Odstavec předpisu 475/2008 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 475/2008 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2009
Příl.8
Příloha 8
Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím
a hlavnímu městu Praze
1. Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým
obcím1)
A) Obce
Výše příspěvku (P) se stanoví jako součet částek vypočtených podle vzorce
1 a vzorce 2.2) 3) 4) U některých obcí se navíc přičte částka uvedená v části B),
případně části C).
Vzorec 1: B P1= ------------------------ x SO A + odmocnina SO Vzorec 2: SC P2= C x ( 1- _____ ) x SO SO
Výše příspěvku je závislá:
- na rozsahu přenesené působnosti k výkonu státní správy5),
- na velikosti správního obvodu (SO)6) vyjádřené počtem obyvatel,
- na podílu velikosti správního centra a velikosti správního obvodu,
kde velikost správního centra (SC)6) je vyjádřená počtem trvale bydlících obyvatel
obce.
Hodnoty koeficientů „A“, „B“ a „C“ jsou stanoveny v závislosti na rozsahu
přenesené působnosti k výkonu státní správy a na celkovém objemu finančních prostředků
pro daný rozsah působnosti a činí:
------------------------------------- ----------------------------------------------- Rozsah působnosti A B C ------------------------------------- ----------------------------------------------- Obce 51,61623651 1273345,195 0 Obce s působností matričního úřadu 188,1550315 7477287,323 5139,847748 Obce s působností stavebního úřadu 52,36425042 5839070,924 9503,536255 Obce s pověřeným obecním úřadem 62,83943530 10673207,72 12115,63996 Obce s rozšířenou působností 3,256188813 4866317,543 29827,05584 ------------------------------------- -----------------------------------------------
__________
1) § 62 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů
2) příspěvky se podle rozsahu působnosti obce sčítají, výsledná částka
se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru
3) výpočet podle vzorce 1 a vzorce 2 se nepoužije pro stanovení výše příspěvku
u hlavního města Prahy
4) do vzorce 1 a vzorce 2 se dosazuje počet obyvatel správního obvodu (správního
centra) vyjádřený v tisících; u obcí, jejichž správní obvod je menší než 300 obyvatel,
je pro účely vypočtu příspěvku podle vzorce 1 stanoven správní obvod na 300 obyvatel;
u obcí s rozšířenou působností, jejichž správní obvod je menší než 15 tis. obyvatel,
je pro účely vypočtu příspěvku podle vzorce 1 stanoven správní obvod na 15 tis. obyvatel
5) pro rok 2009 byl celkový objem příspěvku na výkon státní správy navýšen
oproti úrovni roku 2008 o 3 %, což při současném meziročním nárůstu počtu obyvatel
znamená, že průměrné navýšení příspěvku u obcí činí cca 2,3 %
6) velikost správních obvodů je propočtena na počty obyvatel obcí podle
bilance obyvatel České republiky k 1. 1. 2008, podle vyhlášky Ministerstva vnitra
č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních
obvodů obcí s rozšířenou působností, v platném znění, a vyhlášky Ministerstva vnitra
č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení
a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění
B) Obce s rozšířenou působností se zvláštním postavením
-------------------------------------------------------------- Obec Výše příspěvku v Kč10) -------------------------------------------------------------- Brandýs nad Labem-Stará Boleslav7) 4 470 867 -------------------------------------------------------------- Černošice7) 4 470 867 -------------------------------------------------------------- Nýřany7) 4 470 867 -------------------------------------------------------------- Šlapanice7) 4 470 867 -------------------------------------------------------------- Brno8) 9) 25 256 728 -------------------------------------------------------------- Ostrava8) 31 862 334 -------------------------------------------------------------- Plzeň8) 2 525 673 --------------------------------------------------------------
_______
7) § 2 odst. 2 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním
úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností
8) obce, které vykonávaly do 31.12.2002 působnost okresního úřadu podle
§ 10 zákona č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech
9) § 3 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně
některých souvisejících zákonů
10) pro rok 2009 byl příspěvek v části B) proti roku 2008 navýšen o 2,3
%, což odpovídá průměrnému navýšení příspěvku na výkon státní správy v roce 2009
u obcí
C) Obce s rozšířenou působností s mimořádným příspěvkem11)
----------------------------------------- Obec Výše příspěvku v Kč ----------------------------------------- Jablunkov 771 761 ----------------------------------------- Jeseník 1 404 089 -----------------------------------------
________
11) mimořádný příspěvek částečně kompenzuje pokles příspěvku u některých
obcí s rozšířenou působností v souvislosti s přechodem na novou metodiku; částka
je stanovena jako rozdíl příspěvku, který by obce získaly v roce 2009 při použití
metodiky výpočtu příspěvku na výkon státní správy platné v roce 2008, a příspěvku
pro rok 2009
2. Postup pro stanovení výše příspěvku na výkon státní správy hlavnímu městu
Praze12)
A) Výkon působnosti dle § 31 odst. 1 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění pozdějších předpisů
Pro rok 2009 byl příspěvek na výkon státní správy pro hl. m. Prahu ve funkci
kraje navýšen oproti úrovni roku 2008 o 3 %.
Počty funkčních míst převedených na hl. m. Prahu v I. fázi reformy veřejné
správy jsou dány usnesením vlády č. 85/2001 upraveným o dopad usnesení vlády č. 62/2001.
Každé funkční místo je pro rok 2009 oceněno průměrnými běžnými výdaji 391 243 Kč.
Funkční místa převedená z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (usn.
vlády č. 1359/2001) a navýšení podle usn. vlády č. 1085/2002 a usn. vlády č. 810/2003
jsou pro rok 2009 oceněna průměrnými běžnými výdaji 300 154 Kč.
Rozdílné průměrné výdaje na jedno funkční místo vyplývají z odlišné finanční
náročnosti jednotlivých činností.
Pro rok 2009 byl valorizovaný příspěvek na výkon státní správy navýšen o
3 080 tis. Kč na dofinancování kompetencí v oblasti inspekce kvality sociálních služeb
a poskytování dotací poskytovatelům sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb.
Rozdělení této částky vychází z podílu počtu sociálních služeb na území hl. m. Prahy
na počtu sociálních služeb v celé ČR (údaje z centrálního Registru poskytovatelů
sociálních služeb sdělilo Ministerstvo práce a sociálních věcí).
B) Výkon působnosti dle § 31 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění pozdějších předpisů
Výše příspěvku se stanoví násobkem pevné sazby příspěvku na každých 100
obyvatel trvale bydlících v území, v němž hlavní město Praha vykonává státní správu,
a jedné setiny celkového počtu obyvatel v území.
Pro rok 2009 byla sazba na 100 obyvatel pro hl. m. Prahu ve funkci obce oproti
úrovni roku 2008 navýšena o 3 %, stanovena je ve výši 40 561 Kč.
Celková výše příspěvku na výkon státní správy pro hlavní město Praha je
dána součtem částek získaných postupem daným v části 2.A) a 2.B).
________
12) § 31 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění
pozdějších předpisů