Odstavec předpisu 531/2005 Sb.
Nález Ústavního soudu č. 531/2005 Sb., vyhlášený dne 20. prosince 2005, ve věci návrhu na zrušení §13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI části třetí zákona č. 253/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb., a některé další zákony
531/2005 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 13. prosince 2005 v plénu ve
složení Stanislav Balík, František Duchoň, Vlasta Formánková, Vojen Güttler,
Pavel Holländer, Ivana Janů, Dagmar Lastovecká, Jiří Mucha, Jan Musil, Jiří
Nykodým, Pavel Rychetský, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela
Židlická o návrhu skupiny senátorů Senátu Parlamentu České republiky a skupiny
poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na zrušení § 13 odst. 6
a 7 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI
části třetí zákona č. 253/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o
podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné
osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve
znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění
zákona č. 253/2001 Sb., a některé další zákony,
takto:
Ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č.
253/2003 Sb., a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb., pokud se týkají oprávněných
osob, kterým vzniklo právo na jiný pozemek podle § 11 odst. 2 zákona č.
229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění zákona č. 183/1993 Sb., a jejich dědiců, se zrušují dnem
vyhlášení tohoto nálezu.
Odůvodnění
I.
Vymezení věci a rekapitulace
návrhu
Ústavnímu soudu byl dne 7. února 2005 doručen návrh skupiny
24 senátorů Senátu Parlamentu České republiky, jejichž jménem je oprávněna
jednat senátorka RNDr. J. S., a skupiny 57 poslanců Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky, jejichž jménem je oprávněna jednat poslankyně Ing.
V. N., obou zastoupených JUDr. P. Š., advokátem, na zrušení § 13 odst. 6 a 7
zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI
části třetí zákona č. 253/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o
podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné
osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve
znění pozdějších předpisů, a zákona č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani
darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve znění
zákona č. 253/2001 Sb., a některé další zákony.
Poté, co navrhovatelé rekapitulují průběh přijetí
napadeného zákona v Parlamentu České republiky, odkazují na důvodovou zprávu k
jeho návrhu, dle níž byl koncipován jako reakce na dosavadní zkušenosti při
prodeji státní půdy dle zákona č. 95/1999 Sb. Jeho hlavním cílem mělo být
umožnit dokončení procesu vypořádání restitučních nároků podle zákona č.
229/1991 Sb. (dále též "zákon o půdě") v dohledné době, přičemž úprava měla za
tímto účelem uvést do souladu dispoziční oprávnění podle zákonů č. 229/1991
Sb., č. 569/1991 Sb. a č. 95/1999 Sb. Ve prospěch přijetí předmětné zákonné
úpravy byla uváděna snaha o urychlení a zefektivnění prodeje státní zemědělské
půdy a urychlené vypořádání restitučních nároků, zároveň přitom bylo
poukazováno na potřebu realizovat maximum převodu pozemků v sedmiletém
přechodném období po vstupu do Evropské unie.
Dle přesvědčení navrhovatelů se sice uvedené cíle, kterých
mělo být dosaženo novelizací ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991
Sb., jeví na první pohled jako správné, ve skutečnosti ale tato ustanovení
preferováním hlediska zájmu na převodu státní půdy potlačují a omezují práva
restituentů, včetně těch jejich práv, která již nabyli v minulosti. Napadená
zákonná úprava nijak nerozlišuje mezi půdou, kterou stát jakožto vlastník a
účastník soukromoprávního vztahu převádí na jiné osoby, a půdou, kterou je stát
povinen vydat oprávněným osobám - restituentům - na základě restitučních
předpisů. Maximálního zjednodušení postupu realizace převodu státní půdy bylo
pak dosaženo odstraněním problému nevypořádaných restitucí. Restituce ale dle
názoru skupiny senátorů a skupiny poslanců třeba chápat nikoliv jako překážku
privatizace, ale i jako jednu z forem privatizace.
Účelem zákona o půdě je vydání konkrétního pozemku
restituentům a pouze výjimečně, nastanou-li okolnosti předvídané tímto zákonem,
platí, že pokud pozemky vydat nelze, Pozemkový fond České republiky (dále jen
"Pozemkový fond") oprávněné osobě převede bezúplatně do vlastnictví jiné
pozemky ve vlastnictví státu postupem podle § 8 odst. 4 zákona č. 284/1991 Sb.,
pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část pozemků původních, a
souhlasí-li s tím oprávněná osoba.
Dle přesvědčení navrhovatelů novela zákona o půdě provedená
zákonem č. 253/2003 Sb. výrazně zasáhla do vykonávací fáze restitučního
procesu, zhoršila postavení restituentů - věřitelů státu - ve srovnání s
ostatními fyzickými a právnickými osobami v postavení věřitelů státu, jakož i
ve vztahu k několika desítkám tisíců oprávněných osob, které se již v minulosti
v té či oné formě uspokojení svých nároků domohly, v čemž spatřují porušení
jednoho ze základních principů právního státu, a to principu právní jistoty a
důvěry v právo, jak plyne z čl. 1 odst. 1 Ústavy, jakož i zásady rovnosti dle
čl. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
Odkazujíce na skutková zjištění obsažená v nálezu Ústavního
soudu sp. zn. III. ÚS 495/02, považují navrhovatelé za opodstatněné
konstatování, že Pozemkový fond ještě před přijetím zákona č. 253/2003 Sb.
postupoval nesprávně při hospodaření se svěřeným majetkem státu a rovněž
postupoval nesprávně i při plnění závazků vyplývajících z restitučních zákonů.
Ve zmíněném nálezu přitom Ústavní soud uvedl následující:
"Ústavní soud využil zákonné možnosti a opatřil si veřejně
dostupný kontrolní závěr Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky (dále též
"NKÚ"), ze kterého vyplývají závěry o pochybení Fondu při aplikaci ust. § 11
odst. 2 zákona o půdě. NKÚ, na základě kontroly prováděné od srpna 2002 do
března 2003, konstatoval, že: ".V případě nároků oprávněných osob - původních
vlastníků na bezúplatný převod jiného pozemku podle § 11 odst. 2 zákona č.
229/1991 Sb. zbývalo (k 31.12.2002) vypořádat 44,9 % restitučních nároků, o
nichž bylo pravomocně rozhodnuto. Přitom ze zákona č. 253/2003 Sb., kterým se
mění zákon č. 229/1991 Sb. a některé další zákony, vyplývá, že pokud rozhodnutí
Pozemkového úřadu nabylo právní moci před 6. 8. 2003, lhůta pro převod pozemků
končí dnem 31. prosince 2005. Tento zákon zároveň nově upravuje dvouletou lhůtu
pro právo na bezúplatný převod jiného pozemku, a tím určil lhůtu pro tzv.
"restituční tečku". Při uplatnění práva na bezúplatný převod jiného pozemku je
restituent odkázán pouze na nabídku PF ČR, která je v souvislosti s prodejem
státní půdy značně omezena... Fond převáděl s odvoláním na ustanovení § 11 odst.
2 bezúplatně jiné pozemky na osoby, které nemají podle zákona č. 229/1991 Sb.
status oprávněné osoby... Převody byly realizovány i v obcích, kde nejsou dosud
vypořádány všechny uplatněné restituční nároky oprávněných osob, a to i mimo
tzv. veřejnou nabídku... Fond při prodeji státní půdy porušil povinnosti správce
nemovitostí ve vlastnictví státu, když překročil oprávnění vymezené zákonem
tím, že ve veřejné nabídce prodal pozemky ve vlastnictví státu osobám na
základě jimi uplatňovaného přednostního práva, pro něž však tyto osoby
nesplnily zákonné podmínky... Fond upřednostnil prodej státní půdy před
vypořádáním nároků oprávněných osob v rámci restitucí. Oprávněné osoby se mohou
přihlásit i v rámci prodeje půdy do nabídky či soutěže, při prodeji pozemků
však mají restituenti postavení žadatele, nikoliv věřitele. Cena půdy se při
prodeji stanoví podle jiného cenového předpisu než při restitucích, kde se
odvíjí od cenového předpisu účinného k 24.6.1991. Stát prostřednictvím Fondu
prodává zemědělskou půdu za minimální cenu, a to přesto, že závazky státu
vyplývající z restitučních zákonů nejsou splněny." (částka 3 Věstníku
Nejvyššího kontrolního úřadu, 2003: "02/14 Nemovitý majetek státu ve správě
Pozemkového fondu České republiky"; strana 218 - 219, dále též "kontrolní
závěr"; získán z http://www.nku.cz/kon-zavery/K02014.pdf).)".
Navrhovatelé dále argumentují obsahem dopisu předsedy
výkonného výboru Pozemkového fondu Ing. J. M. ze dne 9. 4. 2004 č.
PF 14294/04- 1064/MI, adresovaného senátorce RNDr. J. S., který však
Ústavnímu soudu nepředložili a nenavrhli konstatování jeho obsahu jako důkazu,
z něhož prý vyplývá, že k datu 31. 12. 2003 nebylo stále ještě vypořádáno
nejméně 39 % všech restitučních nároků o celkovém objemu 2.660,6 miliónu Kč. Z
uvedeného pak dovozují závěr, dle něhož se napadená zákonná ustanovení dotýkají
poměrně širokého okruhu restituentů.
Jsou si vědomi skutečnosti, že Pozemkový fond zhruba
čtyřikrát do roka činí nabídku, tu ale nepovažují za adresnou, dle nich
nesměřuje vůči konkrétním restituentům, ale jde pouze o jakési výčtové seznamy
státní zemědělské půdy, kterou v konkrétní chvíli Pozemkový fond nabízí k
převodu do vlastnictví jiných osob, a to bez ohledu na to, z jakého titulu se
tento převod uskuteční. Vyslovují přesvědčení, že i ti restituenti, kteří se o
náhradní pozemky uchází, nejsou z různých důvodů uspokojeni, zejména z důvodu
absence nabídky ve vhodné lokalitě, případně z důvodu nabídky nevhodných
pozemků, anebo z toho důvodu, že Pozemkový fond při převodech půdy preferuje
osoby, které si na nabízené pozemky činí nároky plynoucí z jiných
titulů.
Navrhovatelé poukazují dále na nerovnost mezi skupinou
restituentů, jejichž nárok se podaří uspokojit, a druhou skupinou, jejíž nárok
se uspokojit nepodaří, a to i v případech objektivních potíží nezaviněných ani
dlužníkem (státem) ani věřitelem (oprávněnou osobou).
Akcentují tu skutečnost, že platí-li obecně pro dlužníka
povinnost zdržet se jednání mařících uspokojení věřitele, pak z ústavního
principu rovnosti vyplývá, že stát jako dlužník rovněž nesmí mařit uspokojování
věřitelů z pohledávek, jejichž existence byla potvrzena rozhodnutím orgánu
veřejné moci. Upozorňují, že jde svojí povahou o soukromoprávní vztah, přičemž
je ústavně rozporné, aby si stát v této souvislosti přisvojil výrazně
výhodnější postavení, než jaké přísluší všem ostatním dlužníkům v
soukromoprávní oblasti. Kriticky dále poukazují na koncepci zákona o půdě, dle
něhož sama nabídka splnění závazku není ani adresována věřiteli, tedy oprávněné
osobě, ale stát ponechává na ní, zda nabídne své pozemky jinému okruhu osob,
příp. bude vyhledávat pozemky vhodné pro uspokojení svého nároku.
Změna, kterou přinesla novelizace zákona č. 229/1991 Sb.
provedená ustanoveními čl. V a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb., však dle
navrhovatelů výrazně zhoršila postavení osob, jimž vznikl nárok na bezúplatný
převod jiného pozemku - věřitelů, a bezdůvodně zvýhodnila stát jakožto
dlužníka, a to tím, že časově omezila jeho povinnost k plnění bez ohledu na to,
zda svoji povinnost stát nesplnil v důsledku své nečinnosti nebo nesprávného
fungování orgánů, které plněním svých úkolů pověřil. Časové omezení povinnosti
státu, jež navrhovatelé přirovnávají k institutu promlčení, napadená zákonná
ustanovení dle jejich názoru neakceptovatelně spojují s možností jeho
nečinnosti.
Ustanovení § 11 odst. 2 zákona o půdě, dle něhož mají být
převedené pozemky pokud možno v téže obci, ve které se nachází většina pozemků
původních, a s převedením těchto pozemků musí oprávněná osoba souhlasit, staví
dle navrhovatelů oprávněné osoby před alternativu akceptace jakéhokoli, byť i
nevyhovujícího, pozemku anebo finanční náhrady. Nadto napadená ustanovení nutně
rozdělí oprávněné osoby, jimž byl přiznán nárok na bezúplatný převod půdy, do
dvou skupin, a to na skupinu těch, jejichž nárok bude v zákonem stanovené lhůtě
uspokojen, a těch, kteří v konečné lhůtě uspokojení svých nároků nedosáhnou.
Přitom dle navrhovatelů své zařazení do té či oné skupiny nebudou oprávněné
osoby schopny přímo ovlivnit, pročež stát tak bude zacházet s jednotlivými
občany nacházejícími se ve stejném postavení rozdílným způsobem, aniž by byly
tyto rozdíly nějak objektivně odůvodnitelné. Uvedený postup, dle jejich
přesvědčení, vykazuje znaky svévole, je porušením ústavních principů rovnosti a
právního státu, zejména pak principu předvídatelnosti zákona, jeho
srozumitelnosti a vnitřní bezrozpornosti.
Napadená ustanovení zákona o půdě pak dle skupiny senátorů
a skupiny poslanců odnímají legitimní očekávání vydání majetku, jež je chráněno
i Dodatkovým protokolem k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod
(dále jen "Úmluva"), a nahrazují je finančním plněním v cenách k 24. 7. 1991,
tedy v cenách, které neodpovídají ani cenám, dle nichž by bylo možno tento
majetek vyvlastnit, pročež tedy nejde ani o vyvlastnění za náhradu, ale o
odnětí majetku a jeho nahrazení zcela nepřiměřenou finanční náhradou.
Ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona o půdě a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. tak
dle jejich přesvědčení představují i dotčení práv plynoucích z uvedeného
protokolu k Úmluvě.
Pro uvedené skupina 24 senátorů Senátu Parlamentu České
republiky a skupina 57 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
navrhuje ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č.
253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI části třetí zákona č. 253/2003 Sb., kterým se
mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků
z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991 Sb., o
Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č.
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve
znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb., a některé další
zákony, zrušit.
II.
Rekapitulace podstatných částí vyjádření
účastníka řízení
Podle § 42 odst. 4 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., o
Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný
návrh Poslanecké sněmovně. Ve svém vyjádření ze dne 15. března 2005 předseda
Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky PhDr. Lubomír Zaorálek
konstatuje, že v důvodové zprávě k návrhu zákona č. 253/2003 Sb. je uvedeno, že
jeho účelem je umožnit v dohledné době dokončení procesu vypořádání
restitučních nároků podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů. Časovým
omezením dle něj nedošlo ke zkrácení oprávněných osob na jejich majetkových
právech a ani nebylo založeno jejich nerovné postavení tak, jak namítají
navrhovatelé. Problém dosavadního rozsáhlého neuspokojení nároků oprávněných
osob na náhradní pozemky spatřuje i v opačném aspektu, než který uvádějí
navrhovatelé, a to ve skutečnosti, že zájem o nabízené pozemky je i přes
zlepšení podmínek a blížící se termín "restituční tečky" nízký. Velký zájem je
dle něj pouze o pozemky uvnitř obcí nebo o pozemky, u kterých lze v budoucnu
očekávat jiné než zemědělské využití, přičemž některé oprávněné osoby na
nabídky Pozemkového fondu dlouhodobě nereflektují, jiné zase zájem mají, přesto
z nejrůznějších důvodů jejich nároky uspokojeny nebyly, a to například proto,
že si vyberou atraktivní pozemek, o který má zájem více oprávněných
osob.
Informuje dále o stávajícím postupu Pozemkového fondu,
který zpracoval nabídky náhradních pozemků tak, aby struktura nabízených
pozemků odpovídala struktuře nároků, a oprávněné osoby tak mohly využít své
absolutní přednosti. Uvádí, že přesto, že náhrada má být poskytnuta za pozemky
zemědělské, zájem mnoha oprávněných osob se soustřeďuje jen na pozemky, u
kterých je možno s ohledem na místní podmínky i jiné okolnosti očekávat jiné
než zemědělské využití, a těch je vzhledem k rozsahu nároků nedostatek. Mnohé
oprávněné osoby dle něj dávají přednost hotovosti a své nároky prodávají, jiné
pak čekají na lepší nabídky. Poznamenává dále, že velkým procentem nároků
disponují osoby, které restituční nároky odkoupily, přičemž tyto osoby, ať
právnické nebo fyzické, mají zájem o vydání jen velmi lukrativních
pozemků.
Účelem zavedení časového limitu dle předsedy Poslanecké
sněmovny bylo přimět oprávněné osoby k podstatně větší aktivitě, aby mohl být
restituční proces dokončen co nejdříve a aby nevypořádané restituční nároky
nebyly překážkou rozvoje ekonomických vztahů a vazeb a nevnášely nejistotu do
vlastnických vztahů. Napadená ustanovení zákona o půdě se vzhledem k
nezbytnosti stanovit časový rámec pro ukončení restitučních požadavků a
vytvořit tak přehledné prostředí na trhu s půdou dle něj jeví jako
opodstatněná. Vyslovuje pro uvedené domněnku, že současná úprava v této oblasti
tvoří dostatečný rámec a prostor pro přednostní uspokojení oprávněných osob,
přičemž za řešení vzniklé situace nepovažuje zrušení předmětných ustanovení
zavádějících tzv. "restituční tečku", ale řádné a rychlé uspokojení nároků
oprávněných osob Pozemkovým fondem.
Na základě takto vyložených důvodů vyslovuje účastník
řízení přesvědčení, že podmínky stanovené v napadených ustanoveních zákona
zajišťují přiměřenou ochranu práv oprávněných osob a nezakládají nerovnost v
možnosti uspokojení různých subjektů dle rozsahu jejich nároků. Poukazuje na
skutečnost, že určitá specifika Pozemkového fondu jako dlužníka a oprávněných
osob jako věřitelů je třeba spatřovat právě ve specifice problematiky
restitucí.
Předseda Poslanecké sněmovny dále potvrdil, a to v souladu
s požadavky obsaženými v ustanovení § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve
znění pozdějších předpisů, že zákon č. 253/2003 Sb., který obsahuje v části
třetí novelu zákona č. 229/1991 Sb. a čl. VI, byl schválen potřebnou většinou
poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, byl podepsán
příslušnými ústavními činiteli a řádně vyhlášen ve Sbírce zákonů. V závěru
vyjádření pak konstatuje, že za tohoto stavu věci nelze než vyjádřit
stanovisko, že posuzovaný zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem, jakož i stanovisko, že zákonodárný
sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním
pořádkem i mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, přičemž
je na Ústavním soudu, aby v souvislosti s podaným návrhem posoudil ústavnost
tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
Podle § 42 odst. 4 a § 69 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, zaslal Ústavní soud předmětný návrh i Senátu Parlamentu
České republiky. Úvodem svého vyjádření ze dne 18. března 2005 jeho předseda
MUDr. Přemysl Sobotka připomíná účel zákona č. 229/1991 Sb., jímž bylo
především zmírnit následky některých majetkových křivd, ke kterým došlo vůči
vlastníkům zemědělského a lesního majetku v období let 1948 až 1989, obnovit
původní vlastnické vztahy k půdě, a tak zlepšit péči o zemědělskou a lesní půdu
a upravit vlastnické vztahy k půdě v souladu se zájmy hospodářského rozvoje
venkova a s požadavky na tvorbu krajiny a životního prostředí. Na rozdíl od
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, zmírnění následků
majetkových křivd nespočívalo ve vydání věci, ale v obnově vlastnického práva k
zabraným věcem s tím, že vlastník mohl svobodně realizovat své vlastnické
právo.
Hlavním cílem předkladatelů návrhu zákona č. 253/2003 Sb.
bylo umožnit dokončení procesu vypořádání restitučních nároků, zefektivnit
proces prodeje pozemků snížením jeho administrativní náročnosti a stanovit
kritéria pro uplatnění přednosti nabyvatelů pozemků tak, aby první v pořadí
byla osoba s nárokem na náhradní pozemek v lokalitě, kde se nacházel původní
nevydaný pozemek, a na dalším místě v pořadí byl nájemce s limitovaným nárokem
na převod.
K předloženému návrhu skupiny senátorů a skupiny poslanců
se pak ve vyjádření uvádí, že předloha zákona upravující ukončení lhůt pro
vypořádání vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku byla v
Senátu předmětem rozsáhlých diskusí především ve výborech, jimž byl návrh
zákona přidělen k projednání, rovněž pak v průběhu plenárního zasedání Senátu,
které proběhlo dne 26. a 27. června 2003. Bylo především konstatováno, že
značná část převodu zemědělských pozemků byla již realizována prostřednictvím
restitučních titulů, převodem na obce a jiné instituce, popřípadě prodejem bez
vazby na restituční nároky. Zároveň bylo poukazováno, že v době projednávání
návrhu zákona nejsou vypořádány restituční nároky na vydání pozemků podle
zákona č. 229/1991 Sb., přičemž zavedení tzv. "restituční tečky" bylo vnímáno
jako výraz snahy o ukončení procesu převodu pozemků oprávněným osobám, byť
zároveň omezující nároky skupiny oprávněných osob pouze na finanční vypořádání
při současném odnětí možnosti vydání náhradních pozemků. Na druhou stranu
zazněly dle předsedy Senátu závažné obavy, že zavedením "restituční tečky"
budou postiženi ti, kteří sice nemají ze zákonných důvodů nárok na vrácení
svých původních pozemků, ale projevili zájem o náhradní pozemky, které jim však
bez jejich zavinění nemohly být vydány - např. proto, že poptávka po některých
náhradních pozemcích převyšovala nabídku. Byla vyslovena i námitka, dle níž
zasahovat navrženým způsobem do zákona o půdě je nebezpečné z hlediska
rozkolísání daného stavu při současné již ustálené interpretaci zákona a
judikatuře Ústavního soudu. V některých vystoupeních odezněly obavy z porušení
rovných práv v přístupu k podnikání, neboť podle jejich názoru přijetí tzv.
"restituční tečky" výrazně upřednostňuje a zvýhodňuje nájemce před těmi, kteří
půdu pronajatou nemají, a přestože hospodaří, koupit si ji nemohou, pokud
nájemci s přednostním právem neprohlásí, že o půdu nemají zájem. V této
souvislosti byl vysloven požadavek na přehodnocení podmínek prodeje státní půdy
nájemcům s cílem najít vyrovnanější vztah mezi jednotlivými skupinami zájemců o
koupi půdy tak, aby nedocházelo k diskriminacím.
Výše uvedené důvody posléze dle předsedy Senátu vedly v
podrobné části rozpravy k podání pozměňovacího návrhu, jímž se z návrhu zákona
vypustila část novelizující zákon č. 229/1991 Sb., tj. "restituční
tečka".
Ve vyjádření se pak konstatuje, že Senát návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a
lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona
č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve
znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb., a některé další
zákony, dne 27. června 2003 na své 7. schůzi usnesením č. 150 vrátil Poslanecké
sněmovně s pozměňovacími návrhy, a to v hlasování č. 38, při kterém ze 64
přítomných senátorek a senátorů se pro návrh vyslovilo 60 a nikdo nebyl
proti.
III.
Podklad pro rozhodování dle § 48 odst. 2 zákona
č. 182/1993 Sb.
Na základě ustanovení § 48 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
si Ústavní soud od Pozemkového fondu vyžádal údaje týkající se aktuálního
přehledu vypořádání nároků za nevydané pozemky dle zákona o půdě, jakož i
přehledu soudních sporů mezi oprávněnými osobami uplatňujícími nárok dle § 11
odst. 2 zákona o půdě a Pozemkovým fondem.
Dle sdělení předsedy výkonného výboru Pozemkového fondu
Ing. J. M. ze dne 28. listopadu 2005 č. j. PF 2258/05MI-64297 z
celkové výše nároků za nevydané pozemky z rozhodnutí okresních pozemkových
úřadů v hodnotě 7.346.154,44 tis. Kč k datu 18. listopadu 2005 činí zůstatek
nevypořádaných nároků za nevydané pozemky 1.872.183,08 tis. Kč, z čehož
zůstatek přímých nároků představuje 660.432,31 tis. Kč a zůstatek postoupených
nároků 1.211.750,77 tis. Kč. V roce 2004 došlo vypořádání přímých nároků v
hodnotě 115.833,02 tis. Kč, postoupených nároků v hodnotě 395.606,98 tis. Kč, v
roce 2005 (k datu 18. listopadu 2005) došlo pak k vypořádání přímých nároků v
hodnotě 108.892,17 tis. Kč, postoupených nároků v hodnotě 465.212,03 tis. Kč. V
roce 2004 tak činil podíl vypořádaných postoupených nároků 77,35 % z celkového
objemu vypořádaných nároků, za období od 1. ledna 2005 do 18. listopadu 2005
byl tento podíl 81,03 %.
V letech 2004 a 2005 zavedl Pozemkový fond tzv.
strukturovanou nabídku, tj. nabízel pozemky v obcích, z nichž pocházejí dosud
nevypořádané nároky za nevydané pozemky, čímž s výjimkou Prahy a některých
velkých měst nabídl ve všech obcích větší objem pozemků, než činily nároky
oprávněných osob. Strukturovaná nabídka tak dle sdělení Pozemkového fondu
představovala v roce 2004 hodnotu 1.495.200 tis. Kč, v roce 2005 hodnotu
3.035.210 tis. Kč, přičemž přes tuto cílenou nabídku pohyboval se zájem
oprávněných osob o nabízené pozemky v roce 2004 na úrovni cca 24 % a v roce
2005 na úrovni cca 26 %.
Dle sdělení předsedy výkonného výboru Pozemkového fondu
bylo na uspokojení nároku podle § 11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění
zákona č. 183/1993 Sb., podáno vůči Pozemkovému fondu celkem 360 žalob, z toho
9 žalob do 31. prosince 1999, 28 žalob od 1. ledna 2000 do 30. dubna 2005 a 323
žalob od 1. května 2005 do 24. listopadu 2005. Ve sporech zahájených v roce
2005 nebylo zatím vydáno pravomocné rozhodnutí ve věci, ohledně sporů
zahájených v minulosti a pravomocně skončených se ve sdělení odkazuje na
judikaturu Nejvyššího soudu, dle níž nárok na poskytnutí náhradních pozemků
nezahrnuje právo oprávněné osoby na výběr náhradních pozemků (2 Cdon 522/96, 26
Cdo 1478/2000 a další).
Za účelem poskytnutí možnosti se eventuálně k němu
vyjádřit, bylo sdělení předsedy výkonného výboru Pozemkového fondu Ing. J.
M. ze dne 28. listopadu 2005 č. j. PF 2258/05MI-64297 doručeno
navrhovatelům i účastníku řízení (§ 60 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb.).
Této možnosti využili navrhovatelé a v podání doručeném
Ústavnímu soudu dne 9. prosince 2005 uvádějí, že jakkoli nemají v úmyslu
zpochybňovat statistické údaje uváděné ve sdělení předsedy výkonného výboru
Pozemkového fondu, považují za nezbytné poukázat na fakt, že tvrzení o zásadním
převisu nabídky vhodných pozemků nad objemem nároků může souhlasit jen z
pohledu celorepublikové statistiky. V celorepublikovém srovnání se totiž vedle
sebe nachází jak katastrální území, kde bylo nabídnuto mnohem více pozemků než
odpovídá rozsahu nevypořádaných nároků v této oblasti, tak jsou zde zahrnuta i
katastrální území, kde se nepodařilo nabídnout vůbec žádné pozemky. Dané
tvrzení ilustrují navrhovatelé na příkladu několika katastrálních území v
bývalém okrese Nový Jičín, kde Pozemkový fond nenabídl vůbec žádné pozemky jako
náhrady, přičemž poznamenávají, že existují i území, kde Pozemkový fond ani
žádné vhodné pozemky neměl k dispozici. V závěru svého vyjádření vyslovují
přesvědčení, že pokud by se rozhodnutí Ústavního soudu v předmětné věci mělo o
sdělení předsedy výkonného výboru Pozemkového fondu opírat, bylo by je nutno
podstatným způsobem upřesnit, zejména by muselo namísto obecných tvrzení,
vztahujících se k celému území České republiky, podávat obraz o stavu
vypořádávání nároků za nevydané pozemky na menších územích, nejlépe dle
bývalých okresů.
IV.
Upuštění od ústního
jednání
Dle ustanovení § 44 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. může
Ústavní soud se souhlasem účastníků od ústního jednání upustit, nelze-li od něj
očekávat další objasnění věci. Vzhledem k tomu, že oba účastníci, tj.
navrhovatelé prostřednictvím svého právního zástupce v podání doručeném
Ústavnímu soudu dne 30. listopadu 2005, jakož i prostřednictvím osob
oprávněných jednat jejich jménem v podání doručeném Ústavnímu soudu dne 2.
prosince 2005, a účastník řízení ve vyjádření předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky doručeném Ústavnímu soudu dne 1. prosince 2005 a
předsedy Senátu Parlamentu České republiky doručeném Ústavnímu soudu dne 8.
prosince 2005, vyjádřili svůj souhlas s upuštěním od ústního jednání, a dále
vzhledem k tomu, že Ústavní soud má za to, že od jednání nelze očekávat další
objasnění věci, bylo od ústního jednání v předmětné věci upuštěno.
V.
Dikce napadeného právního
předpisu
Dle ustanovení § 13 odst. 6 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb.: "Oprávněná osoba má právo na převod pozemku ve
vlastnictví státu do 2 let ode dne právní moci rozhodnutí Pozemkového úřadu. V
případě, že o právu na převod pozemku nerozhoduje Pozemkový úřad, oprávněná
osoba má právo na převod pozemku ve vlastnictví státu do 2 let od doby, kdy
mohla nárok na převod uplatnit u Pozemkového fondu poprvé.". Dle odstavce 7
uvedeného zákonného ustanovení: "Po uplynutí doby uvedené v odstavci 6 právo na
převod pozemku ve vlastnictví státu zaniká.".
Dle čl. VI zákona č. 253/2003 Sb.: "Pokud rozhodnutí
Pozemkového úřadu nabylo právní moci anebo nárok na převod byl uplatněn před
účinností tohoto zákona, lhůta pro převod pozemku končí dnem 31. prosince
2005.".
VI.
Podmínky aktivní legitimace
navrhovatele
Návrh na zrušení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., o
úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění
zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI části třetí zákona č. 253/2003 Sb.,
kterým se mění zákon č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a
lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby a o změně zákona č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona
č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve
znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 253/2001 Sb., a některé další
zákony, byl podán skupinou 24 senátorů Senátu Parlamentu České republiky,
jejichž jménem je oprávněna jednat senátorka RNDr. J. S., a skupinou
57 poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jejichž jménem je
oprávněna jednat poslankyně Ing. V. N. Na straně navrhovatelů lze
tudíž konstatovat naplnění podmínek aktivní legitimace pro řízení o kontrole
norem dle ustanovení § 64 odst. 1 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb.
VII.
Ústavní konformita kompetence a legislativního
procesu
Ústavní soud v souladu s ustanovením § 68 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je v řízení o kontrole norem
povinen posoudit, zda napadený zákon, jeho jednotlivé ustanovení, příp. jiný
právní předpis nebo jeho jednotlivé ustanovení byl přijat a vydán v mezích
Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Ze sněmovních tisků a těsnopiseckých zpráv, jakož i
vyjádření účastníka řízení bylo zjištěno, že Poslanecká sněmovna schválila
návrh předmětného zákona ve 3. čtení na své 16. schůzi dne 22. května 2003
usnesením č. 505, kdy z přítomných 192 poslankyň a poslanců se pro jeho přijetí
vyslovilo 118 poslankyň a poslanců, proti hlasovalo 63.
Senát dne 27. června 2003 na své 7. schůzi usnesením č. 150
předmětný zákon vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, a to v
hlasování č. 38, při kterém ze 64 přítomných senátorek a senátorů se jich pro
návrh vyslovilo 60 a nikdo nebyl proti.
O návrhu Senátem vráceného zákona hlasovala Poslanecká
sněmovna na 198. schůzi dne 22. července 2003, přičemž hlasy 124 z přítomných
196 poslankyň a poslanců, když proti hlasovalo 57, setrvala na znění návrhu
zákona postoupeného Senátu (usnesení č. 621).
Předmětný zákon byl podepsán příslušnými ústavními činiteli
a byl pod č. 253/2003 Sb. řádně vyhlášen v částce 86 Sbírky zákonů, která byla
rozeslána dne 6. srpna 2003, a dle čl. VII nabyl účinnosti dnem vyhlášení, čili
dnem rozeslání příslušné částky Sbírky zákonů.
VIII.
Obsahový soulad napadených zákonných ustanovení
s ústavním pořádkem
VIII/a
Smysl a účel zákona o
půdě
Smyslem a účelem zákona o půdě dle jeho preambule je
zmírnění následků některých majetkových křivd, k nimž došlo vůči vlastníkům
zemědělského a lesního majetku v období let 1948 až 1989, zlepšení péče o
zemědělskou a lesní půdu obnovením původních vlastnických vztahů k půdě, jakož
i úprava vlastnických vztahů k půdě v souladu se zájmy hospodářského rozvoje
venkova i v souladu s požadavky na tvorbu krajiny a životního
prostředí.
Zákon o mimosoudních rehabilitacích, ve srovnání se zákonem
o půdě druhý z klíčových "restitučních zákonů", v preambuli vymezuje svůj účel
úžeji. Považuje za něj zmírnění následků některých majetkových a jiných křivd,
k nimž došlo v období let 1948 až 1989.
Rozdílu v účelech odpovídá i rozdíl legislativního
mechanismu zmírňování křivd komunistického režimu.
Dle zákona o mimosoudních rehabilitacích fyzická osoba
disponuje nárokem na vydání věci, splňuje-li podmínky být oprávněnou osobou (§
3), je-li věc v držení povinné osoby (§ 4), dále jsou-li dány zákonné podmínky
vydání věci (§ 6) a konečně nejsou-li dány zákonné důvody pro nevydání věci (§
8 odst. 1 až 4). Existují-li důvody nevydání za splnění předchozích podmínek
restituce, subsidiárně je zakotveno poskytnutí finanční náhrady (§ 8 odst.
5).
Dle zákona o půdě fyzická osoba disponuje nárokem na vydání
pozemku, splňuje-li podmínky být oprávněnou osobou (§ 4), je-li pozemek v
držení povinné osoby (§ 5), dále jsou-li dány zákonné podmínky vydání pozemku
(§ 6) a konečně nejsou-li dány zákonné důvody pro nevydání pozemku (§ 11 odst.
1). Jelikož účelem zákona není toliko zmírnění křivd, nýbrž i obnova venkova, v
případě existence důvodů nevydání pozemku subsidiárně je založen nárok na
bezúplatný převod jiného pozemku do vlastnictví oprávněné osoby (§ 11 odst. 2).
Teprve za pozemky, které se podle tohoto zákona nevydávají a za které nelze
poskytnout oprávněné osobě jiný pozemek, zakotvuje zákon o půdě v pořadí druhý
subsidiární nárok, jímž je nárok na finanční náhradu (§ 16 odst. 1). V
případech splnění podmínek pro vydání původního, příp. náhradního pozemku zákon
alternativně zakládá pro oprávněné osoby možnost vypořádání nároků převodem
vlastnických práv k nemovitostem ve vlastnictví státu a správě Pozemkového
fondu [§ 18a, § 17 odst. 3 písm. a) zákona o půdě].
VIII/b
Návrhové body
Návrhovým bodem prvním je námitka nerovnosti založené
napadenými zákonnými ustanoveními, a to nerovnosti trojí: jednak nerovnosti
dané absencí odůvodněného odlišení mezi půdou, již stát jakožto vlastník a
účastník soukromoprávního vztahu převádí na jiné osoby, a půdou, kterou je stát
povinen vydat oprávněným osobám - restituentům - na základě restitučních
předpisů, jednak nerovnosti mezi skupinou restituentů, jejichž nárok se podaří
uspokojit, a druhou skupinou, jejíž nárok se uspokojit nepodaří, a to jak v
případech objektivních potíží nezaviněných ani dlužníkem (státem) ani věřitelem
(oprávněnou osobou), tak i v případech zaviněných postupem Pozemkového fondu, a
konečně nerovnosti mezi cenou náhradního pozemku a výší eventuální finanční
náhrady.
Druhým návrhovým bodem je pak námitka dotčení ústavního
principu ochrany oprávněné důvěry občana v právo (legitimního očekávání),
nahlížena jak z pohledu principu zákazu svévole a právní jistoty (plynoucí z
principu právního státu), tak i z pohledu práva plynoucího z Dodatkového
protokolu k Úmluvě (chránícího i majetkový nárok).
VIII/c
Hlediska přezkumu ústavnosti
lhůt
Předmětem posuzovaného návrhu na kontrolu norem jsou
zákonná ustanovení zakotvující propadnou lhůtu pro uplatnění práva na vydání
náhradního pozemku dle § 11 odst. 2 zákona o půdě.
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 33/97 [Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek 9, nález č. 163;
vyhlášen pod č. 30/1998 Sb.] Ústavní soud v nejobecnější rovině k pojmu lhůty
jako právní skutečnosti konstatoval: "Smyslem právního institutu lhůty je
snížení entropie (neurčitosti) při uplatňování práv, resp. pravomocí, časové
omezení stavu nejistoty v právních vztazích (což hraje zejména důležitou roli z
hlediska dokazování v případech sporů), urychlení procesu rozhodování s cílem
reálného dosažení zamýšlených cílů. Tyto důvody vedly k zavedení lhůt již před
tisíci lety.".
Zásadní právní názor vymezující rozsah ústavního přezkumu
zákonných ustanovení zakotvujících lhůty pak Ústavní soud vyslovil v nálezu sp.
zn. Pl. ÚS 46/2000 (Sbírka rozhodnutí, svazek 22, nález č. 84; vyhlášen pod č.
279/2001 Sb.) v souvislosti s posuzováním ústavnosti lhůty pro uplatnění nároků
plynoucích ze zákona o soudní rehabilitaci (§ 6 zákona č. 119/1990 Sb.):
"Poslání Ústavního soudu spočívá v kontrole ústavnosti. V tomto rámci tento
soud může pouze rušit neústavní předpisy, případně jejich části, není však jeho
úkolem reparovat následky, které nastaly tím, že navrhovatel neuplatnil své
právo ve stanovené lhůtě. Zrušení lhůt porušuje zásady právního státu, neboť
významně zasahuje do principu právních jistot, který je jednou ze základních
náležitostí současných demokratických právních systémů. Lhůta sama o sobě
nemůže být protiústavní. Může se však takto jevit s ohledem na konkrétní
okolnosti. Tvrzení navrhovatele, že neměl důvěru k československým soudům a
neměl ani potřebné informace, a proto ve lhůtě stanovené § 6 zákona č. 119/1990 Sb.,
o soudní rehabilitaci, své právo včas neuplatnil, jej nezbavuje povinnosti
řídit se platnými právními normami.".
Tenor uvedeného názoru spočívá tedy ve skutečnosti, že
lhůta prima facie bez dalšího nevykazuje a ani nemůže vykazovat znaky
protiústavnosti, tyto pak mohou být dány teprve "konkrétními okolnostmi"
posuzované věci, jinými slovy, posouzení ústavnosti lhůty je posouzením
kontextuálním.
Těmito "konkrétními okolnostmi", čili
hledisky kontextuálního posouzení ústavnosti lhůty dle dosavadní judikatury
Ústavního soudu jsou:
1. nepřiměřenost (disproporcionalita) lhůty ve vztahu k
ní časově omezené možnosti uplatnění ústavně garantovaného práva (nároku),
případně k ní vymezenému časovému úseku omezení subjektivního práva. Z
uvedeného pohledu Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 5/03 (Sbírka rozhodnutí,
svazek 30, nález č. 109; vyhlášen pod č. 211/2003 Sb.) zrušil ustanovení § 3 a
§ 6 zákona č. 290/2002 Sb., jež představovala nepřiměřené omezení vlastnického
práva, porušení čl. 11 odst. 1 ve spojení s čl. 4 odst. 4 Listiny (za ústavně
konformní soud považoval v rozhodovaném kontextu takovou právní úpravu, jež by
toto omezení zakládala pouze ve zcela nezbytném časovém rozsahu, kterým lze
rozumět toliko minimální časové, a to zřetelně prima facie "přechodné" údobí,
nikoli ale lhůtu deseti let);
2. svévole zákonodárce při stanovení lhůty (jejím
zakotvení anebo zrušení). Ve smyslu tohoto hlediska posuzování ústavnosti lhůty
postupoval soud ve věci sp. zn. Pl. ÚS 2/02 (Sbírka rozhodnutí, svazek 32,
nález č. 35; vyhlášen pod č. 278/2004 Sb.), v níž za protiústavní označil
zrušení ustanovení § 879c až § 879e občanského zákoníku (dále též "obč. zák.")
provedené zákonem č. 229/2001 Sb., jímž zákonodárce zasáhl do legitimního
očekávání přesně vymezeného okruhu subjektů pouhý jeden den před uplynutím
lhůty, ve které by došlo k nabytí vlastnického práva, v důsledku čehož
subjekty, které jednaly v důvěře v předem státem stanovené podmínky, byly pouhý
den před uplynutím zmíněné lhůty konfrontovány se svévolným postupem státu,
jejž soud shledal rozporným s čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě (a to s
odvoláním se na judikaturu Evropského soudu pro lidská práva v kause Broniowski
proti Polsku z r. 2002, Gratzinger a Gratzingerová proti České republice z r.
2002, Zvolský a Zvolská proti České republice z r. 2001);
3. ústavně neakceptovatelná nerovnost dvou skupin
subjektů, jež je výsledkem zrušení určité zákonné podmínky uplatnění práva pro
její protiústavnost, přičemž se tímto zrušením pro dotčenou skupinu subjektů v
důsledku uplynutí lhůt již v důsledku derogace bez dalšího možnost uplatnění
práva neotevírá. Vycházeje z takto chápané "konkrétní okolnosti", v nálezech
sp. zn. Pl. ÚS 3/94 (Sbírka rozhodnutí, svazek 1, nález č. 38, vyhlášen pod č.
164/1994 Sb.) a sp. zn. Pl. ÚS 24/97 (Sbírka rozhodnutí, svazek 11, nález č.
62; vyhlášen pod č. 153/1998 Sb.) Ústavní soud zrušením ustanovení
stanovujícího počátek lhůty pro uplatnění restitučního nároku otevřel možnost
jejich uplatnění i pro ty oprávněné osoby, jež v důsledku podmínky trvalého
pobytu ve lhůtách původních nároky úspěšně uplatnit nemohly. Soud v této
souvislosti konstatoval, že "tyto osoby proto byly fakticky vyloučeny z okruhu
oprávněných osob, které se mohly domáhat finanční náhrady, a byly tedy - ve
srovnání s jinými oprávněnými osobami - protiústavně znevýhodněny a ocitly se
vůči nim v nerovném právním postavení".
Úkolem Ústavního soudu v předmětné věci je proto posouzení,
jsou-li rovněž u zákonných ustanovení zakotvujících propadnou lhůtu pro
uplatnění práva na vydání náhradního pozemku dle § 11 odst. 2 zákona o půdě
dány "konkrétní okolnosti" mající za následek jejich rozpor s ústavním
pořádkem, anebo tomu tak není. U "konkrétních okolností" sub 1. a 2. lze
považovat za adekvátní test nepřípustností extrémní disproporcionality
(rational basic test), sub 3. pak test postupem plynoucím ze zásady
proporcionality (suspect classification) [k uvedenému rozlišení viz nález
Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 7/03 (Sbírka rozhodnutí, svazek 34, nález č.
113; vyhlášen pod č. 512/2004 Sb.); z pramenů doktrinárních např. W. Brugger,
Einführung in das öffentliche Recht der USA. München 1993, s. 116 a násl.; J.
E. Nowak, R. D. Rotunda, Constitutional Law. 4. Ed., St. Paul 1991, s. 568 a
násl.].
VIII/d
Právní režim vydávání náhradních
pozemků
Zákon o půdě dosažení svých účelů, jimiž, jak bylo již
konstatováno, jsou zmírnění následků některých majetkových křivd, k nimž došlo
vůči vlastníkům zemědělského a lesního majetku v období let 1948 až 1989,
zlepšení péče o zemědělskou a lesní půdu obnovením původních vlastnických
vztahů k půdě, jakož i úprava vlastnických vztahů k půdě v souladu se zájmy
hospodářského rozvoje venkova i v souladu s požadavky na tvorbu krajiny a
životního prostředí (preambule), sleduje i uplatněním principu priority
navrácení původních pozemků a ostatních nemovitostí oprávněným osobám a
principu priority naturální kompenzace v případě nemožnosti takového vydání.
Tyto principy se promítají do ustanovení § 11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, dle něhož v případě, kdy pozemky vydat nelze,
"pozemkový fond oprávněné osobě převede bezúplatně do vlastnictví jiné pozemky
ve vlastnictví státu postupem podle § 8 odst. 4 zákona České národní rady č.
284/1991 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších
předpisů, a to pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část
pozemků původních, pokud s tím oprávněná osoba souhlasí.".
Vysloví-li oprávněná osoba s převodem nabízeného náhradního
pozemku souhlas, je Pozemkový fond povinen k tomuto naturálnímu odškodnění. Z
ustanovení § 8 zákona č. 284/1991 Sb., podle něhož se má náhradní pozemek
poskytnout, vyplývá, že tento pozemek má odpovídat nahrazovanému pozemku
výměrou a stejnou kvalitou. Nahrazovaný pozemek je tedy určen druhovým -
generickým způsobem.
Vydání náhradního pozemku zákon tudíž spojuje s mechanismem
pozemkových úprav, diskreci nabídky omezuje podmínkou subsidiarity (dle níž
nabídky v jiné lokalitě jsou možné v případě neexistence odpovídajících nabídek
v lokalitě původní), jakož i souhlasem oprávněné osoby.
K otázce vztahu mezi převodem půdy, kterou stát jakožto
vlastník převádí na jiné osoby, a převodem půdy, kterou je stát povinen vydat
oprávněným osobám - restituentům - na základě restitučních předpisů, zaujal
Ústavní soud stanovisko v nálezu sp. zn. III. ÚS 495/02 ze dne 4. března 2004
(Sbírka rozhodnutí, svazek 32, nález č. 33): "Nároky vzniklé podle zákona o
půdě mají prioritu, což vyplývá jak z ratia legis zákona o půdě a dikce jeho §
11 odst. 2 (srov. slovo "převede"), tak z § 19 odst. 1 zákona o převodu
pozemků. Pokud Fond aplikuje opačný výklad, ocitá se mimo rámec oprávnění,
která mu zákon svěřuje (srov. čl. 2 odst. 2 Listiny). Taková interpretace při
systematickém výkladu nemůže obstát. Zákon (§ 2 odst. 1 zákona č. 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů) přikazuje
Fondu činit úkony pouze v rámci zákona o půdě, jehož účelem je uspokojení
nároků oprávněných osob. Později přijatá úprava v zákoně o převodu pozemků na
tomto právním stavu, s přihlédnutím k principům ochrany legitimních očekávání a
právní jistoty, nemohla nic změnit . Jinak řečeno, Fond nesmí fakticky
upřednostňovat postup podle zákona o převodu pozemků před uspokojováním závazků
státu podle § 11 odst. 2 zákona o půdě, které stát uznal, protože to je v
rozporu s jeho působností v rámci plnění povinností uložených státu zákonem o
půdě. Účel zákona o půdě nemůže být pominut odkazem na specialitu zákona č.
95/1999 Sb. Platné znění § 1 odst. 2 písm. a) zákona č. 95/1999 Sb. (podle
kterého tento zákon upravuje postup Pozemkového fondu při převodu zemědělských
pozemků na oprávněné osoby) je patrně nutno interpretovat s přihlédnutím k
principům ochrany hmotného zájmu (čl. 1 odst. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě)
a právní jistoty a s ohledem na § 19 odst. 1 zákona o převodu pozemků, které
deklaruje nedotčenost zákona o půdě.".
Základní otázkou, jež z uvedeného právního názoru plyne, je
otázka právních nástrojů, které sluší oprávněné osobě k zajištění jejích
pohledávek vůči Pozemkovému fondu, zvláště k zajištění jejich
přednosti.
Dle shodného stanoviska judikatury i doktríny převod
náhradních pozemků není rozhodováním ve správním řízení, vztah mezi Pozemkovým
fondem a oprávněnou osobou není vztahem mocenským, nýbrž je charakterizován
rovností obou subjektů, je vztahem soukromoprávním, je vztahem dlužníka a
věřitele (srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 10. 5. 2000 sp. zn. 24 Cdo
212/2000, usnesení zvláštního senátu dle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování
některých kompetenčních sporů, ze dne 24. 11. 2004 sp. zn. Konf 80/2003, L.
Kopáč, J. Švestka, Úvaha nad možností převodu restitučních nároků k zemědělským
pozemkům, Právní rozhledy, 6, 1995, s. 224). Dle rozsudku Nejvyššího soudu ze
dne 10. 5. 2000 sp. zn. 24 Cdo 212/2000 na právní vztah mezi oprávněnou osobou
a Pozemkovým fondem při převodech náhradních pozemků nelze aplikovat přímo
zákon o pozemkových úpravách.
Dle ustálené soudní judikatury se oprávněná osoba civilní
žalobou nemůže ale domáhat vydání konkrétního pozemku, který si sama vybrala
(srov. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29. 1. 1997 sp. zn. 2 Cdon 522/96,
usnesení Obvodního soudu pro Prahu 8 ze dne 2. 8. 2000 sp. zn. 8 C 165/2000,
rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 29. 2. 2000 sp. zn. 35 Co
4/2000; v rozsudku ze dne 18. 1. 2001 sp. zn. 26 Cdo 1478/2000 pak Nejvyšší
soud výslovně uvedl: "Nárok na poskytnutí náhradních pozemků nezahrnuje právo
oprávněné osoby vůči Pozemkovému fondu na jejich výběr. Je na Pozemkovém fondu,
aby oznámil, které pozemky ve vlastnictví státu mohou být poskytnuty jako
pozemky náhradní. Toto oznámení nelze považovat za návrh na uzavření smlouvy o
převodu náhradních pozemků.).
Není-li u věřitele dána možnost výběru, tedy možnost
konkrétního vymezení žalobního petitu, nutno pak zodpovědět otázku, jakého
nároku se lze věřitelem v daném soukromoprávním vztahu domáhat soudní žalobou.
Doktrína reagovala na daný problém následující právní konstrukcí: "chce-li
oprávněná osoba od pozemkového fondu náhradní pozemek, může žalovat o povinnost
pozemkového fondu s ní smlouvu o převodu takového pozemku uzavřít. Zákon č.
229/1991 Sb. stanoví povinnost uzavřít smlouvu, nestanoví však prostředky, jak
se jejího uzavření domoci. Platí proto ... obecný režim. Podle ustanovení § 161
odst. 3 o. s. ř. pak pravomocný rozsudek ukládající prohlášení vůle toto
prohlášení nahrazuje ... Při absolutním nedostatku zvláštních ustanovení v
zákoně č. 229/1991 Sb. ... se ... dopracujeme až k občanskému zákoníku jako
nejobecnějšímu soukromoprávnímu předpisu, a k tomu, že zákon ani nic jiného
neukládá pozemkovému fondu, který z pozemků v téže obci (zbývá-li jich více než
jeden) má za povinnost oprávněné osobě převést. Lze-li ovšem závazek splnit
více způsoby, má právo volby podle § 561 odst. 1 obč. zák. dlužník. ... Za této
situace pak petit žaloby musí být nutně alternativní a zahrnovat (se spojkou
nebo) všechny v úvahu přicházející pozemky v katastru dané obce" (M. Kindl,
Restituce v soudní praxi. Praha 1997, s. 20).
Vycházeje z takto vyloženého stanoviska doktrinárního,
Okresní soud v Děčíně ve věci sp. zn. 19 C 155/2000 judikoval závěr, dle něhož
oprávněné osoby se mohou domáhat svého nároku vůči Pozemkovému fondu na
poskytnutí náhradních pozemků ve formě bezúplatného převodu, je-li osvědčeno,
že v přijatelné lhůtě jejich oprávněné nároky dosud nebyly uspokojeny či
nebylo- li vůbec započato s jejich vyřizováním, přičemž "žaloba o nahrazení
projevu vůle smlouvy o bezúplatném převedení pozemku se odvíjí od nároku
oprávněných osob na poskytnutí náhradních pozemků, pak - z hlediska dodržení
přesnosti, určitosti a srozumitelnosti žalobního návrhu (petitu) - je zapotřebí
konkretizovat žalobní návrh, čehož nelze dosáhnout jinak, než uvedením
příslušných pozemků, které mohou být předmětem bezúplatného převedení na
oprávněné osoby. Soud je pak vázán rozsahem náhrad, které žalující oprávněné
osoby v řízení uplatnily, přičemž z pozemků, jež jsou v žalobním návrhu
(petitu) specifikovány, převezme ty pozemky, u nichž budou dány podmínky k
jejich bezúplatnému převodu na žalující oprávněné osoby, a to v alikvotním
rozsahu (ocenění) nevydaných pozemků s tím, že žalovaný je příp. oprávněn
(alternativně) vydat žalobkyním i jiné pozemky v k. ú. téže obce, což by v
daném případě přicházelo v úvahu. Alternativní petit tak v počáteční fázi
napadnutí žaloby, kdy oprávněné osoby neznají, zda k tomu kterému pozemku byl
či nebyl uplatněn restituční nárok, případně zda pro jiné zákonné důvody jej
nelze vydat, splňuje kritéria k tomu, aby soud mohl věc meritorně projednat s
tím, že v příslušné fázi sporu (po učiněné verifikaci vhodných pozemků, které
mohou být předmětem náhrady, resp. bezúplatného převodu) oprávněné osoby mohou
svůj žalobní nárok přísl. dispozičním úkonem ještě modifikovat (§ 95 o. s. ř.).
Užití alternativního petitu tak vytěsňuje úvahy o tom, že žalující oprávněné
osoby se domáhají bez hmotněprávního titulu toliko konkrétního pozemku
(pozemků), nýbrž že realizují výkon svého práva plynoucí z jejich nároku na
bezúplatné převedení pozemků dle § 11 odst. 2 zákona 229/1991 Sb.".
V již citovaném nálezu sp. zn. III. ÚS 495/02 Ústavní soud
posuzoval opodstatněnost žalobního titulu na vydání konkrétně určeného pozemku
oprávněnými osobami dle § 11 odst. 2 zákona o půdě. Konstatoval, že "nárok
stěžovatelek na vydání náhradního pozemku nebyl dlouhodobě uspokojen. Soudy
měly povinnost zkoumat, zda tento stav není výsledkem libovůle či dokonce
svévole Fondu při naplňování zákona o půdě. Přitom se měly vypořádat s
námitkami, že Fond nemá zájem na vydávání pozemků, protože má z jejich správy
prospěch, a že jeho veřejné nabídky nejsou schopny uspokojovat zákonné nároky
oprávněných osob, které jsou takto fakticky nuceny se svého nároku vzdát ve
prospěch finančního vyrovnání. Takový postup Fondu je jednoznačným porušením
čl. 2 odst. 2 Listiny, resp. čl. 2 odst. 3 Ústavy.". Uvedl dále, že jakkoli je
vztah Pozemkového fondu a oprávněné osoby dle § 11 odst. 2 zákona o půdě
vztahem soukromoprávním (tj. ovládaným principem rovnosti), nelze nemít na
zřeteli, že Pozemkový fond je "veřejnou institucí, protože plní veřejný účel",
a tudíž "mají-li obecné soudy dostát své ústavní povinnosti poskytovat ochranu
právem chráněným zájmům, musí při posuzování postupu státu, resp. jím
zmocněných osob (plnících povinnosti státu) zkoumat, zda nedochází k
libovůli.".
Ústavní soud v této souvislosti zaujal i stanovisko k
dosavadní relevantní judikatuře obecných soudů: K právnímu názoru Nejvyššího
soudu obsaženému v rozhodnutí ze dne 18. 1. 2001 sp. zn. 26 Cdo 1478/2000, dle
něhož "nárok na poskytnutí náhradních pozemků nezahrnuje právo oprávněné osoby
na výběr náhradních pozemků," přičemž "oznámení Pozemkového fondu České
republiky, které pozemky mohou být poskytnuty jako pozemky náhradní, není
návrhem na uzavření smlouvy," Ústavní soud uvedl, že "tento právní názor je
třeba aplikovat a vykládat ústavně konformním způsobem", rozhodnutí Nejvyššího
soudu (který zde převzal svůj starší právní názor z rozhodnutí ze dne 29. 1.
1997 sp. zn. 2 Cdon 522/96) "zřetelně vychází z předpokladu, že Fond plní řádně
své zákonné povinnosti a omezuje nárok na domáhání se konkrétního náhradního
pozemku jen proto, aby přidělování pozemků bylo spravedlivé. Odkaz na právní
názor Nejvyššího soudu nemůže sloužit k legitimování takového postupu při
přidělování náhradních pozemků, který by (nahlíženo z objektivního pohledu) byl
svévolný nebo diskriminující. Libovůle či liknavost při přidělování pozemků je
protiprávní a protiprávnímu jednání nelze poskytnout soudní ochranu. Žaloba
domáhající se vydání konkrétního pozemku může představovat jediný prostředek
obrany proti libovůli. Ústavní soud rovněž připomíná, že z ústavního zákazu
odepření spravedlnosti vyplývá povinnost obecných soudů vyplňovat mezery v
zákonech tam, kde by opak vedl k faktické nevymahatelnosti nároku. Ostatně i
jiný rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 22. 2. 2002 sp. zn. 28 Cdo 1847/2001
ukazuje, že i Nejvyšší soud si je vědom povinnosti zajistit vynutitelnost
nároku dle § 11 odst. 2 zákona o půdě.".
V závěru uvedeného nálezu Ústavní soud výslovně zdůraznil
omezení svého přezkumu na otázky ústavnosti, respektoval maximu nenahrazování
funkce obecných soudů při interpretaci a aplikaci jednoduchého práva, pročež
konstatoval následující: "Ústavní soud na závěr poznamenává, že i kdyby obecné
soudy dále stály na názoru, že žaloba nemůže označovat konkrétní pozemek, musí
vzít v úvahu i svou povinnost (s přihlédnutím k zákazu odmítnutí spravedlnosti,
resp. k povinnosti poskytnout ochranu legitimnímu očekávání) vést stěžovatelky
k úpravě petitu tak, aby v případě úspěchu stěžovatelek bylo možno uložit Fondu
povinnost vydat v určité konkrétní době pozemek soudem určený, tak aby jeho
hodnota vyplývající z velikosti, lokalizace a kvality se co nejvíce přiblížila
současné hodnotě původního pozemku. Tento požadavek vyplývá již z dikce § 11
odst. 2 zákona o půdě, která presumuje souhlas oprávněné osoby s nabízeným
pozemkem. Nutno také připomenout, že pro správu státního majetku vždy platila
pravidla, která jsou nyní expressis verbis vyjádřena v zákoně o majetku České
republiky, podle kterého "Majetek musí být využíván účelně a hospodárně k
plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností; jiným způsobem lze majetek
použít nebo s ním naložit pouze za podmínek stanovených zvláštním právním
předpisem anebo tímto zákonem." (§ 14 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku
České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, který zavazuje i Fond
- § 2 odst. 2 citovaného zákona). Fond nemůže ignorovat již existující závazky
státu, které na sebe vzal v § 11 odst. 2 zákona o půdě.".
VIII/e
Ratio decidendi
Judikaturu obecných soudů v otázce žalobního titulu
svědčícího oprávněné osobě při uplatnění práva na vydání náhradního pozemku dle
§ 11 odst. 2 zákona o půdě lze tudíž zobecnit dvojím konstatováním: za
relevantní a ustálenou ji lze považovat toliko potud, vymezuje-li daný titul
negativně (tj. nepovažuje-li převod náhradních pozemků za rozhodování ve
správním řízení a vylučuje-li nárok oprávněné osoby na poskytnutí náhradních
pozemků vůči Pozemkovému fondu formou jejich výběru); vymezily- li obecné soudy
v některých dosavadních rozhodnutích žalobní titul oprávněné osoby pozitivně,
nelze prozatím mluvit o ustálené a předvídatelné judikatuře.
Dle ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb., oprávněné osobě sluší právo na převod pozemku ve
vlastnictví státu do 2 let ode dne právní moci rozhodnutí Pozemkového úřadu;
nerozhoduje-li o převodu Pozemkový úřad, do 2 let od doby, kdy mohla nárok na
převod uplatnit u Pozemkového fondu poprvé, přičemž tato lhůta je lhůtou
propadnou.
Nabylo-li rozhodnutí Pozemkového úřadu právní moci anebo
nárok na převod byl uplatněn před účinností zákona č. 253/2003 Sb., tj. přede
dnem 6. srpna 2003, dle čl. VI tohoto zákona lhůta pro převod pozemku končí
dnem 31. prosince 2005.
Čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. tudíž stanovil pro realizaci
nároku na vydání náhradního pozemku pro případy, u kterých rozhodnutí
Pozemkového úřadu, jako titul pro vydání, nabylo účinnosti přede dnem nabytí
účinnosti zákona č. 253/2003 Sb. (tj. dnem 6. srpna 2003), jakož i pro případy,
u nichž byl dán jiný titul pro vydání dnem actionis nata rovněž přede dnem
nabytí účinnosti zákona č. 253/2003 Sb. (tj. dnem 6. srpna 2003), minimální
lhůtu dvou let, čtyř měsíců a 25 dní (tj. do dne 31. prosince 2005).
Ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona o půdě pak stanoví lhůtu
dvou let pro ty případy, v nichž rozhodnutí Pozemkového úřadu, jako titul pro
vydání nabude právní moci po dni nabytí účinnosti zákona č. 253/2003 Sb., a
dále pro ty případy, u nichž je dán jiný titul pro vydání dnem actionis nata
rovněž po dni nabytí účinnosti zákona č. 253/2003 Sb.
Nutno na tomto místě připomenout návrhové body skupiny
senátorů a skupiny poslanců, a to námitku jednak nerovnosti dané absencí
odůvodněného odlišení mezi půdou, kterou stát jakožto vlastník a účastník
soukromoprávního vztahu převádí na jiné osoby, a půdou, kterou je stát povinen
vydat oprávněným osobám - restituentům - na základě restitučních předpisů, a
jednak nerovnosti mezi skupinou restituentů, jejichž nárok se podaří uspokojit,
a té jejich skupiny, jejíž nárok se uspokojit nepodaří [jak v případech
objektivních potíží nezaviněných ani dlužníkem (státem) ani věřitelem
(oprávněnou osobou), tak i v případech zaviněných postupem Pozemkového fondu],
jakož i námitku dotčení ústavního principu ochrany oprávněné důvěry občana v
právo (legitimního očekávání), a to jak z pohledu principu zákazu svévole a
právní jistoty (plynoucí z principu právního státu), tak i z pohledu práva
plynoucího z Dodatkového protokolu k Úmluvě (chránícího i majetkový
nárok).
Námitku první i třetí Ústavní soud plně akceptoval již v
nálezu sp. zn. III. ÚS 495/02, pro ústavní posouzení všech tří uvedených
námitek platí následující maxima:
Aniž by zpochybňoval tvrzení Pozemkového fondu o
adekvátnosti "strukturované nabídky" pro uspokojení nároků oprávněných osob dle
§ 11 odst. 2 zákona o půdě (viz sdělení předsedy výkonného výboru Pozemkového
fondu Ing. J. M. ze dne 28. listopadu 2005 č. j. PF 2258/05MI-
64297) a rovněž aniž by zpochybňoval tvrzení navrhovatelů o dodržení zásady
vigilantibus iura ze strany oprávněných osob, Ústavní soud zastává názor, že
neexistuje důkazní prostředek, jenž by mu umožňoval uvedená tvrzení v řízení o
kontrole norem verifikovat. Takovéto ověření je myslitelné toliko v rámci
danosti efektivního procesního prostředku k ochraně práva, jehož účelem je
ověření adekvátnosti nabídky pro konkrétní oprávněnou osobu. Takový procesní
prostředek může být jednak založen výslovným zákonným zakotvením a jemu
odpovídající aplikační praxí, anebo může být vyvinut a ustálen samotnou
judikaturou.
Rozborem relevantní úpravy obsažené v zákonu o půdě, jakož
i rozborem dosavadní relevantní judikatury obecných soudů i Ústavního soudu
nelze než dospět k závěru, že není naplněna ani jedna z uvedených
alternativ.
Obdobný názor zastává v této souvislosti i právní doktrína:
"Celý proces poskytování jiných pozemků je - kromě právní, organizační a územně
technické náročnosti - spojen i s výraznými subjektivními vlivy, které mohou ve
svých důsledcích vyvolávat pochybnosti o objektivitě v postupu konkrétních
územních pracovišť Pozemkového fondu ČR. Z uvedení všech těchto - a v mnohém
i nad rámec analýzy platné právní úpravy jdoucích - úvah lze podle mne vyvodit
jeden závěr. Představa zákonodárce, že není nic jednoduššího, než za nevydávaný
pozemek poskytnout oprávněné osobě jiný pozemek, se zřejmě ukazuje jako
přinejmenším naivní. Pokud však platná právní úprava na tomto principu věcné
kompenzace stojí, je zapotřebí věnovat i právní úpravě procedury, ve které se
tak má dít, odpovídající pozornost. A to se podle mne ve vztahu k procesu
poskytování jiných vhodných pozemků zatím (přes všechny dosavadní více či méně
povedené novelizace příslušných ustanovení zákona o půdě) nepodařilo." (I.
Průchová, Restituce majetku podle zákona o půdě. Praha 1997, s.
194.)
Pro oprávněné osoby dle § 11 odst. 2 zákona o půdě plyne z
uvedeného závěr, dle něhož pro uplatnění práva na vydání náhradního pozemku
neexistuje efektivní procesní prostředek (jinými slovy jde na úrovni
jednoduchého práva o zakotvení subjektivního práva bez nároku, čili bez
procesní možnosti jeho vymožení). Pro Ústavní soud v řízení o kontrole norem
(přezkumu ústavnosti ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI zákona č. 253/2003 Sb.) z něj
pak plyne konstatování, dle něhož lhůty zakotvené v ustanovení § 13 odst. 6 a 7
zákona č. 229/1991 Sb., ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI
zákona č. 253/2003 Sb., časově omezují uplatnění práva oprávněných osob dle §
11 odst. 2 zákona o půdě na vydání náhradního pozemku, tj. práva, jemuž
nesvědčí efektivní procesní prostředek, pročež se z pohledu kritérií
kontextuálního posouzení ústavnosti lhůt jedná o svévoli zákonodárce, stojící v
rozporu s ústavním principem ochrany oprávněné důvěry občana v právo, jenž je
komponentem právního státu (čl. 1 odst. 1 Ústavy), v rozhodovaném kontextu pak
i v rozporu s principem legitimního očekávaní při uplatňování majetkového práva
plynoucího z čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě.
A contrario tedy zároveň platí ústavní konformita
přiměřenou lhůtou omezené možnosti uplatnění práva oprávněné osoby
(restituenta) na vydání náhradního pozemku dle § 11 odst. 2 zákona o půdě,
ovšem za podmínky platnosti efektivního procesního prostředku k ochraně tohoto
práva.
Ústavní soud v této souvislosti opakovaně připomíná, že
takový procesní prostředek může být jednak založen výslovným zákonným
zakotvením a jemu odpovídající aplikační praxí, anebo může být vyvinut samotnou
judikaturou obecných soudů. Předpokladem ústavněprávního akceptování jeho
judiciálního založení je určitost vymezení předmětu žaloby, dále ustálení
daného procesního prostředku k ochraně práva v rozhodovací praxi soudů a
následně pak předvídatelnost jejich rozhodování.
VIII/f
Funkce finanční náhrady
Finanční náhrada v klíčových restitučních zákonech, za něž
nutno považovat zákon č. 87/1991 Sb. a zákon č. 229/1991 Sb., z pohledu
původních intencí zákonodárce nesplňovala funkci ekvivalentu nevydané věci,
resp. pozemku.
Tuto skutečnost lze potvrdit i obsahem vystoupení
společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu Federálního shromáždění poslance
Václava Bendy při projednávání návrhu zákona o mimosoudních rehabilitacích na
společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění ČSFR
dne 19. února 1991, jenž v této souvislosti konstatoval: "My, poslanci, z
většiny výborů i z iniciativní skupiny, která na návrzích pracovala, jsme
zásadně podporovali naturální restituce všude, kde je to možné, ale nechtěli
jsme v nějakém širokém rozsahu zavádět finanční nebo dokonce, jak bylo v
původních návrzích, peněžní restituce.".
Obdobně i u zákona o půdě byl jeho navrhovatel v otázce
funkce finanční náhrady veden stejnou intencí, jak tomu bylo u zákona o
mimosoudních rehabilitacích. Důvodová zpráva k návrhu zákona o půdě v tomto
kontextu uvádí: "Za pozemky a budovy, které nebude možné vrátit, bude náležet
náhrada v penězích, kterou poskytne původním vlastníkům příslušný ústřední
orgán státní správy republiky ve stejném rozsahu a za obdobných podmínek, za
jakých se poskytují náhrady při mimosoudní rehabilitaci.".
Princip priority naturální restituce před finanční
kompenzací měl u obou z uvedených restitučních zákonů za následek konstrukci,
dle níž finanční náhrada neplnila účel hodnotového ekvivalentu za nevydanou
věc, resp. pozemek, a měla toliko symbolickou satisfakční funkci. Tato
konstrukce vycházela z ekonomicky limitovaných možností státu po roce 1989
formou finančních náhrad zmírňovat některé křivdy způsobené komunistickým
totalitním režimem.
Ústavní soud na tomto místě odkazuje na svoji rozsáhlou a
ustálenou judikaturu, v níž zformuloval hlediska ústavněprávního posouzení
kategorie rovnosti [viz především nálezy sp. zn. Pl. ÚS 16/93 (Sbírka
rozhodnutí, svazek 1, nález č. 25; vyhlášen pod č. 131/1994 Sb.), sp. zn. Pl.
ÚS 36/93 (Sbírka rozhodnutí, svazek 1, nález č. 24; vyhlášen pod č. 132/1994
Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 3, nález č. 29; vyhlášen
pod č. 168/1995 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 5/95 (Sbírka rozhodnutí, svazek 4, nález
č. 74; vyhlášen pod č. 6/1996 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 9/95 (Sbírka rozhodnutí,
svazek 5, nález č. 16; vyhlášen pod č. 107/1996 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 33/96
(Sbírka rozhodnutí, svazek 8, nález č. 67; vyhlášen pod č. 185/1997 Sb.), sp.
zn. Pl. ÚS 15/02 (Sbírka rozhodnutí, svazek 29, nález č. 11; vyhlášen pod č.
40/2003 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 33/03 (Sbírka rozhodnutí, svazek 35, nález č. 151;
vyhlášen pod č. 584/2004 Sb.), sp. zn. Pl. ÚS 47/04 (vyhlášen pod č. 181/2005
Sb. a bude uveřejněn ve svazku 36 Sbírky rozhodnutí)]. Při chápání ústavního
principu rovnosti se zejména ztotožnil se závěrem vyjádřeným Ústavním soudem
ČSFR (nález sp. zn. Pl. ÚS 22/92, Sbírka usnesení a nálezů Ústavního soudu
ČSFR, nález č. 11, str. 37). Ústavní soud ČSFR v něm pojal rovnost jako
kategorii relativní, jež vyžaduje odstranění neodůvodněných rozdílů. Zásadě
rovnosti v právech je proto třeba rozumět tak, že právní rozlišování v přístupu
k určitým právům nesmí být projevem libovůle, neplyne z ní však závěr, že by
každému muselo být přiznáno jakékoli právo. Obsah principu rovnosti Ústavní
soud tím posunul do oblasti ústavněprávní akceptovatelnosti hledisek odlišování
subjektů a práv. Hledisko první spatřuje ve vyloučení libovůle. Hlediskem
druhým při posuzování protiústavnosti právního předpisu zakládajícího nerovnost
je jím založené dotčení některého ze základních práv a svobod. Jinými slovy
řečeno, Ústavní soud ve své judikatuře interpretuje ústavní princip rovnosti ve
smyslu akcesorické i neakcesorické rovnosti. Určitá zákonná úprava, jež
zvýhodňuje jednu skupinu či kategorii osob oproti jiným, nemůže být tudíž bez
dalšího označena za porušení principu rovnosti. Zákonodárce má určitý prostor k
úvaze, zda takové preferenční zacházení zakotví. Musí přitom dbát o to, aby
zvýhodňující přístup byl založen na objektivních a rozumných důvodech
(legitimní cíl zákonodárce) a aby mezi tímto cílem a prostředky k jeho dosažení
(právní výhody) existoval vztah přiměřenosti (viz např. rozsudky Evropského
soudu pro lidská práva ve věcech Abdulaziz, Cabales a Balkandali z r. 1985, §
72; Lithgow z r. 1986, § 177; Inze z r. 1987, § 41).
Vycházeno z uvedených hledisek ústavněprávního posuzování
kategorie rovnosti, jelikož odlišení subjektů a práv v předmětné věci bylo ze
strany zákonodárce založeno na objektivních a rozumných důvodech, nelze
přisvědčit té námitce navrhovatelů, dle níž je rozpor napadených zákonných
ustanovení s ústavním pořádkem spatřován v protiústavní nerovnosti mezi cenou
náhradního pozemku a výší eventuální finanční náhrady.
VIII/g
Modifikace rationis decidendi: právní postavení
postupníků
K interpretaci ustanovení § 11 odst. 2 zákona o půdě již v
průběhu devadesátých let zaujala právní doktrína stanovisko (viz L. Kopáč, J.
Švestka, Úvaha nad možností převodu restitučních nároků k zemědělským pozemkům,
Právní rozhledy, 6, 1995, s. 224), dle kterého nároky podle zákona o půdě "jsou
právem na plnění ze závazkového právního vztahu, který obecně upravuje občanský
zákoník (§ 488 - § 852)", a tudíž je "lze postoupit na základě § 524 obč. zák.;
tomuto postoupení nebrání ze shora uvedených důvodů ustanovení § 525 odst. 1
obč. zák.", přičemž "po postoupení nároku nabývá postupník nejen právo na
splnění závazku povinnou osobou, ale i všechna práva, která měl postupitel v
době postoupení (§ 524 odst. 2 obč. zák.). K těmto právům náleží i právo na
volbu alternativního plnění, pokud tuto volbu již neuskutečnil postupitel.".
Konečně "právo na náhradní pozemek podle § 11 odst. 2 zákona o půdě nelze
považovat za pohledávku, na kterou se vztahuje § 33a, neboť cit. ustanovení §
33a se týká pouze pohledávky, jejímž předmětem je poskytnutí přiměřené finanční
náhrady. Nároky na vrácení restituovaného pozemku anebo vydání náhradních
pozemků je však třeba považovat za pohledávky podle § 488 obč.
zák.".
Tato interpretace byla následně potvrzena novelou zákona č.
95/1999 Sb., provedenou zákonem č. 253/2001 Sb., jenž v čl. I bodě 5 stanovil:
"V § 1 odst. 2 písmeno a) zní: "a) postup Pozemkového fondu při převodu
zemědělských pozemků na oprávněné osoby, kterým vzniklo právo na jiný pozemek
podle § 11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon o
půdě") a na fyzické nebo právnické osoby, na něž toto právo přešlo nebo bylo
převedeno (dále jen "oprávněné osoby"),".". Uvedené zákonné ustanovení do
celkové množiny označené legislativní zkratkou "oprávněné osoby" tedy řadí
podmnožinu oprávněných osob podle § 11 odst. 2 zákona o půdě, dále podmnožinu
jejich dědiců a konečně podmnožinu postupníků.
Důvodová zpráva pak k výkladu předmětného ustanovení
konstatovala následující: "Úprava je potvrzením možnosti postupování nároků na
jiné pozemky.".
Základní otázkou, kterou nutno v této souvislosti
zodpovědět, je otázka, dopadají-li derogační důvody vypovídající ve prospěch
zrušení ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění zákona č.
253/2003 Sb., a ustanovení čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. nejen na oprávněné
osoby dle § 11 odst. 2 zákona o půdě, nýbrž i na postupníky. Jinými slovy
řečeno, je-li důvodné protiústavnost kontextuálního deficitu zákonných lhůt
zakotvených v uvedených ustanoveních, spočívající v absenci efektivního
procesního prostředku k ochraně práva, vztáhnout jak na oprávněné osoby dle §
11 odst. 2 zákona o půdě, tak i postupníky, anebo tomu tak není.
Ustálená praxe obecných soudů ve srovnatelné souvislosti [a
to při posuzování důvodů osvobození od daně z příjmů dle § 4 odst. 1 písm. g)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, v
případě příjmů z prodeje vydaných nemovitostí] odlišuje práva původních
restituentů a postupníků: "Od daně z příjmů fyzických osob nelze osvobodit
příjmy z prodeje nemovitostí nabytých podle zákona o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému majetku, pokud daňový subjekt tyto nemovitosti
nabyl na základě sukcese restitučního nároku uskutečněné podle ustanovení
občanského zákoníku - daňový subjekt se totiž nestal osobou oprávněnou podle
ustanovení zákona o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku." (rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 10. června 2003 sp. zn. 28
Ca 709/2002, rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 2. září 2003 sp. zn. 29 Ca
415/2001, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. října 2004 č. j. 5 Afs
29/2004-74). K důvodům tohoto odlišení pak Krajský soud v Ústí nad Labem v
rozsudku ze dne 27. března 2003 sp. zn. 15 Ca 201/2001, uvádí: "Společným
znakem příjmů osvobozených dle zákona o dani z příjmů je okolnost, že jsou
osvobozeny příjmy, které ve skutečnosti nepředstavují zvětšení majetku daňového
subjektu, protože se jedná o náhrady za v minulosti odebraný majetek, příjem
dosažený prodejem vydaného majetku.".
Uvedená judikatura obecných soudů, odlišující v naznačené
souvislosti právní postavení původních restituentů a postupníků, byla následně
potvrzena Ústavním soudem (usnesení sp. zn. I. ÚS 406/2000, sp. zn. IV. ÚS
439/04). Ústavní soud přitom zdůraznil, že dané odlišení je odůvodněno tím, že
"z koncepce ust. § 4 odst. 1 písm. g) zákona o daních z příjmů vyplývá zřejmý
úmysl zákonodárce přiznat osvobození od daně osobám dříve postiženým, jimž byl
majetek navrácen, a nikoli osobám dalším; za nemovitosti vydávané podle
zvláštního předpisu, tak jak má na mysli citované ustanovení, je nutno
považovat nemovitosti vydávané oprávněným osobám na základě právních
skutečností stanovených za účelem odstranění způsobených majetkových křivd, a
nikoli nemovitosti vydané z jiného, již odvozeného titulu" (sp. zn. IV. ÚS
439/04).
Smyslem a účelem právní konstrukce, dle níž nároky podle
zákona o půdě jsou právem na plnění ze závazkového právního vztahu, který
obecně upravuje občanský zákoník (§ 488 - 852), a tudíž je lze postoupit na
základě § 524 obč. zák., bylo rozšířit vějíř alternativ uspokojení nároků
restituentů. Nelze z ní ale dovodit závěr, dle něhož by účely zákona o půdě,
jak jsou zakotveny v jeho preambuli, dopadaly i na postupníky. Platí proto i v
této souvislosti stejná úvaha, jakou byly vedeny obecné soudy při posuzování
důvodů osvobození od daně z příjmu dle § 4 odst. 1 písm. g) zákona o dani z
příjmu. Pekuniární účely cese u postupníků jsou v daném případě odlišné od
účelu vydání náhradního pozemku dle § 11 odst. 2 zákona o půdě původním
restituentům. Při postoupení předmětných pohledávek si postupníci museli být
vědomi nejen možných výhod, nýbrž i rizika takovéto cese s ohledem na způsob
nabídky a přidělování náhradních pozemků Pozemkovým fondem, pročež na jejich
straně při posuzování ústavnosti § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb., a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. nelze konstatovat
rozpor uvedených zákonných ustanovení s ústavním principem ochrany oprávněné
důvěry občana v právo, jenž je komponentem právního státu (čl. 1 odst. 1
Ústavy), případně v rozhodovaném kontextu rozpor s principem legitimního
očekávaní při uplatňování majetkového práva plynoucího z čl. 1 Dodatkového
protokolu k Úmluvě.
VIII/h
Formulace výroku derogačního
nálezu
Ratio decidendi předmětného nálezu tudíž dopadá pouze na
část z celkového okruhu osob, kterých se týkají ustanovení § 13 odst. 6 a 7
zákona č. 229/1991 Sb., ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a čl. VI zákona č.
253/2003 Sb., přičemž touto částí jsou oprávněné osoby podle § 11 odst. 2
zákona o půdě (tj. původní restituenti) a jejich dědicové, a nejsou jimi
postupníci.
Zrušení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění
zákona č. 253/2003 Sb., a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. v jejich úplnosti by
přitom ale dopadalo i na osoby, pro které derogační důvody
nevypovídají.
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 24/94 (Sbírka rozhodnutí, svazek 3,
nález č. 19; vyhlášen pod č. 80/1995 Sb.), jenž byl pak následován judikaturou
v řízení o kontrole norem, Ústavní soud vymezil pojem zákonného ustanovení tak,
že jím rozumí jakoukoli část textu právního předpisu s normativním obsahem,
tedy výraz, obsahující jakékoli jazykové prostředky, jehož smyslem je vyjádření
právní normy nebo některého z komponentů její skutkové podstaty (např. okruhu
subjektů nebo situací), resp. právního následku (tj. právní povinnosti nebo
sankce).
Ustanovení § 1 odst. 2 písm. a) zákona č. 95/1999 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb., zavedlo legislativní zkratku "oprávněné osoby"
jednak pro oprávněné osoby, kterým vzniklo právo na jiný pozemek podle § 11
odst. 2 zákona o půdě, a jednak pro fyzické nebo právnické osoby, na něž toto
právo přešlo nebo bylo převedeno.
Ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č. 229/1991 Sb., ve
znění zákona č. 253/2003 Sb., a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb. obsahuje tudíž
implicite vymezení množiny svých adresátů jednak podmnožinou oprávněných osob
dle § 11 odst. 2 zákona o půdě a jejich dědiců, a jednak podmnožinou
postupníků.
Ústavní soud v derogačních nálezech sp. zn. Pl. ÚS 34/04,
sp. zn. Pl. ÚS 43/04 (vyhlášeny pod č. 355/2005 Sb. a pod č. 354/2005 Sb. a oba
budou uveřejněny ve svazku 38 Sbírky rozhodnutí) ve srovnatelných případech
zrušil určité zákonné ustanovení toliko pro přesně vymezenou podmnožinu z
celkové množiny jeho adresátů, a to tu podmnožinu, pro niž vypovídaly derogační
důvody.
Vycházeje z výše rozvedených důvodů, Ústavní soud pro
rozpor s ústavním principem ochrany oprávněné důvěry občana v právo, jenž je
komponentem právního státu (čl. 1 odst. 1 Ústavy), jakož i pro rozpor s
principem legitimního očekávaní při uplatňování majetkového práva plynoucího z
čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě, ustanovení § 13 odst. 6 a 7 zákona č.
229/1991 Sb., ve znění zákona č. 253/2003 Sb., a čl. VI zákona č. 253/2003 Sb.,
pokud se týkají oprávněných osob, kterým vzniklo právo na jiný pozemek podle §
11 odst. 2 zákona č. 229/1991 Sb., ve znění zákona č. 183/1993 Sb., a jejich
dědiců, zrušil.
Podle ustanovení § 58 odst. 1 zákona o Ústavním soudu jsou
nálezy, kterými Ústavní soud rozhodl o návrhu na zrušení zákona nebo jiného
právního předpisu anebo jejich jednotlivých ustanovení podle čl. 87 odst. 1
písm. a) a b) Ústavy, vykonatelné dnem jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů, pokud
nerozhodne Ústavní soud jinak. V projednávaném případě Ústavní soud rozhodl, že
nález nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení [obdobně tak učinil i ve věci sp.
zn. Pl. ÚS 13/05 (nález byl vyhlášen pod č. 283/2005 Sb. a bude uveřejněn ve
svazku 37 Sbírky rozhodnutí)], a to z důvodu dosažení ochrany ústavnosti v
rozhodované věci.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.