
a) monitorováním shody se správnou laboratorní praxí pravidelná
kontrola testovacího zařízení nebo audit studií za účelem
ověření shody se Zásadami,
b) programem shody podrobný plán monitorování shody se správnou
laboratorní praxí v testovacích zařízeních prostřednictvím
kontrol a auditů studií,
c) kontrolou testovacího zařízení přezkoumání postupů a praktik
testovacího zařízení za účelem posouzení míry shody se
Zásadami, prováděné na pozemcích, v objektech a pracovištích
užívaných ke zkoušení,
d) auditem studie porovnání primárních údajů a souvisejících
záznamů s průběžnou nebo závěrečnou zprávou, aby se stanovilo,
zda byly primární údaje uvedeny přesně a zda bylo testování
provedeno v souladu s plánem studie a standardními operačními
postupy, a aby se získaly další informace neuvedené ve zprávě a
zjistilo se, zda nebyly při zpracování údajů použity postupy,
které by mohly snížit validitu primárních údajů,
e) inspektorem osoba, která provádí kontroly testovacích zařízení
a audity studií na základě pověření inspekčního orgánu,
f) mírou shody se správnou laboratorní praxí stupeň dodržování
Zásad testovacím zařízením posouzený inspekčním orgánem,
g) regulačním orgánem ministerstvo a Ministerstvo zdravotnictví.
2. Pracovníci a školení
Inspekční orgán zajistí, aby byl k dispozici odpovídající počet
inspektorů, který závisí na
i) počtu testovacích zařízení zahrnutých do programu shody,
ii) četnosti, s níž má být posuzována míra shody testovacích
zařízení se správnou laboratorní praxí,
iii) počtu a složitosti studií provedených těmito testovacími
zařízeními,
iv) počtu speciálních kontrol nebo auditů požadovaných
regulačními orgány.
Inspekční orgán zajistí školení inspektorů zohledňující jejich
individuální kvalifikace a zkušenosti a účastní se vzájemných
konzultací, včetně případných školení se zaměstnanci inspekčních
orgánů v jiných členských státech OECD.
3. Programy shody
Účelem monitorování shody se správnou laboratorní praxí je
zjištění, zda testovací zařízení zavedlo Zásady pro provádění
studií a zda je schopno zajistit, aby výsledné údaje měly
náležitou jakost.
4. Opatření následující po kontrolách testovacích zařízení a
auditech studií
4.1. Pokud nebyly zjištěny žádné nebo jen velmi malé odchylky,
inspekční orgán
a) vydá prohlášení, že v testovacím zařízení byla provedena
kontrola a bylo zjištěno, že testovací zařízení pracuje ve
shodě se Zásadami; uvede se datum kontroly testovacího
zařízení a popřípadě studie podrobené kontrole; takové
prohlášení se použije rovněž k poskytnutí informací inspekčním
orgánům v jiných členských zemích OECD,
b) uloží testovacímu zařízení nápravu zjištěných odchylek,
c) poskytne ministerstvu podrobnou zprávu o zjištěných výsledcích.
4.2. Pokud byly zjištěny závažné odchylky, inspekční orgán zejména
a) oznámí ministerstvu podrobnosti o zjištěných nedostatcích nebo
chybách, které mohou ovlivnit platnost studií prováděných v
testovacím zařízení,
b) doporučí ministerstvu, aby studii odmítl,
c) požaduje, aby bylo ke zprávám o studii připojeno prohlášení
podrobně popisující odchylky.
5. Kontrola testovacího zařízení
Kontroly prováděné za účelem zjištění shody se Zásadami mohou
probíhat v každém testovacím zařízení, které získává údaje o
bezpečnosti pro zdraví a pro životní prostředí pro účely regulace.
Inspektoři mohou provádět audit údajů, které se týkají
fyzikálních, chemických, toxikologických a ekotoxikologických
vlastností látek a přípravků. Inspektoři se nezabývají odborným
návrhem studie nebo interpretací výsledků studií z hlediska rizik
pro lidské zdraví a pro životní prostředí.
5.1. Postupy kontroly
Předběžná kontrola
Před provedením kontroly testovacího zařízení nebo auditu studie
se inspektoři seznámí s testovacím zařízením, které mají
navštívit. Inspektoři prostudují všechny protokoly o předchozích
kontrolách, plány prostor testovacího zařízení, organizační řád,
zprávy o výsledcích studií, seznam zaměstnanců.
Inspektoři se zaměřují především na informace o
a) typu, velikosti a uspořádání testovacího zařízení,
b) rozsahu studií, kterými se budou zabývat během kontroly,
c) struktuře řízení testovacího zařízení.
Inspektoři se zaměřují zvláště na nedostatky zjištěné při
předchozích kontrolách testovacího zařízení. Pokud nebyly
provedeny žádné předchozí kontroly, slouží předběžná kontrola k
získání základních informací.
5.2. Úvodní schůzka
Inspektoři při úvodní schůzce
a) objasní účel a rozsah návštěvy,
b) popíší dokumentaci, jako jsou seznamy probíhajících a
ukončených studií, plány studií, standardní operační postupy,
závěrečné zprávy o studiích atd., kterou budou požadovat pro
kontrolu testovacího zařízení; dohodnou se rovněž o přístupu k
příslušným dokumentům a v případě potřeby o jejich kopírování,
objasní si strukturu testovacího zařízení nebo si vyžádají
informace o struktuře (organizaci) testovacího zařízení a o
jeho zaměstnancích,
c) vyžádají si informace o studiích, na které se nevztahují
Zásady, prováděných v částech testovacího zařízení, kde se
studie podle správné laboratorní praxe provádějí,
d) předběžně stanoví, které části testovacího zařízení se podrobí
kontrole,
e) popíší dokumenty a vzorky, které budou zapotřebí pro audit
vybraných probíhajících nebo ukončených studií,
f) oznámí, že po ukončení kontroly se uskuteční závěrečná schůzka.
Inspektoři před zahájením kontroly testovacího zařízení naváží
kontakt s jeho útvarem zabezpečování jakosti.
Při provádění kontroly doprovází inspektory zaměstnanec útvaru
zabezpečování jakosti.
5.3. Organizace a pracovníci
Vedení předloží na požádání určité dokumenty, jako jsou
a) plány podlaží,
b) organizační struktura vedení a odborných úseků,
c) seznam zaměstnanců podílejících se na studiích vybraných pro
audit, s uvedením jejich kvalifikačních předpokladů,
d) seznam probíhajících a ukončených studií s informacemi o druhu
studií, datech zahájení a ukončení, testovacím systému, metodě
použití testované látky a jménu vedoucího studie,
e) programy zdravotního dohledu,
f) pracovní náplně zaměstnanců, jejich vzdělávací programy a
záznamy o nich,
g) přehled standardních operačních postupů v testovacím zařízení,
h) specifické standardní operační postupy mající vztah ke studiím
nebo postupům, které budou podrobeny kontrole nebo auditu,
i) seznam vedoucích studií a zadavatelů studií, které jsou
předmětem auditu.
Inspektor kontroluje zejména
a) průběh probíhajících a ukončených studií, aby zjistil úroveň
práce vykonané testovacím zařízením,
b) identitu a kvalifikaci vedoucího studie, vedoucího útvaru
zabezpečování jakosti a dalších zaměstnanců,
c) existenci standardních operačních postupů pro všechny
odpovídající oblasti testování.
5.4. Program a útvar zabezpečování jakosti
Vedoucí útvaru zabezpečování jakosti na požádání objasní systémy a
metody kontroly a sledování zabezpečování jakosti studií a systém
záznamu pozorování provedených v průběhu sledování zabezpečování
jakosti.
Inspektoři kontrolují
a) kvalifikaci vedoucího útvaru zabezpečování jakosti a všech
zaměstnanců tohoto útvaru,
b) zda útvar zabezpečování jakosti pracuje nezávisle na
pracovnících účastnících se studií,
c) jak útvar zabezpečování jakosti navrhuje a provádí kontroly,
jak sleduje identifikované kritické etapy studie a jaké
prostředky má k dispozici pro kontroly a sledování
zabezpečování jakosti,
d) zda se v případě krátkodobých studií, kdy není praktické
sledovat každou studii, používá kontrola náhodným výběrem,
e) rozsah a hloubku sledování zabezpečování jakosti během
provádění praktických etap studie,
f) rozsah a hloubku sledování zabezpečování jakosti běžných
činností testovacího zařízení,
g) postup zabezpečování jakosti při kontrole závěrečné zprávy s
cílem potvrdit její shodu s primárními údaji,
h) zda vedení dostává od útvaru zabezpečování jakosti zprávy
týkající se problémů, které mohou ovlivňovat jakost a integritu
studie,
i) opatření přijatá útvarem zabezpečování jakosti při zjištění
odchylek,
j) případnou úlohu útvaru zabezpečování jakosti v případě, že se
studie nebo jejich části provádějí ve smluvních laboratořích,
k) případnou úlohu útvaru zabezpečování jakosti při přezkoumání,
revizi nebo novelizaci standardních operačních postupů.
5.5. Prostory
Inspektor ověřuje, zda
a) uspořádání umožňuje, aby například testované látky, zvířata,
potrava, patologické vzorky atd. byly dostatečně odděleny tak,
aby se nemohly zaměnit s těmito objekty z jiné studie,
b) existují postupy kontroly a sledování prostředí a fungují
účinně v kritických místech, jako například v místnostech pro
zvířata a pro jiné biologické systémy, v prostorách pro
skladování testovaných látek a v laboratořích,
c) je celkový úklid v různých prostorech dostatečný a zda se zde v
případě potřeby provádí hubení škůdců.
5.6. Péče o biologické testovací systémy, jejich umístění a
izolace
Inspektor kontroluje podle testovacích systémů, zda
a) prostory odpovídají použitým testovacím systémům a potřebám
testování,
b) jsou vytvořeny podmínky pro karanténu zvířat a rostlin, které
byly přijaty do testovacího zařízení, a zda se tyto podmínky
náležitě uplatňují,
c) jsou vytvořeny podmínky pro izolaci zvířat (popřípadě jiných
prvků testovacího systému), o nichž se ví nebo je podezření, že
jsou nemocná nebo přenášejí choroby,
d) existuje odpovídající kontrola a evidence zdravotního stavu,
chování nebo jiných aspektů testovacího systému,
e) existuje odpovídající, dobře udržované a účinné zařízení pro
udržování podmínek prostředí požadovaných pro každý testovací
systém,
f) klece pro zvířata, sítě, nádrže a jiné nádoby a jejich
příslušenství jsou udržovány v dostatečné čistotě,
g) analýzy pro kontrolu podmínek prostředí a pomocných systémů
jsou prováděny v souladu se standardními operačními postupy,
h) existují prostory pro odstraňování zvířecích odpadů a odpadů z
testovacích systémů a zda se s nimi nakládá tak, aby se
minimalizovalo zamoření hmyzem, zápachem, ohrožení nemocemi a
kontaminace prostředí,
i) jsou k dispozici skladovací prostory pro krmivo nebo obdobný
materiál pro všechny testovací systémy; zda se tyto prostory
nepoužívají pro skladování jiných materiálů, jako jsou testované
látky, chemikálie na hubení škůdců nebo desinfekční prostředky,
a zda jsou odděleny od prostor, v nichž jsou umístěna zvířata
nebo jiné biologické testovací systémy,
j) skladované krmivo a stelivo je chráněno před znehodnocením
způsobeným nepříznivými podmínkami okolního prostředí,
zamořením nebo kontaminací.
5.7. Přístroje, materiály, činidla a vzorky
Inspektor ověřuje, zda
a) jsou přístroje čisté a v dobrém stavu,
b) jsou vedeny záznamy o provozu, údržbě, ověřování, kalibraci a
validaci měřicí aparatury a přístrojů (včetně počítačových
systémů),
c) jsou materiály a chemická činidla řádně označeny a skladovány
při vhodné teplotě a zda je dodržována exspirační doba; zda
etikety na činidlech označují jejich původ, identitu a
koncentraci nebo jiné relevantní informace,
d) jsou vzorky správně označeny podle testovacího systému, studie,
původu a data odběru,
e) použité přístroje a materiály znatelně neovlivňují testovací
systémy.
5.8. Testovací systémy
5.8.1. Fyzikální a chemické systémy
Inspektor ověřuje, zda
a) byla stanovena stabilita testovaných a referenčních látek podle
plánu studie, a zda byly použity referenční látky uvedené v
plánu studie,
b) údaje z automatických systémů, získané ve formě grafů, nahrávek
nebo výstupů z počítače, jsou dokumentovány jako primární údaje
a zda jsou archivovány.
5.8.2. Biologické testovací systémy
Inspektor při zohlednění aspektů vztahujících se k ošetřování,
umístění a izolaci biologických testovacích systémů kontroluje,
zda
a) jsou testovací systémy v souladu se specifikacemi uvedenými v
plánech studie,
b) jsou v průběhu studie testovací systémy identifikovány
odpovídajícím způsobem, v případě potřeby jednoznačně, a zda
existují záznamy o příjmu testovacích systémů plně
dokumentující počet přijatých, použitých, nahrazených a
vyřazených testovacích systémů,
c) jsou klece nebo nádoby pro testovací systémy řádně označeny
všemi potřebnými údaji,
d) jsou odpovídajícím způsobem odděleny studie prováděné na
stejném živočišném druhu (nebo stejném biologickém testovacím
systému), ale s rozdílnými látkami,
e) jsou odpovídajícím způsobem odděleny živočišné druhy (nebo jiné
biologické testovací systémy) v prostoru i v čase,
f) je prostředí biologického testovacího systému v souladu s
plánem studie nebo se standardními operačními postupy,
například z hlediska teploty nebo světelného režimu,
g) záznamy o příjmu, manipulaci, umístění nebo izolaci, ošetření a
zdravotním hodnocení se vztahují k příslušným testovacím
systémům,
h) jsou vedeny písemné záznamy o vyšetření, karanténě,
chorobnosti, úmrtnosti, chování, diagnóze a léčbě živočišných a
rostlinných testovacích systémů nebo o jiných podobných
aspektech odpovídajících každému biologickému testovacímu
systému,
i) jsou učiněna vhodná opatření pro odstraňování testovacích
systémů po ukončení zkoušek.
5.9. Testované a referenční látky
Inspektor kontroluje, zda
a) existují písemné záznamy o příjmu (včetně označení odpovědné
osoby) a o manipulaci s testovanými a referenčními látkami, o
jejich vzorkování, použití a skladování,
b) jsou obaly testovaných a referenčních látek řádně označeny,
c) jsou skladovací podmínky vhodné pro zachování koncentrace,
čistoty a stability testovaných a referenčních látek,
d) existují písemné záznamy o stanovení identity, čistoty,
složení, stability testovaných a referenčních látek a popřípadě
záznamy o jejich ochraně před kontaminací,
e) v případě potřeby existují postupy pro stanovení homogenity a
stability směsí obsahujících testované a referenční látky,
f) jsou v případě potřeby nádoby obsahující směsi (nebo roztoky)
testovaných a referenčních látek označeny a zda se vedou
záznamy o homogenitě a stabilitě jejich obsahu,
g) v případě zkoušky, která trvá déle než čtyři týdny, byly pro
analytické účely odebrány vzorky z každé šarže testovaných a
referenčních látek a zda byly po příslušnou dobu uchovávány,
h) jsou navrženy postupy pro mísení látek tak, aby se zabránilo
záměnám nebo kontaminaci.
5.10. Standardní operační postupy
Inspektor kontroluje, zda
a) má každá část testovacího zařízení okamžitě k dispozici
příslušnou schválenou verzi standardních operačních postupů,
b) existují postupy pro revizi a aktualizaci standardních
operačních postupů,
c) jsou všechny doplňky a změny standardních operačních postupů
schváleny a datovány,
d) jsou uchovávány staré verze standardních operačních postupů,
e) jsou k dispozici standardní operační postupy zejména pro tyto
činnosti:
i) příjem; stanovení identity, čistoty, složení a stability;
označení; manipulace; vzorkování; použití; uložení
testovaných a referenčních látek,
ii) použití, údržba, čištění, kalibrace a validace měřicích
přístrojů, počítačových systémů a vybavení pro kontrolu
prostředí,
iii) příprava činidel a dávkových forem,
iv) evidence, oznamování, uchovávání a vyhledávání záznamů a
zpráv,
v) příprava a kontrola prostředí v prostorách, kde se
nacházejí testovací systémy,
vi) příjem, přenos, umístění, charakterizace, identifikace a
péče o testovací systémy,
vii) manipulace s testovacími systémy před zahájením studie, v
jejím průběhu a po jejím ukončení,
viii) odstraňování testovacích systémů,
ix) používání prostředků na hubení škůdců a užívání čisticích
prostředků,
x) činnosti útvaru zabezpečování jakosti.
5.11. Provedení studií
Inspektor ověřuje, zda
a) byl plán studie podepsán vedoucím studie,
b) byly všechny dodatky k plánu studie podepsány a datovány
vedoucím studie,
c) bylo zaznamenáno datum souhlasu zadavatele s plánem studie (v
případě potřeby),
d) byla měření, pozorování a zkoušení v souladu s plánem studie a
odpovídajícími standardními operačními postupy,
e) výsledky těchto měření, pozorování a zkoušení byly zaznamenány
přímo, okamžitě, správně a čitelně a byly podepsány (nebo
parafovány) a datovány,
f) žádné změny primárních údajů, včetně údajů uložených v
počítačích, nepřekrývají předchozí údaje, jsou udány důvody
změny, identifikace osoby zodpovědné za změnu a datum, kdy byla
změna učiněna,
g) jsou identifikovány údaje získané prostřednictvím počítače nebo
v něm uložené a zda jsou postačující postupy vedoucí k jejich
ochraně proti nepovoleným změnám nebo ztrátám,
h) jsou počítačové systémy používané ve studii spolehlivé, správné
a validované,
i) byly prošetřeny a vyhodnoceny všechny nepředvídané události
zaznamenané v primárních údajích,
j) jsou výsledky uvedené ve zprávách o studii (průběžných nebo
závěrečných) jednotné a úplné a zda přesně vystihují primární
údaje.
5.12. Zprávy o výsledcích studie
Při přezkoumání závěrečné zprávy inspektor kontroluje, zda
a) je podepsána a datována vedoucím studie, jako doklad převzetí
odpovědnosti za platnost studie a potvrzení, že studie byla
provedena v souladu se Zásadami,
b) je podepsána a datována dalšími odbornými zaměstnanci, pokud
jsou v ní zahrnuty zprávy ze spolupracujících odvětví,
c) je ve zprávě uvedeno prohlášení o zabezpečování jakosti a zda
je podepsáno a datováno,
d) byly všechny změny provedeny odpovědnými zaměstnanci,
e) uvádí archivní umístění všech testovaných vzorků, vzorků
testovacího systému a primárních údajů.
5.13. Uložení a uchovávání zpráv
Inspektor kontroluje
a) zda byla určena osoba odpovědná za archiv,
b) prostory archivu pro uložení plánů studie, primárních údajů
(včetně údajů z přerušených studií prováděných v souladu se
správnou laboratorní praxí), závěrečných zpráv, vzorků, vzorků
testovacích systémů a záznamů o vzdělávání a školení
zaměstnanců,
c) postupy pro vyhledávání archivních materiálů,
d) postupy omezující přístup do archivu pouze na pověřené
zaměstnance a záznamy o pracovnících, kterým byl povolen
přístup k primárním údajům, diapozitivům atd.,
e) zda je veden soupis materiálů vydaných z archivu a vrácených
do něj,
f) zda jsou záznamy a materiály uchovávány po požadovanou nebo
vhodnou dobu, a zda jsou chráněny proti ztrátě nebo poškození
ohněm, nepříznivými podmínkami prostředí atd.
6. Audity studií
Kontroly testovacích zařízení zahrnují audity studií, které
přezkoumávají probíhající nebo ukončené studie. Cílem auditu je
rekonstrukce studie porovnáním závěrečné zprávy s plánem studie,
odpovídajícími standardními operačními postupy, primárními údaji a
jiným archivním materiálem.
Při provádění auditu studie poskytne testovací zařízení
a) jména, popisy práce a přehled o školeních a zkušenostech
vybraných zaměstnanců, kteří se podíleli na studii, jako je
vedoucí studie a přední odborníci,
b) doklad, že je k dispozici dostatečný počet zaměstnanců
kvalifikovaných v oblastech, v nichž probíhá studie,
c) identifikaci jednotlivých součástí přístrojů nebo speciálního
zařízení použitého ve studii a záznamy o kalibraci, údržbě a
servisu zařízení,
d) záznamy o stabilitě testovaných látek, o analýzách těchto látek
a jejich složení, analýzách krmiva atd.,
e) rozpis pracovních úkolů přidělených vybraným zaměstnancům,
kteří se podíleli na studii, ke zjištění, zda tito pracovníci
měli dostatek času splnit úkoly uvedené v plánu studie nebo ve
zprávě,
f) kopie veškeré dokumentace, která se týká kontrolních postupů
nebo která tvoří integrální součást studie, zejména
i) plán studie,
ii) standardní operační postupy, které se používaly při
provádění studie,
iii) pracovní záznamy, laboratorní poznámkové sešity, soubory
informací, pracovní listy, výstupy z údajů uložených v
počítačích atd.,; v případě potřeby kontrolu výpočtů,
iv) závěrečnou zprávu.
Ve studiích, v nichž se používají zvířata, například hlodavci nebo
jiní savci, sledují inspektoři dostatečně vypovídající procento
zvířat od jejich příchodu do testovacího zařízení až po jejich
pitvu. Věnují zvláštní pozornost záznamům o
a) tělesné hmotnosti zvířete, příjmu potravy a vody, přípravě
dávek a jejich podávání atd.,
b) klinických pozorováních a pitevních nálezech,
c) klinické chemii,
d) patologii.
8) Ustanovení o kontrole a ověřování správné laboratorní praxe,
která jsou obsažena v této příloze, jsou převzata z přílohy I
(Pokyny pro monitorování shody se správnou laboratorní praxí)
a přílohy II (Pokyny pro provádění kontrol testovacích zařízení
a auditů studií) rozhodnutí - doporučení Rady OECD o shodě se
zásadami správné laboratorní praxe [C(89) 87 v konečném znění]
ze dne 2. října 1989, naposledy revidovaného rozhodnutím Rady
OECD, kterým se mění přílohy rozhodnutí - doporučení Rady o
shodě se zásadami správné laboratorní praxe ze dne 9. března
1995 [C(95) 8 v konečném znění] a jsou v souladu se směrnicí
Evropského parlamentu a Rady 2004/9/ES o inspekci a ověřování
správné laboratorní praxe (kodifikované znění).