Odstavec předpisu 262/2007 Sb.
Nařízení Vlády České republiky č. 262/2007 Sb., o vyhlášení závazné části Plánu hlavních povodí České republiky
Příl
Příloha
PLÁN HLAVNÍCH POVODÍ ČESKÉ REPUBLIKY
Závazná část
Obecným cílem státní politiky v oblasti vod je vytvořit
podmínky pro udržitelné hospodaření s omezeným vodním
bohatstvím České republiky, které umožní sladit požadavky na
všechny formy užívání vodních zdrojů s požadavky ochrany vod a
vodních ekosystémů, při současném zohlednění opatření ke
snížení škodlivých účinků vod.
Hlavní zásady státní politiky v oblasti vod vycházejí z
obnovené strategie Evropské unie pro udržitelný rozvoj:
ZADRŽENÍ VODY V ÚZEMÍ A OCHRANA VOD
Podporovat snižování nepříznivých vlivů urbanizace území,
zemědělského a lesního obhospodařování krajiny na zásoby vody,
podporovat obnovu ekologické stability krajiny a integrovaný
přístup k ochraně vod a hospodaření s vodou.
INTEGRACE POLITIK HOSPODÁŘSKÝCH SEKTORŮ A SAMOSPRÁV
Zapojit ostatní sektory hospodářství včetně obcí a veřejné
správy na úrovni krajů, aby byl zajištěn integrovaný přístup k
řešení výhledových potřeb a požadavků na vody, zejména pro
dlouhodobý výhled, kdy se předpokládá, že se budou výrazněji
projevovat důsledky předpokládaných klimatických změn.
PŘEDBĚŽNÁ OPATRNOST
V případě vědecké nejistoty použít hodnotící postupy a vhodná
preventivní opatření s cílem zabránit poškození lidského
zdraví nebo životního prostředí.
ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI
Posílit účast občanů na rozhodování. Pro zajištění
informovanosti veřejnosti o záměrech a možných scénářích
vývoje a variantách řešení připravovat vhodné komunikační
strategie.
EKONOMICKÉ A SOCIÁLNÍ DOPADY
Nadále uplatňovat zásadu "znečišťovatel a uživatel platí" a
při výběru scénářů opatření zohledňovat vedle ekologických
dopadů také ekonomické a sociální dopady.
1. Cíle a opatření v ochraně vod jako složky životního
prostředí
Specifickými cíli je chránit povrchové a podzemní vody,
umožnit udržitelné a vyvážené užívání vodních zdrojů, snižovat
transport znečištění vodními toky přes hranice státu, vytvářet
podmínky pro ochranu a zlepšování stavu povrchových a
podzemních vod a vodních ekosystémů i jednotlivých vodních
druhů organizmů a přispívat k ochraně na nich přímo
závisejících suchozemských ekosystémů či jednotlivých
suchozemských druhů organizmů. Naplňování těchto cílů přispěje
také k vytváření ekologicky stabilní krajiny, odolné vůči
vnějším negativním vlivům a přispěje ke snižování znečištění
moří.
1.1. Rámcové cíle v ochraně vod jako složky životního
prostředí
1.1.1. V ochraně povrchových vod
a) zamezení zhoršení stavu všech útvarů povrchových vod,
b) zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech
útvarů těchto vod (s výjimkou umělých a silně ovlivněných
vodních útvarů) a dosažení jejich dobrého stavu,
c) zajištění ochrany a zlepšení stavu všech umělých a
silně ovlivněných vodních útvarů a dosažení jejich dobrého
ekologického potenciálu a dobrého chemického stavu,
d) cílené snížení znečištění nebezpečnými látkami,
nutrienty a organickými látkami, tj. zastavení nebo postupné
odstranění emisí těchto látek a zabránění jejich vnosu z
plošných zdrojů.
1.1.2. V ochraně podzemních vod
a) zamezení nebo omezení vstupů znečišťujících látek do
podzemních vod a zamezení zhoršení stavu všech vodních útvarů
těchto vod,
b) zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech
útvarů podzemních vod a zajištění vyváženého stavu mezi odběry
podzemní vody a jejím doplňováním a dosáhnout dobrého stavu
těchto vod,
c) odvrácení jakéhokoliv významného a trvajícího
vzestupného trendu koncentrace nebezpečných, zvlášť
nebezpečných látek a jiných závadných látek jako důsledku
dopadů lidské činnosti, za účelem snížení znečištění
podzemních vod,
d) sledování vývoje stavu a zásob podzemních vod a
možností jejich využití.
1.1.3. V ochraně vod v chráněných územích
a) dosažení standardů a dalších požadavků stanovených pro
povrchové a podzemní vody v chráněných územích,
b) ochrana stanovišť a druhů vázaných na vodu a vytvoření
podmínek pro zvyšování biodiverzity.
1.1.4. Ve využívání vodních zdrojů pro zásobování pitnou
vodou
Dosažení požadavků na jakost vod odebíraných z vodních zdrojů
pro účely úpravy na vodu pitnou.
1.1.5. V podpoře života ryb a dalších vodních živočichů
a) zajišťování požadované jakosti vymezených lososových a
kaprových vod,
b) zprůchodnění příčných migračních překážek na vodních
tocích a obnova úkrytových a rozmnožovacích biotopů.
1.1.6. V ochraně vodních poměrů
a) zajištění ochrany vodních poměrů v krajině a
zlepšování retenční schopnosti krajiny,
b) zajištění ochrany morfologie přirozených koryt vodních
toků a ochrany všech typů mokřadů podle Ramsarské úmluvy,
c) zlepšování stavu vodních a na vodu vázaných
ekosystémů,
d) udržení a systematické zvyšování biologické
rozmanitosti původních druhů,
e) zajištění uplatňování standardů zemědělského
hospodaření týkajících se ochrany životního prostředí.
1.1.7. V monitorování stavu povrchových a podzemních vod
Zajištění monitorovacích programů v potřebném rozsahu pro
potřeby:
a) zpracování plánů oblastí povodí,
b) sledování a kontrolu naplňování cílů ochrany vod jako
složky životního prostředí,
c) plnění mezinárodních závazků a závazků vyplývajících z
předpisů ES/EU.
1.2. Opatření v ochraně vod jako složky životního
prostředí
1.2.1.
Od r. 2007 zahájit provoz systému sledování a
zjišťování stavu vod tak, aby byly postiženy všechny významné
antropogenní vlivy jak z pohledu chemického, tak i
ekologického stavu vod včetně monitoringu hydromorfologických
podmínek, se zajištěním potřebných podkladů pro hodnocení
stavu vodních útvarů a pro návrhy plánů oblastí povodí a se
zajištěním údajů k vyhodnocení efektivnosti realizace programů
opatření.1.2.2.
Na základě vyhodnocení výsledků monitoringu, hodnocení
stavu vodních útvarů, expertního posouzení možnosti zlepšení
stavu vodních útvarů a plánů rozvoje vodovodů a kanalizací pro
území krajů identifikovat v plánech oblastí povodí projekty a
vyhodnotit vliv:a) chybějících městských čistíren odpadních vod a
kanalizačních systémů v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních
obyvatel,
b) obnovy nebo intenzifikace městských čistíren odpadních
vod ke zlepšení technologií čištění odpadních vod v
aglomeracích nad 2000 ekvivalentních obyvatel,
c) chybějícího přiměřeného čištění odpadních vod v obcích
o velikosti do 2000 ekvivalentních obyvatel, kde existuje
zkolaudovaná a funkční kanalizace pro veřejnou potřebu,
d) chybějícího přiměřeného čištění odpadních vod v obcích
o velikosti do 2000 ekvivalentních obyvatel, kde je vliv
komunálního znečištění významným faktorem na stav vodního
útvaru.
Pro jednotlivé projekty v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních
obyvatel uvedených v aktuálním seznamu projednaném vládou v
rámci Aktualizace strategie financování implementace směrnice
Rady 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod i pro
relevantní konkrétní projekty v aglomeracích do 2000
ekvivalentních obyvatel zpracovat v plánech oblastí povodí
časové plány realizace v roce 2008 nedokončených staveb,
včetně způsobu financování. Přitom využívat finanční podpůrné
zdroje národních programů i fondů Evropské unie, zejména
prostředků Operačního programu Životní prostředí a sledovat
dodržení termínu 31. prosince 2010, kterým bude splněn
požadavek Evropské unie na čištění městských odpadních vod v
souladu s Přístupovou dohodou České republiky s Evropským
společenstvím.
1.2.3.
V plánech oblastí povodí identifikovat prioritní
projekty obnovy poruchových a zastaralých kanalizačních sítí
ke snížení rizik nekontrolovaného znečišťování podzemních vod
v důsledku úniku odváděných odpadních vod. Po dohodě
pořizovatelů plánů oblastí povodí s vlastníky infrastruktury
zpracovat časové plány přípravy a postupné realizace
relevantních projektů. Přitom využívat finanční podpůrné
zdroje národních programů i fondů Evropské unie, zejména
prostředků Operačního programu Životní prostředí. Při výběru
projektů vycházet zejména z analýzy efektivnosti a účinků ve
prospěch ochrany vod a též ze schválených plánů rozvoje
vodovodů a kanalizací pro území krajů.1.2.4.
Aktualizovat plány rozvoje vodovodů a kanalizací pro
území krajů pokud vyhodnocení monitoringu vod nebo jiné údaje
naznačují, že cíle ochrany vod realizací programu opatření
nebudou pro příslušný vodní útvar pravděpodobně dosaženy.1.2.5.
V plánech oblastí povodí identifikovat projekty:a) ke zlepšení hydromorfologických parametrů a
ekologického stavu vodních toků, včetně břehových struktur,
b) ke zlepšení průchodnosti vodních toků pro ryby a další
vodní živočichy a dále podporující rozvoj přirozených rybích
společenstev.
Při výběru prioritních projektů vycházet z výsledků
monitoringu vod, posouzení účinnosti navrhovaných opatření a
dále z Akčního plánu stavby rybích přechodů. Přitom využívat
především finanční podpůrné zdroje národních programů a fondů
Evropské unie, zejména prostředků Operačního programu Životní
prostředí.
1.2.6.
Do programů opatření v rámci plánu oblastí povodí
navrhnout na základě hodnocení monitoringu vod a analýzy
erozního ohrožení půd systémová opatření ve prospěch ochrany
vod a na vodu vázaných ekosystémů, týkajících se hospodaření
na zemědělské a lesní půdě (odvozených z dodržování zásad
"dobrého zemědělského a environmentálního stavu" a standardů)
a dále opatření v oblasti zlepšení kvality života ve
venkovských oblastech. Přitom využívat především finanční
podpůrné zdroje zahrnuté v Programu rozvoje venkova České
republiky na období 2007 až 2013 a také v Operačním programu
Životní prostředí na období 2007 až 2013. Zejména uplatňovat
opatření odvozená z realizace pozemkových úprav, udržitelného
využívání zemědělské a lesní půdy (především zatravňování
podél vodních toků, zalesňování, snižování negativních
důsledků vodní eroze apod.), opatření zajišťující požadavky na
hospodaření ve zranitelných oblastech, postupů hospodaření
šetrných k životnímu prostředí a opatření odvozená z realizace
drobných vodohospodářských staveb v obcích do 2000
ekvivalentních obyvatel (kanalizace a čistírny odpadních vod).1.2.7.
Na základě hodnocení monitoringu vod a analýzy
hodnocení stavu vodních útvarů identifikovat v plánech oblastí
povodí zařízení určená k čištění nebo zneškodňování odpadních
vod a kanalizační systémy z průmyslových zdrojů znečištění
které představují rizika z hlediska zajištění požadavků
národních právních předpisů, a pro vybraná průmyslová odvětví
i požadavků směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských
odpadních vod.1.2.8.
Do 24. března 2008 transponovat novou směrnici
2006/7/ES o řízení jakosti vody ke koupání a o zrušení
směrnice 76/160/EHS.1.2.9.
V plánech oblastí povodí zohlednit opatření Programu
na snížení znečištění povrchových vod a na jeho základě
navrhnout konkrétní změny stávajícího vymezení povrchových vod
vhodných pro život a reprodukci původních druhů ryb a dalších
vodních živočichů, za účelem aktualizace a úpravy vymezení
těchto vod.1.2.10.
Usilovat o dokončení stanovování ochranných pásem k
ochraně vydatnosti, jakosti a zdravotní nezávadnosti
využívaných významných vodních zdrojů.2. Cíle a opatření v ochraně před povodněmi a dalšími
škodlivými účinky vod
Specifickým cílem je zadržování vody v krajině formou
optimalizace její struktury a jejího využívání a uplatňování
efektivních přírodě blízkých i technických preventivních
opatření.
2.1. Rámcové cíle v ochraně před povodněmi
Snížit ohrožení obyvatel nebezpečnými účinky povodní a omezit
ohrožení majetku, kulturních a historických hodnot při
prioritním uplatňování principu prevence.
2.1.1. V době zvládání povodně
a) zkvalitnění hlásné a předpovědní služby, rovněž i ve
vztahu k sousedním státům,
b) zvýšení užitné hodnoty a spolehlivosti povodňových
předpovědí,
c) zvyšování povědomí o nebezpečí povodní u ohroženého
obyvatelstva, zlepšení praktických znalostí při zvládnutí
povodňového nebezpečí a zkvalitnění jejich součinnosti s
povodňovými orgány a složkami integrovaného záchranného
systému,
d) zlepšení součinnosti účastníků povodňové ochrany
včetně poskytování včasných, kvalitních a aktuálních informací
a zkvalitnění komunikačních systémů,
e) zvýšení schopnosti pracovníků vodohospodářských
dispečinků správců povodí, povodňových orgánů, složek
integrovaného záchranného systému a systému nouzového
hospodářství řešit mimořádné povodňové situace,
f) zkvalitnění poskytování aktuálních informací
obyvatelstvu prostřednictvím povodňových orgánů,
g) zlepšení dostupnosti informací pro veřejnost o všech
druzích povodňového nebezpečí včetně specifického lokálního
ohrožení zvláštními povodněmi.
2.1.2. V době po povodni
a) zdokonalování pravidel a podmínek poskytování pomoci
ze zdrojů veřejných rozpočtů pro opravu, rekonstrukci nebo
nahrazení majetku prokazatelně postiženého povodní v zájmu
urychlené obnovy základních funkcí v území,
b) zpracování zásad pro jednotnou formu dokumentace
vyhodnocení povodně.
2.1.3. Prevence před povodněmi
a) zdokonalit legislativní a ekonomické nástroje
související se zabezpečením preventivních opatření,
b) zkvalitnit operativní a informativní části povodňových
plánů,
c) zabezpečit nácviky povodňových situací za účasti
ohrožených subjektů,
d) podpořit pojištění proti rizikům povodňových škod,
jako základní nástroj ochrany majetkových hodnot,
e) zdokonalit podklady o rozsahu povodněmi ohrožených
území včetně související infrastruktury, o charakteristikách
průběhu povodní, povodňovém riziku a jeho zvládání,
f) omezovat aktivity v záplavových územích zhoršující
odtokové poměry a zvyšující povodňová rizika,
g) zajišťovat efektivní návrhy preventivních
protipovodňových opatření na základě kvalitních podkladů a
optimalizace variant koncepcí řešení povodňové ochrany s
uplatňováním rizikové analýzy, analýzy nákladů a užitků,
h) při návrhu preventivních protipovodňových opatření hledat
vhodnou kombinaci opatření v krajině zvyšující přirozenou
akumulaci a retardaci vody v území a technických opatření
ovlivňujících průtoky a objemy povodňových vln,
i) používat takové způsoby hospodaření na zemědělské a lesní
půdě, aby nedocházelo ke zhoršování retenční schopnosti půdy a
negativnímu ovlivňování vodního režimu v krajině; k tomu
připravit a zavést odpovídající ekonomické nástroje,
j) využít dostupných finančních podpor z relevantních
národních programů i finančních zdrojů Evropské unie ke
zlepšení prevence před povodněmi v ohrožených územích,
k) zlepšovat technický stav vodních děl a jejich provoz s
ohledem na povodňovou ochranu,
l) zkvalitnit a rozšířit komunikaci s veřejností o všech
aspektech povodňové prevence,
m) podporovat zapojení odborných institucí relevantních oborů
do mezinárodní spolupráce se záměrem zlepšovat ochranu před
povodněmi jak v rámci evropské spolupráce, tak k efektivnímu
přenosu know-how,
n) koordinovat plány ochrany před povodněmi rámci
mezinárodních povodí.
2.2 Rámcové cíle v ochraně vod před dalšími škodlivými
účinky vod (problematika sucha a vodní eroze)
Postupně se připravit a přizpůsobit předpokládané změně
klimatu vhodnými adaptačními opatřeními a omezit negativní
důsledky nadměrné vodní eroze z plošného odtoku vody.
a) zavádět adaptační opatření specifikovaná v Národním
programu pro zmírnění dopadů změny klimatu v České republice,
b) zapojit ostatní sektory hospodářství a kraje do
dlouhodobých prognóz nároků na vodu při adaptaci na
předpokládané klimatické změny,
c) připravit návrhy legislativních opatření pro dosažení
provázanosti zpracování plánů oblastí povodí s řešením
komplexních pozemkových úprav,
d) uplatňovat v generelech odvodnění urbanizovaných území
koncepci nakládání s dešťovými vodami, umožňující jejich
zadržování, vsakování i přímé využívání,
e) uplatňovat požadavky pro "dobrý zemědělský a
environmentální stav" a požadavky standardů zemědělského
hospodaření, týkajících se ochrany životního prostředí s
ohledem na zvýšení vsakování vody,
f) vytvořit vhodné programy výzkumu a vývoje,
g) zajistit obnovu funkcí stávajících vodních nádrží
odstraněním sedimentů,
h) zajistit ochranu lokalit vhodných pro umělou akumulaci
povrchových vod pro účely, kompenzace dopadu klimatické změny.
2.3. Opatření v ochraně před povodněmi a dalšími škodlivými
účinky vod
2.3.1.
Pro efektivní návrhy preventivních protipovodňových
opatření hledat vhodnou kombinaci opatření v krajině, která
zvýší přirozenou retardaci vody v území a technických
opatření, ovlivňujících povodňové průtoky. Při návrhu
protipovodňových opatření vycházet z hydromorfologického
mapování říční sítě, z koncepčních studií odtokových poměrů a
studií protipovodňových opatření v ucelených povodích,
zahrnujících analýzy faktorů ovlivňujících erozní a odtokové
poměry s vytipováním ploch a pozemků, které jsou zdrojem eroze
a povrchového odtoku a analýzy možných variant koncepcí řešení
protipovodňové ochrany včetně analýzy nákladů a užitků a
rizikové analýzy.2.3.2.
V roce 2007 v působnosti Ministerstva životního
prostředí postupně zpracovat koncepci přírodě blízkých
protipovodňových opatření ve vybraných prioritních oblastech:a) V hlavním povodí Labe
- povodí Nežárky,
- povodí Dědiny,
- povodí Ploučnice.
b) V hlavní povodí Odry
- povodí Opavy.
c) V hlavním povodí Moravy
- povodí Bečvy,
- povodí Dyje,
- povodí Svratky.
2.3.3.
Do konce roku 2007 v působnosti Ministerstva
zemědělství a Ministerstva životního
prostředí, vymezit na podkladě koncepčních studií návrh
konkrétních opatření
v jednotlivých prioritních oblastech:a) V hlavním povodí Labe
- Komplex protipovodňových opatření na Lužnici a Nežárce
- Komplex protipovodňových opatření v povodí dolní
Vltavy v úseku Štěchovice - Mělník
- Komplex protipovodňových opatření v území středního
Labe v úseku Kolín - Mělník
- Protipovodňová opatření v údolí vodního toku Dědiny
- Komplex protipovodňových opatření v území dolního Labe
v úseku Štětí - Křešice -Hřensko
- Ochrana České Lípy a obcí v záplavovém území
Ploučnice, včetně protipovodňových opatření v povodí Svitávky
- Komplex protipovodňových opatření a ochrana obcí v
území soutoku Ohře a Labe.
b) V hlavní povodí Odry
- Protipovodňová opatření k ochraně obcí na horní Opavě
- Protipovodňová opatření v Liberecko-Jablonecké
aglomeraci.
c) V hlavním povodí Moravy
- Protipovodňová opatření v území Olomouce
- Protipovodňová opatření v území Litovle
- Protipovodňová opatření v území Uherského Hradiště a
Starého Města
- Komplex protipovodňových opatření na dolní Bečvě a
soutoku s Moravou
- Rekonstrukce suchých nádrží (poldrů) a řízených
inundací pod vodním dílem Nové Mlýny
- Zvýšení retence na soutoku Moravy a Dyje
- Řízené inundace v území Kroměříže
- Řízené inundace v území Mohelnické brázdy.
Tato opatření věcně zaměřit v souladu s cíli Operačního
programu Životní prostředí na období 2007 až 2013, programu
Rozvoje venkova na období 2007 až 2013 a programu Prevence
před povodněmi II. etapa na období 2007 až 2012. Po kladném
posouzení je promítnout do plánů oblastí povodí, promítnout do
územních plánů a zahájit jejich investorskou přípravu.
2.3.4.
Do plánů oblastí povodí promítnout prioritní opatření
povodňové prevence
s prokazatelným efektem snížení rizika z povodní, která budou
zajišťována v investorské
působnosti správců povodí, správců vodních toků, krajů a obcí.
Zejména se bude jednat o:a) opatření v krajině přírodě blízkým způsobem (přirozené
rozlivy, poldry, úpravy koryt v zastavěných územích obcí),
b) opatření k optimalizaci vodního režimu krajiny,
zvýšení její retenční schopnosti a k ochraně proti vodní erozi
(zejména revitalizace nevhodně upravených vodních toků,
nevhodných odvodnění a jiných zásahů negativně ovlivňujících
vodní režim v krajině, snížení výskytu negativních vlivů vodní
eroze, omezování negativních důsledků povrchového odtoku vody
- zasakovací pásy a průlehy, obnova retenčních prostor),
c) technická opatření specifikovaná v podprogramech
Ministerstva zemědělství (Podpora protipovodňových opatření s
retencí, Podpora protipovodňových opatření podél vodních toků,
Podpora zvyšování bezpečnosti vodních děl),
d) hrazení bystřin v lesích (§ 35 zákona č. 289/1995 Sb.,
o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
2.3.5.
Do konce roku 2008 dokončit vymezení záplavových území
podél významných vodních toků zastavěných území, na
zastavitelných plochách podle územně plánovací dokumentace,
případně podle potřeby v dalších územích za účelem určení
rozsahu potenciálně ohrožených území a následně promítnout do
plánů oblastí povodí.2.3.6.
V plánech oblastí povodí, budou ve spolupráci s kraji
stanovena území, která vyžadují ochranu před povodněmi z
hlediska významnosti, včetně standardů jejich ochrany a území,
která mají být využita ke zmírnění povodní.2.3.7.
V letech 2008 až 2009 založit dlouhodobý program
výzkumu extrémních hydrologických jevů a to koordinovaným
postupem z úrovně Ministerstva životního prostředí, v dohodě s
Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem pro místní rozvoj,
ve spolupráci s vysokými školami a dalšími odbornými
institucemi.2.3.8.
Do 30. června 2009 aktualizovat na principu předběžné
opatrnosti stávající systém územní ochrany lokalit
hydrologicky a morfologicky vhodných pro akumulaci povrchových
vod v dlouhodobém výhledu, jako jednoho z adaptačních opatření
na očekávané klimatické změny v příštích 50ti až 100 letech,
které se mohou projevit zvýšenou extremitou výskytu suchých
období a povodňových situací. Pro tento účel novelizovat
institut vodního zákona (chráněné oblasti přirozené akumulace
vod) doplněním o oblasti vhodné pro umělou akumulaci
povrchových vod se stanovením regulativů územní ochrany a
zmocněním k vyhlášení těchto lokalit nařízením vlády účinným
nejpozději do doby schválení plánů oblastí povodí. Při
přípravě seznamu lokalit vhodných pro akumulaci povrchových
vod přihlédnout k socioekonomickým důsledkům územního hájení a
projednání s dotčenými kraji a obcemi.2.3.9.
Dále rozvíjet, zdokonalovat a modernizovat vybavení
informačních systémů předpovědní a hlásné povodňové služby na
státní, regionální a místní úrovni. K tomu využít finanční
podpory z Operačního programu Životní prostředí.3. Cíle a opatření ve vodohospodářských službách
Za vodohospodářskou službu se považují, v souladu s čl. 2
odstavec 38 směrnice 2000/60/ES veškeré činnosti, které
zajišťují pro domácnosti, veřejné instituce nebo jakoukoliv
hospodářskou činnost:
a) odběr, vzdouvání, akumulace, jímání, úpravu a rozvod
povrchových nebo podzemních vod,
b) odvádění a čištění odpadních vod s následným
vypouštěním do povrchových vod.
Specifickým cílem je zabezpečení bezproblémového zásobování
obyvatel a dalších odběratelů vody nezávadnou a kvalitní vodou
a efektivní likvidace odpadních vod bez negativních dopadů na
životní prostředí, za sociálně únosné ceny.
3.1. Rámcové cíle ve vodohospodářských službách
3.1.1. V okruhu rozvoje a obnovy vodohospodářské
infrastruktury
a) zvyšovat počet obyvatel připojených na vodovody pro
veřejnou potřebu v souladu s cíli Protokolu o vodě a zdraví a
zajistit přístup k pitné vodě pro všechny, zejména podporovat,
aby se na vodovod pro veřejnou potřebu mohli připojit i
obyvatelé v okrajových místech měst a obcí a obyvatelé malých
obcí,
b) podporovat zajištění kvalitních zdrojů pitné vody pro
individuální zásobování domácností, pro které z technických
nebo ekonomických důvodů není možné připojení na vodovod pro
veřejnou potřebu,
c) urychlit obnovu poruchových a zastaralých vodovodních
sítí a tím snížit jak ztráty pitné vody ve vodovodních sítích
pod úroveň 5 000 l/km/den, dlouhodobě pak na úroveň
nejvyspělejších států Evropské unie, tak i snížit počty
havárií a související negativní důsledky, zejména na
infrastrukturu měst,
d) zvyšovat počet obyvatel připojených na kanalizaci pro
veřejnou potřebu.
3.1.2. V okruhu zlepšování kvality a zabezpečenosti
vodohospodářských služeb
a) vytvářet podmínky pro povolená nakládání s vodami k
umožnění spolehlivého poskytování vodohospodářských služeb,
aby voda používaná pro úpravu na vodu pitnou splňovala
požadavky na její jakost v souladu s vyhláškou č. 428/2001
Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a
kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů.
b) zabezpečit vysokou míru spolehlivosti provozu vodních
děl pro poskytování vodohospodářských služeb včetně zajištění
jejich bezpečnosti; jde zejména o přehrady, jezy a další vodní
díla, která jsou v trvalém provozu 30 až 100 i více let a
budou ve střednědobém a dlouhodobém výhledu vyžadovat zásadní
rekonstrukce (k těmto rekonstrukcím přistupovat šetrně s
ohledem na ochranu přírody a krajiny),
c) podporovat propojování vodovodů do vodárenských
soustav s kapacitními a kvalitními vodními zdroji,
d) omezit případy nedodržování limitních hodnot jakosti
pitné vody (vyjádřené jako % nedodržování limitních hodnot): u
vodovodů nad 5000 obyvatel (do 0,1 % u ukazatelů s nejnižší
mezní hodnotou (NMH) a do 1,0 % u ukazatelů s mezní hodnotou
(MH), u vodovodů do 5000 obyvatel (do 1,0 % u ukazatelů s NMH,
do 3,0 % u ukazatelů s MH),
e) zdokonalovat systémy zabezpečení vodohospodářských
služeb za mimořádných a krizových situací,
f) vytvářet efektivní regulační nástroje veřejné správy,
se záměrem dosáhnout korektních vztahů mezi poskytovateli a
odběrateli vodohospodářských služeb.
3.1.3. V okruhu uplatňování principu návratnosti nákladů
vodohospodářských služeb
a) v rámci procesu plánování - ekonomické analýzy posoudit
současné uplatňování principu "znečišťovatel a uživatel platí"
a navrhnout odpovídající úpravy,
b) usilovat o dlouhodobě udržitelný funkční stav
vodohospodářské infrastruktury podmiňující poskytování
vodohospodářských služeb.
3.1.4. V okruhu plánování v oblasti vod a koncepce rozvoje
vodovodů a kanalizací
Do konce roku 2007 zpracovat Plán rozvoje vodovodů a
kanalizací České republiky jako podklad pro plány oblastí
povodí.
3.2. Opatření ve vodohospodářských službách
3.2.1.
V plánech oblastí povodí identifikovat prioritní
projekty ke zlepšení jakosti dodávané pitné vody a zabezpečení
zásobování obyvatelstva pitnou vodou a to tak, aby tyto
projekty odpovídaly cílům dotačních titulů a vymezeným
finančním zdrojům v operačním programu Životní prostředí,
Programu rozvoje venkova na období 2007 až 2013 a programu
Ministerstva zemědělství Výstavba a obnova infrastruktury
vodovodů a kanalizací.3.2.2.
V programech opatření plánů oblastí povodí uplatnit
pro lokality využívající vodní zdroje s nevyhovující jakostí
povrchové vody pro odběr k úpravě na vodu pitnou opatření
vymezená v Plánech k zlepšování jakosti surové vody.3.2.3.
V aktualizaci plánů rozvoje vodovodů a kanalizací pro
území krajů vzít v úvahu relevantní opatření zahrnutá ve
schválených plánech oblastí povodí týkající se požadavků na
vodohospodářské služby a ochranu vod. Při zpracování plánů
rozvoje vodovodů a kanalizací se dále orientovat na zajištění
zejména těchto cílů:a) dosažení zlepšení jakosti dodávané pitné vody,
b) zvýšení zabezpečenosti vodních zdrojů i dodávky pitné
vody zvláště za mimořádných klimatických situací,
c) obnově poruchových a zastaralých vodárenských systémů
s cílem snížit negativní důsledky havárií a současně i ztráty
vody.
3.2.4.
Se záměrem zvýšit míru zabezpečenosti poskytovaných
vodohospodářských služeb, stanovit v plánech oblastí povodí,
zejména na podkladě výstupů technickobezpečnostního dohledu,
priority postupné obnovy vodních děl na vodních tocích
souvisejících s poskytováním vodohospodářských služeb,
posoudit míru jejich dlouhodobě udržitelného užívání, případně
nezbytnou míru finančních podpor z národních zdrojů ve smyslu
§ 102 vodního zákona.3.2.5.
Na podkladě ekonomických analýz v plánech oblastí
povodí posoudit sociální, environmentální a ekonomické
důsledky úhrady všech nákladů na vodohospodářské služby z
výnosů od uživatelů.4. Souhrn opatření k realizaci včetně strategie jejich
financování
Členění rámcových opatření a vymezení možnosti jejich
financování z veřejných podpůrných zdrojů, které budou
uplatňovány v době platnosti Plánu hlavních povodí České
republiky je toto:
Financování rámcových opatření z podpůrných finančních zdrojů ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- Číslo Název opatření (oblast podpory) Zdroje finančních podpor ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- A. Opatření na ochranu vod jako složky životního prostředí ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- A.1 Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací OPŽP - oblast podpory 1.1 v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních obyvatel Snížení znečištění vod Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram 229 313) A.2 Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací OPŽP - oblast podpory 1.1 v aglomeracích do 2000 ekvivalentních obyvatel Snížení znečištění vod v územích vyžadujících zvláštní ochranu A.3 Výstavba a rekonstrukce ČOV a kanalizací v obcích do 2000 ekvivalentních PRV - opatření III.2.1.1. obyvatel Obnova a rozvoj vesnic Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram 229 313) A.4 Technická opatření u průmyslových znečišťovatelů (odstraňování zvlášť OPŽP - oblast podpory 1.1 nebezpečných látek) Snížení znečištění vod A.5 Revitalizace drobných vodních toků a ploch v obcích PRV - opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic PRV - opatření 1.1.4. Pozemkové úpravy A.6 Staré ekologické zátěže OPŽP - oblast podpory 4.2 Odstraňování starých ekologických zátěží A.7 Revitalizace vodních toků a nevhodných odvodnění, zlepšení průchodnosti OPŽP - oblast podpory 6.4 vodních toků Optimalizace vodního režimu krajiny PRŘS - 1.1. Revitalizace přirozených funkcí vodních toků, podprogram 215 112 PRŘS - 1.3. Odstraňování příčných překážek na vodních tocích, podprogram 215 114 A.8 Realizace opatření pozemkových úprav a komplexních pozemkových úprav (snížení OPŽP - prioritní osa 6, eroze, zvýšení ekologické stability krajiny) oblast podpory 6.3. Obnova krajinných struktur PRV - opatření 1.1.4. Pozemkové úpravy A.9 Zakládání a obnova břehových porostů OPŽP - prioritní osa 6, oblast podpory 6.3. Obnova krajinných struktur A.10 Zatravňování orné půdy, zvláště podél vodních toků PRV - opatření II. 1.3.3. Podopatření péče o krajinu A.11 Zlepšování druhové a prostorové skladby lesů ve zvlášť chráněných územích OPŽP - oblast podpory 6.3 Obnova krajinných struktur A.12 Zalesňování zemědělské půdy PRV - opatření II.2.1 Zalesňování zemědělské půdy A.13 Zlepšování druhové skladby lesních porostů PRV - opatření II.2.3. Lesnicko-environmentální platby A.14 Technická a biologická opatření na snížení eutrofizace povrchových vod OPŽP - oblast podpory 1.1 Snížení znečištění vod A.15 Ošetřování travních porostů PRV - opatření II.1.3. Agroenvironmentální opatření A.16 Komplexní sledování, zjišťování a hodnocení stavu jakosti a množství vod OPŽP - oblast podpory 1.1 (komplexní monitoring vod) Snížení znečištění vod A.17 Environmentální vzdělávací programy OPŽP - oblast podpory 7.1 a poskytování environmentálního poradenství Rozvoj infrastruktury pro realizaci environmentálních vzdělávacích programů, poskytování poradenství a osvětu A.18 Zdokonalování lidského potenciálu v oblasti zemědělství (údržba krajiny a PRV - opatření 1.3.1. ochrana ŽP, eroze půdy, znečišťování vod, zvyšování biodiverzity apod.) Odborné vzdělávání a informační činnost, opatření PRV - opatření 1.3.4. Využívání poradenských služeb A.19 Snižování znečištění povrchových a podzemních vod ze zemědělských zdrojů PRV - opatření II.1 3.1. Podopatření postupy šetrné k životnímu prostředí PRV - opatření II. 1.2.2. Rámcová směrnice pro vodní politiku ES 2000/60/ES ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- B. Opatření na ochranu před povodněmi a dalšími škodlivými účinky vod ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- B.1 Opatření ke snížení odtoku vody z povodí OPŽP - oblast podpory 1.3 Omezování rizika povodní B.2 Výstavba suchých nádrží (poldrů) nad 50 tis. m3OPŽP - oblast podpory 1.3 Omezování rizika povodní B.3 Úprava koryt vodních toků v zastavěných územích obcí přírodě blízkým OPŽP - oblast podpory 1.3 způsobem Omezování rizika povodní PRŘS - 1.1. Revitalizace přirozené funkce vodních toků, podprogram 215 112 PRV - opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic B.4 Zvyšování retenční schopnosti krajiny a omezování vzniku povodní přírodě OPŽP - oblast podpory 6.4 blízkým způsobem Optimalizace vodního režimu krajiny PRŘS - 1.1. Revitalizace přirozené funkce vodních toků (podprogram 215 112), PRŘS - 1.2. Zakládání a revitalizace prvků systému ekologické stability vázaných na vodní režim (podprogram 215 113), PRŘS - 1.4. Revitalizace retenční schopnosti krajiny (podprogram 215 115) B.5 Ochrana proti erozi a omezování negativních důsledků povrchových odtoků vody OPŽP - oblast podpory 6.4 Optimalizace vodního režimu krajiny PPK - A. Ochrana proti erozi B.6 Protipovodňová opatření s retencí Program Podpora prevence před povodněmi II, podprogram 129 122 PRŘS - 1.1. Revitalizace přirozené funkce vodních toků (podprogram 215 112), PRŘS - 1.2. Zakládání a revitalizace prvků systému ekologické stability vázaných na vodní režim (podprogram 215 113), PRŘS - 1.4. Revitalizace retenční schopnosti krajiny (podprogram 215 115) B.7 Protipovodňová opatření podél vodních toků Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 123) B.8 Zvyšování bezpečnosti vodních děl Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 123) B.9 Studie odtokových poměrů a vymezování záplavových území Program Podpora prevence před povodněmi II (podprogram 129 125) B.10 Obnova, odbahnění a rekonstrukce rybníků a výstavba vodních nádrží Program Podpora obnovy, odbahnění a rekonstrukce rybníků a výstavby vodních nádrží (program 129 130) PRŘS - 1.4. Revitalizace retenční schopnosti krajiny (podprogram 215 115) OPR - opatření 1.1. Investice do produkce akvakultury B.11 Protipovodňová opatření realizovaná v rámci pozemkových úprav PRV - opatření I.1.4. Pozemkové úpravy B.12 Provádění preventivních protipovodňových opatření na drobných vodních tocích PRV- opatření II.2.4.1. a v jejich povodích a protierozní opatření na lesních půdách, sanace nátrží, Obnova lesního erozních rýh a hrazení, stabilizace strží na pozemcích určených k plnění potenciálu po kalamitách funkcí lesa. a zavádění preventivních opatření Opatření vyplývající z § 35 lesního zákona B.13 Budování a modernizace informačních systémů předpovědní povodňové služby a OPŽP - oblast podpory hlásné služby 1.3 Omezování rizika povodní B.14 Podpora zpracování mapových podkladů OPŽP - oblast podpory o povodňovém nebezpečí a povodňovém riziku 1.3 Omezování rizika povodní ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- C. Opatření v oblasti vodohospodářských služeb ------------------------------------------------------------------------------- --- ---------------------------- C.1 Výstavba a rekonstrukce úpraven vod a zdrojů pitné vody v obcích nad 2000 OPŽP - oblast podpory 1.2 obyvatel Zlepšení jakosti pitné vody Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram 229 312) C.2 Výstavba a rekonstrukce přivaděčů a rozvodných vodovodních sítí v aglomeracích OPŽP - oblast podpory 1.2 nad 2000 obyvatel Zlepšení jakosti pitné vody C.3 Výstavba a rekonstrukce úpraven vod, zdrojů pitné vody a výstavba a OPZP - oblast podpory 1.2 rekonstrukce přivaděčů a rozvodných sítích v aglomeracích do 2000 obyvatel v Zlepšení jakosti pitné územích vyžadujících zvláštní ochranu vody C.4 Výstavba a rekonstrukce vodovodů v obcích do 2000 obyvatel PRV - opatření III.2.1.1. Obnova a rozvoj vesnic Program Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram 229 312) C.5 Vyhledávání a realizace nových zdrojů pro podzemních vod zásobování OPŽP - oblast podpory obyvatelstva 6.6 Hodnocení zdrojů podzemních vod C.6 Provádění geologických a hydrogeologických prací za účelem přehodnocení zásob OPŽP - oblast podpory podzemních vod k zásobování obyvatel pitnou vodou 6.6 Hodnocení zdrojů podzemních vod C.7 Vyhledávání, průzkum a posouzení možností řízené dotace podzemních vod OPŽP - oblast podpory povrchovými vodami (umělé infiltrace) z vodních toků nebo nádrží 6.6 Hodnocení zdrojů podzemních vod ------------------------------------------------------------------------------- --- ----------------------------
Vysvětlivky zkratek programů:
OPŽP - Operační program Životní prostředí
PRV - Program rozvoje venkova
OPR - Operační program Rybářství
PRŘS - Program revitalizace říčních systémů (od r. 2008
program Podpora obnovy přirozených funkcí krajiny)
PPK - Program péče o krajinu
Strategie financování prioritních rámcových opatření
předpokládá, že se podaří zajistit průběžné čerpání
předpokládaného objemu finančních podpor z kohezního fondu ES
pro splnění závazku České republiky v přechodném období do
roku 2010 k výstavbě a rekonstrukci kanalizací a čistíren
odpadních vod požadovaných směrnicí ES o čištění městských
odpadních vod. Nejistota vyplývá z důvodu výhrad Evropské
komise ke smlouvám na zajišťování provozu vodovodů, kanalizací
a čistíren odpadních vod.
V případě Operačního programu Životní prostředí budou opatření
kofinancována též ze státního rozpočtu (kapitoly Ministerstva
životního prostředí) a Státního fondu životního prostředí,
případně krajů. Pro kofinancování ze strany krajů je nutné
odpovídající posílení příjmů krajů. Požadavky na finanční
účast vlastních zdrojů investorů i podmínky pro kofinancování
z veřejných zdrojů budou stanoveny v příslušných resortních
směrnicích.
Též v případě finančních podpor z Programu rozvoje venkova a
programů financovaných ze státního rozpočtu se předpokládá
účast vlastních zdrojů investora za podmínek a ve výši dle
příslušných pravidel, případně výstupů finanční a ekonomické
analýzy.
Opatření uvedená v tabulce nezahrnují zejména potřebná
opatření krytá z vlastních zdrojů a spojená s plněním
povinností správců vodních toků při péči o koryta vodních toků
a související vodní díla, ani opatření na úseku zabezpečování
vodohospodářských služeb vlastníky a provozovateli vodovodů a
kanalizací pro veřejnou potřebu. Rovněž nezahrnují
relevantní opatření podnikatelů v průmyslu, zemědělství a
lesním hospodářství hrazená vlastními zdroji.
5. Požadavky na zpracování plánů oblastí povodí
Při zpracování plánů oblastí povodí se vychází z této závazné
části Plánu hlavních povodí České republiky a dále uvedených
požadavků členěných podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 142/2005
Sb., o plánování v oblasti vod:
5.1. V okruhu ochrany vod jako složky životního prostředí
a) V rámci zpracování plánů oblastí povodí zohlednit
opatření Programu na snížení znečištění povrchových vod a na
jeho základě navrhnout konkrétní změny stávajícího vymezení
povrchových vod vhodných pro život a reprodukci původních
druhů ryb a dalších vodních živočichů, za účelem aktualizace a
úpravy vymezení těchto vod.
b) Na základě vyhodnocení výsledků monitoringu, hodnocení
stavu vodních útvarů, expertního posouzení možnosti zlepšení
stavu vodních útvarů a plánů rozvoje vodovodů a kanalizací pro
území krajů identifikovat v plánech oblastí povodí níže
uvedené projekty a vyhodnotit vliv:
chybějících městských čistíren odpadních vod a kanalizačních
systémů v aglomeracích nad 2000 ekvivalentních obyvatel,
obnovy nebo intenzifikace městských čistíren odpadních vod ke
zlepšení technologií čištění odpadních vod v aglomeracích nad
2000 ekvivalentních obyvatel,
chybějícího přiměřeného čištění odpadních vod v obcích o
velikosti do 2000 ekvivalentních obyvatel, kde existuje
zkolaudovaná a funkční kanalizace pro veřejnou potřebu,
chybějícího přiměřeného čištění odpadních vod v obcích o
velikosti do 2000 ekvivalentních obyvatel, kde je vliv
komunálního znečištění významným faktorem na stav vodního
útvaru. Pro jednotlivé projekty v aglomeracích nad 2000
ekvivalentních obyvatel uvedených v aktuálním seznamu
projednaném vládou v rámci "Aktualizace strategie financování
implementace směrnice Rady 91/271/ES o čištění městských
odpadních vod" i pro relevantní konkrétní projekty v
aglomeracích do 2000 ekvivalentních obyvatel zpracovat v
plánech oblastí povodí časové plány realizace v roce 2008
nedokončených staveb, včetně způsobu financování. Přitom
sledovat dodržení termínu 31. prosince 2010, kterým bude
splněn požadavek Evropské unie na čištění městských odpadních
vod v souladu s Přístupovou dohodou České republiky s
Evropským společenstvím.
c) V plánech oblastí povodí identifikovat prioritní
projekty obnovy poruchových
a zastaralých kanalizačních sítí ke snížení rizik
nekontrolovaného znečišťování
podzemních vod v důsledku úniku odváděných odpadních vod. Po
dohodě pořizovatelů
plánů oblastí povodí s vlastníky infrastruktury zpracovat
časové plány přípravy
a postupné realizace relevantních projektů. Přitom
předpokládat rámec finančních
podpůrných zdrojů dle tabulek 4.1. a 4.2., zejména prostředků
Operačního programu
Životní prostředí. Při výběru projektů vycházet zejména z
analýzy efektivnosti a účinků
ve prospěch ochrany vod a též ze schválených plánů rozvoje
vodovodů a kanalizací pro
území krajů.
d) V plánech oblastí povodí identifikovat projekty:
- ke zlepšení morfologického a ekologického stavu
vodních toků, včetně břehových struktur,
- ke zlepšení migrační průchodnosti vodních toků pro
ryby a další vodní živočichy a dále podporující rozvoj
přirozených rybích společenstev.
Při výběru prioritních projektů vycházet z výsledků
monitoringu vod, posouzení účinnosti navrhovaných opatření a
dále z Akčního plánu stavby rybích přechodů. Přitom
předpokládat rámec finančních podpůrných zdrojů dle popisu v
kapitole 4, zejména prostředků Operačního programu Životní
prostředí.
e) Do programů opatření v rámci plánu oblastí povodí
navrhnout na základě hodnocení monitoringu vod a analýzy
erozního ohrožení půd systémová opatření ve prospěch ochrany
vod a na vodu vázaných ekosystémů, týkající se hospodaření na
zemědělské a lesní půdě (odvozených z dodržování zásad
"dobrého zemědělského a environmentálního stavu" a standardů)
a dále opatření v oblasti zlepšení kvality života ve
venkovských oblastech. Přitom využívat především finanční
podpůrné zdroje zahrnuté v Programu rozvoje venkova České
republiky na období 2007 až 2013 a také v Operačním programu
Životní prostředí na období 2007 až 2013. Zejména uplatňovat
opatření odvozená z realizace pozemkových úprav, udržitelného
využívání zemědělské a lesní půdy (především zatravňování
podél vodních toků, zalesňování, snižování negativních
důsledků vodní eroze apod.), opatření zajišťující požadavky na
hospodaření ve zranitelných oblastech, postupů hospodaření
šetrných k životnímu prostředí a opatření odvozená z realizace
drobných vodohospodářských staveb v obcích do 2000
ekvivalentních obyvatel (kanalizace a čistírny odpadních vod).
f) Na základě hodnocení monitoringu vod a analýzy
hodnocení stavu vodních útvarů identifikovat v plánech oblastí
povodí zařízení určená k čištění nebo zneškodňování odpadních
vod a kanalizační systémy z průmyslových zdrojů znečištění,
které představují rizika z hlediska zajištění požadavků
národních právních předpisů, a pro vybraná průmyslová odvětví
i požadavků směrnice Rady 91/271/EHS o čištění městských
odpadních vod.
5.2. V okruhu ochrany před povodněmi a dalšími škodlivými
účinky vod
a) Do plánů oblastí povodí zahrnout vhodnou kombinaci
opatření v krajině zvyšující přirozenou akumulaci a retardaci
vody v území a technických opatření ovlivňujících povodňové
průtoky v jednotlivých prioritních oblastech stanovených v
bodě 2.3.3. s uvedením předpokladů časového plánu jejich
přípravy a realizace. Tato opatření věcně zaměřit v souladu s
cíli Operačního programu Životní prostředí na období 2007 až
2013, programu Rozvoje venkova na období 2007 až 2013 a
programu Prevence před povodněmi II. etapa na období 2007 až
2012.
b) Do plánů oblastí povodí promítnout další prioritní
opatření povodňové prevence s prokazatelným efektem snížení
rizika z povodní, která budou zajišťována v investorské
působnosti správců povodí, správců vodních toků, krajů a obcí.
Tato opatření věcně zaměřit v souladu s cíli Operačního
programu Životní prostředí na období 2007 až 2013, programu
Rozvoje venkova na období 2007 až 2013 a programu Prevence
před povodněmi II. etapa na období 2007 až 2012. Zejména se
bude jednat o:
- opatření v krajině přírodě blízkým způsobem (přirozené
rozlivy, suché nádrže, úpravy koryt v zastavěných územích
obcí),
opatření k optimalizaci vodního režimu krajiny, zvýšení její
retenční schopnosti a k ochraně proti vodní erozi (zejména
revitalizace nevhodně upravených vodních toků, nevhodných
odvodnění a jiných zásahů negativně ovlivňujících vodní režim
v krajině, snížení výskytu negativních vlivů vodní eroze,
omezování negativních důsledků povrchového odtoku vody -
zasakovací pásy a průlehy, obnova retenčních prostor),
- protipovodňová technická opatření s retencí (zřizování
nových retenčních prostorů na vodních tocích, rekonstrukce a
úpravy objektů vodních nádrží s retenčním účinkem pro zvýšení
míry ochrany území, výstavba a rekonstrukce stavebních objektů
v územích určených k rozlivům povodní),
- protipovodňová technická opatření podél vodních toků
(zvýšení průtočné kapacity vodních toků /koryta a
bezprostředního okolí/ v intravilánech měst a obcí a jejich
stabilizace, výstavba a rekonstrukce ochranných hrází k
lokální ochraně území, odlehčovacích koryt a štol, zvyšování
průtočné kapacity jezů),
- zvyšování bezpečnosti vodních děl (rekonstrukce jezů,
rekonstrukce výpustí a bezpečnostních přelivů a zvýšení jejich
kapacity),
- hrazení bystřin v lesích (§ 35 lesního zákona).
Pro tato opatření povodňové prevence doložit v plánech oblastí
povodí též předpoklad časového plánu jejich přípravy a
realizace.
5.3. V okruhu vodohospodářských služeb
a) V plánech oblastí povodí identifikovat prioritní
projekty ke zlepšení jakosti dodávané pitné vody a zabezpečení
zásobování obyvatelstva pitnou vodu, a to tak, aby tyto
projekty odpovídaly cílům dotačních titulů a vymezeným
finančním zdrojům v Operačním programu Životní prostředí,
Programu rozvoje venkova a programu Výstavba a obnova
infrastruktury vodovodů a kanalizací (podprogram 229 312).
b) V programech opatření plánů oblastí povodí uplatnit
pro lokality využívající vodní zdroje s nevyhovující jakostí
povrchové vody pro odběr k úpravě na vodu pitnou opatření,
vymezená v Plánech k zlepšování jakosti surové vody.
c) Se záměrem zvýšit míru zabezpečenosti poskytovaných
vodohospodářských služeb, stanovit v plánech oblastí povodí,
zejména na podkladě výstupů technickobezpečnostního dohledu,
priority postupné obnovy vodních děl na vodních tocích
souvisejících s poskytováním vodohospodářských služeb,
posoudit míru jejich dlouhodobě udržitelného užívání, případně
nezbytnou míru finančních podpor z národních zdrojů ve smyslu
§ 102 vodního zákona.
d) Na podkladě ekonomických analýz v plánech oblastí
povodí posoudit sociální, environmentální a ekonomické
důsledky úhrady všech nákladů na vodohospodářské služby z
výnosů od uživatelů.
6. Požadavky na sestavení plánů národních částí
mezinárodních oblastí povodí Labe, Odry a Dunaje
6.1. Obsah plánů národních částí mezinárodních oblastí
povodí Labe, Odry a Dunaje
Při zpracování plánů národních částí mezinárodních oblastí
povodí se vychází z Plánu hlavních povodí České republiky,
schválených výstupů jednotlivých etap zpracování plánů
oblastí povodí, z programů sledování a zjišťování stavu vod a
schválených plánů oblastí povodí.
Plány národních částí mezinárodních oblastí povodí Labe, Odry
a Dunaje sestavuje Ministerstvo životního prostředí ve
spolupráci s Ministerstvem zemědělství, správci povodí a
krajskými úřady podle aktuálních požadavků Evropské komise a
mezinárodních komisí pro ochranu Labe, Odry a Dunaje.
Na základě vyhodnocení účinnosti koordinace při přípravě plánů
národních částí mezinárodních oblastí povodí navrhnout
případnou úpravu do novely vodního zákona do poloviny roku
2008, která nabude účinnosti v roce 2009.
Při sestavování plánů národních částí mezinárodních oblastí
povodí Labe, Odry a Dunaje se vychází z Přílohy VII směrnice
2000/60/ES. Základní kapitoly odpovídají členěním již
zpracovaných zpráv Evropské komisi, zejména zpráv podle čl. 5
a čl. 8. Předpokládá se aktualizace všech charakteristik a
dosud zpracovaných informací.
Plány národních částí mezinárodních oblastí povodí Labe, Odry
a Dunaje budou obsahovat:
a) charakteristiku národní části mezinárodní oblasti
povodí,
b) významné tlaky a dopady způsobené lidskou činností,
c) identifikaci a zmapování chráněných oblastí (Registr
chráněných oblastí),
d) monitorovací sítě a výsledky monitoringu,
e) cíle, úkoly a výjimky v oblasti ochrany životního
prostředí,
f) ekonomickou analýzu využívání vody,
g) programy opatření,
h) registr podrobnějších programů a plánů, zejména plány
oblastí povodí,
i) opatření v oblasti veřejných informací a konzultací,
j) oprávněné orgány a dohody v oblasti mezinárodní
koordinace,
k) kontaktní body pro získávání podpůrné dokumentace.
6.2. Struktura dílčích povodí pro sestavení plánů
národních částí mezinárodních oblastí povodí Labe, Odry a
Dunaje
6.2.1. Mezinárodní oblast povodí Labe
Státy ležící v Mezinárodní oblasti povodí Labe se dohodly na
vymezení a používání koordinačních oblastí, které jsou pro
plán národní části mezinárodní oblasti povodí vymezeny a
označeny jako:
5100 Horní a střední Labe
5210 Horní Vltava
5240 Berounka
5290 Dolní Vltava
5300 Ohře a dolní Labe
5400 Mulde - Elbe - Schwarze Ester
5600 Saale
5800 Havel.
6.2.2. Mezinárodní oblast povodí Odry
Státy ležící v Mezinárodní oblasti povodí Odry se dohodly na
vymezení a používání koordinačních oblastí, které jsou pro
plán národní části mezinárodní oblasti povodí vymezeny a
označeny jako:
6200 Horní Odra
6300 Střední Odra
6400 Lužická Nisa.
6.2.3. Mezinárodní oblast povodí Dunaje
Státy ležící v Mezinárodní oblasti povodí Dunaje se dohodly na
vymezení a používání dílčích jednotek, které jsou pro plán
národní části mezinárodní oblasti povodí vymezeny a označeny
jako:
CZ1 - česká část území dílčího povodí řeky Naab, přítoku
Dunaje
CZ2 - česká část území dílčího povodí řeky Regen, přítoku
Dunaje
CZ3 - česká část území dílčího povodí řeky Ilz, přítoku Dunaje
CZ4 - česká část území dílčího povodí řeky Grosse Mühl,
přítoku Dunaje
CZ5 - česká část území dílčího povodí řek Aist a Zwett,
přítoků Dunaje
CZ6 - česká část území dílčího povodí Dyje, přítoku Moravy
CZ7 - česká část území dílčího povodí Moravy
CZ8 - česká část dílčích povodí přítoků Váhu, přítoku Dunaje.