Odstavec předpisu 490/2009 Sb.
Zákon Parlamentu České republiky č. 490/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem, týkající se uvádění výrobků na trh
Čl.I
Čl. I
Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 102/2001 Sb., zákona
č. 205/2002 Sb., zákona č. 226/2003 Sb., zákona č. 277/2003 Sb., zákona č. 186/2006
Sb., zákona č. 229/2006 Sb., zákona č. 481/2008 Sb. a zákona č. 281/2009 Sb., se
mění takto:
1. Nadpis části první zní: „TECHNICKÉ POŽADAVKY NA VÝROBKY A AKREDITACE
SUBJEKTŮ POSUZOVÁNÍ SHODY“.
2. V § 1 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec
2, který včetně poznámky pod čarou č. 1a zní:
„(2) Tento zákon dále upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis
Evropských společenství1a) akreditaci subjektů posuzování shody (dále jen „akreditace“).
1a) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008 ze dne 9.
července 2008, kterým se stanoví požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající
se uvádění výrobků na trh a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93.“.
Dosavadní poznámky pod čarou č. 1a a 1b se označují jako poznámky pod čarou
č. 1b a 1c, a to včetně odkazů na poznámky pod čarou.
3. V § 2 písm. g) se slova „provádí následnou obchodní činnost po uvedení
výrobku na trh (dále jen „distribuuje“)“ nahrazují slovy „dodává výrobky na trh;
dodáním výrobku na trh je každé další jeho předání nebo převod po jeho uvedení na
trh (dále jen „distribuce“)“.
4. V § 12 odstavec 6 zní:
„(6) Vláda nařízením stanoví grafickou podobu označení stanoveného výrobku,
jeho provedení a umístění na výrobku nebo v průvodní dokumentaci, pokud není grafická
podoba označení stanoveného výrobku stanovena přímo použitelným předpisem Evropských
společenství.“.
5. Za § 13b se vkládá označení nové hlavy IV, které včetně jejího nadpisu
zní:
„HLAVA IV
AKREDITACE SUBJEKTŮ POSUZOVÁNÍ SHODY“.
Dosavadní hlava IV v části první se označuje jako hlava V.
6. § 14 až 16 včetně nadpisů znějí:
„§ 14
Akreditace
Výkon působnosti, který vyplývá pro Českou republiku z předpisů Evropských
společenství1a) pro oblast akreditace, zajišťuje a provádí Ministerstvo.
§ 15
Akreditační orgán
(1) Ministerstvo může rozhodnutím pověřit k výkonu působnosti akreditačního
orgánu1a) pouze jednu právnickou osobu (dále jen „akreditační orgán“).
(2) Ministerstvo rozhoduje o pověření k provádění akreditace na základě
žádosti právnické osoby. V rozhodnutí Ministerstvo vymezí rozsah provádění akreditace.
Posuzuje přitom, zda právnická osoba bude schopna plnit požadavky na akreditační
orgán, stanovené přímo použitelným předpisem Evropských společenství1a).
(3) Neplní-li akreditační orgán povinnosti nebo přestane-li splňovat
požadavky stanovené v přímo použitelném předpisu Evropských společenství1a) nebo
v rozhodnutí o pověření, nebo pokud o to sám požádá, Ministerstvo rozhodnutí o pověření
změní nebo zruší.
(4) Rozhodnutí o pověření k provádění akreditace a rozhodnutí o změně
nebo zrušení tohoto rozhodnutí zveřejní Ministerstvo ve formě sdělení ve Sbírce zákonů.
§ 16
Osvědčení o akreditaci
(1) Akreditační orgán rozhodne na žádost subjektu posuzování shody o
vydání osvědčení o akreditaci (dále jen „osvědčení“), pokud tento subjekt splňuje
požadavky pro provádění konkrétní činnosti posuzování shody, kterou stanoví harmonizované
normy, případně jiné dokumenty v oblasti posuzování shody (dále jen „požadavky“).
Akreditační orgán při posuzování žádosti zohlední již vydaná osvědčení pro týž subjekt
posuzování shody. Pokud nelze osvědčení podle věty první vydat bezodkladně, vydá
ho akreditační orgán nejpozději do 120 dnů ode dne doručení žádosti. Ve zvlášť odůvodněných
případech akreditační orgán může rozhodnout ve lhůtě delší, avšak nejvýše o dalších
5 měsíců.
(2) Žádost musí obsahovat
a) jméno, příjmení a bydliště, je-li subjektem
posuzování shody fyzická osoba, nebo obchodní firmu nebo název a sídlo, je-li subjektem
posuzování shody právnická osoba,
b) požadovaný předmět a rozsah činnosti subjektu
posuzování shody.
Akreditační orgán si může vyžádat další informace nebo dokumenty
nezbytné k posouzení požadovaného předmětu činnosti subjektu posuzování shody.(3) Pokud subjekt posuzování shody požadavky nesplňuje, akreditační orgán
rozhodnutím žádost o vydání osvědčení zamítne.
(4) Subjekt posuzování shody je povinen akreditačnímu orgánu uhradit
skutečně vynaložené náklady spojené s posuzováním jeho žádosti; o výši nákladů vydá
rozhodnutí.
(5) Osvědčení musí obsahovat identifikační údaje akreditačního orgánu
a subjektu posuzování shody a vymezení předmětu, rozsahu a podmínek činnosti subjektu
posuzování shody, na kterou se toto osvědčení vztahuje, a dobu jeho platnosti. Oznámení
o vydaných osvědčeních se zveřejňují ve Věstníku Úřadu a dále je akreditační orgán
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(6) Akreditační orgán může provádět kontrolu plnění požadavků u subjektu
posuzování shody. Pokud akreditační orgán zjistí, že subjekt posuzování shody nesplňuje
požadavky, na jejichž základě mu bylo vydáno osvědčení, rozhodne o pozastavení účinnosti
osvědčení a stanoví lhůtu pro zjednání nápravy. Jestli subjekt posuzování shody ve
stanovené lhůtě nezjedná nápravu, akreditační orgán rozhodne o zrušení osvědčení.
(7) O odvolání proti rozhodnutí akreditačního orgánu o zamítnutí žádosti
o vydání osvědčení, o pozastavení účinnosti osvědčení nebo o zrušení osvědčení rozhoduje
Ministerstvo. Odvolání nemá odkladný účinek.
(8) Pokud akreditační orgán obdrží stížnost na činnost subjektu posuzování
shody, kterému vydal osvědčení, je povinen ji prošetřit a do 60 dnů ode dne obdržení
stížnosti stěžovateli podat zprávu o výsledku šetření. Byla-li stížnost shledána
důvodnou, je akreditační orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě
podle odstavce 6.“.
7. § 18 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 4 až 4d zní:
„§ 18
Dozor
(1) Dozor nad tím, zda stanovené výrobky jsou uváděny a dodávány na
trh nebo do provozu v souladu s požadavky stanovenými tímto zákonem a zda výrobky
nejsou neoprávněně opatřovány označením CE podle přímo použitelného předpisu Evropských
společenství1a), nebo jiným stanoveným označením podle tohoto zákona, provádí Česká
obchodní inspekce4), nebo v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy
a) Český
báňský úřad4a),
b) Drážní úřad4b),
c) popřípadě další úřad, pokud tak zvláštní zákon
stanoví
(dále jen „orgány dozoru“).(2) Orgány dozoru mohou kromě pravomocí kontrolních orgánů podle zákona
o státní kontrole nebo podle zvláštních právních předpisů4c)
a) odebírat za náhradu od kontrolovaných osob potřebné vzorky výrobků
nebo vzorek ze série výrobku k posouzení, zda tyto výrobky splňují požadavky tohoto
zákona, nestanoví-li zvláštní zákon jinak4d); za odebrané vzorky výrobků se kontrolované
osobě poskytne náhrada ve výši ceny, za kterou se výrobek v okamžiku odebrání vzorku
nabízí; náhrada se neposkytne, jestliže se jí kontrolovaná osoba vzdá; nárok na náhradu
nevzniká, pokud jde o výrobek, který nesplňuje požadavky stanovené tímto zákonem,
popřípadě předpisy vydanými k jeho provedení,
b) provádět rozbory nebo zajistit provedení rozborů k ověření toho,
zda výrobky plní požadavky tohoto zákona; provedení těchto rozborů se zajišťuje u
příslušných orgánů nebo osob; pokud bylo rozborem zjištěno, že výrobek nesplňuje
požadavky tohoto zákona, hradí náklady na provedení rozboru kontrolovaná osoba,
c) uložit kontrolovaným osobám, aby ve stanovené lhůtě odstranily
zjištěné nedostatky, jejich příčiny a škodlivé následky nebo aby k jejich odstranění
neprodleně provedly nezbytná opatření k nápravě; s ohledem na vážnost zjištěného
rizika může orgán dozoru uložit těmto osobám povinnost informovat orgán dozoru o
provedených opatřeních, d) uložit kontrolovaným osobám povinnost bezodkladně informovat
o nebezpečí osoby, které by mohly být vystaveny nebezpečí plynoucímu z výrobku.
4) Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších
předpisů.
4a) Zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní
báňské správě, ve znění pozdějších předpisů.
4b) Zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů.
4c) Například zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění
pozdějších předpisů.
4d) § 21 zákona č. 61/1988 Sb.“.
8. Za § 18 se vkládají nové § 18a a 18b, které včetně nadpisů a poznámek
pod čarou č. 4e a 4f znějí:
„§ 18a
Ochranná opatření
(1) Pokud orgán dozoru má důvodné podezření, že výrobek nesplňuje požadavky
tohoto zákona, zakáže uvádění na trh nebo distribuci výrobku nebo série výrobku po
dobu potřebnou k provedení kontroly.
(2) Orgán dozoru oznámí uložení opatření podle odstavce 1 ústně kontrolované
osobě a neprodleně o něm učiní písemný záznam. Nesouhlasí-li kontrolovaná osoba s
uloženým opatřením, může proti němu podat námitky, které se uvedou v záznamu, nebo
je může podat písemně nejpozději do 3 dnů ode dne, kdy byla kontrolovaná osoba se
záznamem seznámena. Orgán dozoru rozhodne o podaných námitkách bezodkladně. Písemné
vyhotovení rozhodnutí o námitkách se doručí kontrolované osobě. Proti rozhodnutí
o námitkách není přípustné odvolání.
(3) Pokud orgán dozoru zjistí, že výrobek nesplňuje požadavky tohoto
zákona nebo se jedná o výrobek, který je neoprávněně opatřen označením CE nebo jiným
stanoveným označením podle tohoto zákona, rozhodne o zákazu uvádění na trh nebo distribuce
takovéhoto výrobku. Pokud pominou důvody pro uložení zákazu, orgán dozoru rozhodne
o jeho změně nebo zrušení. Odvolání proti rozhodnutí podle věty první nemá odkladný
účinek.
(4) Pokud orgán dozoru zjistí, že výrobek nebo série výrobku představuje
ohrožení oprávněného zájmu, orgán dozoru rozhodne o stažení výrobku nebo série výrobku
z trhu nebo z distribuce. Orgán dozoru může současně, pokud je to nutné, nařídit
zničení výrobku nebo série výrobku nebo nařídit jinou formu znehodnocení. Odvolání
proti rozhodnutí podle věty první nemá odkladný účinek.
(5) V případě uložení opatření podle odstavce 3 nebo 4 orgán dozoru uvede
v odůvodnění rozhodnutí vždy též konkrétní důvody pro uložení opatření, které jsou
pro stanovený výrobek vymezeny nařízením vlády.
§ 18b
Oznamovací povinnost
(1) Orgány dozoru jsou povinny oznámit Ministerstvu přijetí opatření
týkající se výrobku nebo série výrobku v případech, kdy výrobek představuje vážné
riziko4e). To platí i v případě opatření, které přijme kontrolovaná osoba z vlastní
iniciativy a orgán dozoru obdrží informaci o tomto opatření.
(2) Informace poskytované Ministerstvu obsahují veškeré dostupné podrobnosti,
zejména údaje nezbytné pro identifikaci výrobku, jeho původu, dodavatelského řetězce,
ohrožení, které výrobek představuje, povahu a trvání opatření přijatého orgánem dozoru
a popřípadě informace o dobrovolném opatření přijatým kontrolovanou osobou.
(3) Pokud ohrožení podle odstavce 1 přesáhne území České republiky, Ministerstvo
je povinno neprodleně informovat o výskytu takového výrobku Komisi Evropských společenství.
(4) Obdrží-li Ministerstvo od Komise Evropských společenství informaci
o přijetí opatření vůči výrobku nebo sérii výrobků představujícím vážné riziko, předá
tyto informace bez zbytečného odkladu orgánům dozoru k dalšímu postupu.
(5) K zajištění fungování systému výměny informací podle odstavců 1 až
3 se obdobně použije zvláštní právní předpis upravující postupy, obsah a formu informace
o výskytu nebezpečných nepotravinářských výrobků4f).
(6) Zaměstnanci příslušných ministerstev a orgánů dozoru jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o informacích týkajících se výrobků a získaných v rámci jejich
působnosti, s výjimkou informací, které musí být zveřejněny v zájmu ochrany zdraví
a bezpečnosti spotřebitelů a v zájmu zajištění účinné kontroly trhu a činnosti orgánů
dozoru.
4e) Čl. 20 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008.
4f) Nařízení vlády č. 396/2004 Sb., o postupech, obsahu a formě informace
o výskytu nebezpečných nepotravinářských výrobků.“.
9. § 19 včetně nadpisů zní:
„Správní delikty
§ 19
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) zneužije označení CE nebo jiné stanovené označení, certifikát
anebo jiný dokument podle tohoto zákona, nebo certifikát anebo jiný dokument podle
tohoto zákona padělá nebo pozmění,
b) v rozporu s § 4 odst. 2 označí dokument značkou ČSN, nebo
c) rozmnoží nebo rozšíří českou technickou normu nebo její část
v rozporu s § 5 odst. 8.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) lze uložit pokutu do 20
000 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. b) nebo c) pokutu do 1 000 000 Kč.“.
10. Za § 19 se vkládají nové § 19a a 19b, které včetně nadpisů znějí:
„§ 19a
Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního
deliktu tím, že
a) zneužije označení CE nebo jiné stanovené označení, certifikát
anebo jiný dokument podle tohoto zákona, nebo certifikát anebo jiný dokument podle
tohoto zákona padělá nebo pozmění,
b) v rozporu s § 4 odst. 2 označí dokument značkou ČSN,
c) rozmnoží nebo rozšíří českou technickou normu nebo její část v
rozporu s § 5 odst. 8,
d) provede činnost při posouzení shody, vyhrazenou pro účely tohoto
zákona autorizované osobě, bez autorizace podle § 11 odst. 1, nebo
e) provede činnost při posouzení shody, vyhrazenou pro účely tohoto
zákona akreditované osobě, bez osvědčení podle § 16 odst. 1.
(2) Autorizovaná osoba se dopustí správního deliktu tím, že nesplní některou
z povinností podle § 11a odst. 2.
(3) Výrobce, dovozce, zplnomocněný zástupce nebo distributor se dopustí
správního deliktu tím, že uvede na trh nebo do provozu anebo distribuuje stanovené
výrobky
a) bez označení CE nebo jiného stanoveného označení nebo dokumentu
stanoveného nařízením vlády,
b) s označením nebo dokumentem, které jsou v rozporu s § 13,
c) nesplní ochranné opatření vydané podle § 18a odst. 2, 4 nebo 5,
nebo
d) nesplní povinnost uloženou orgánem dozoru podle § 18 odst. 2 písm.
c) nebo d).
(4) Za správní delikt se uloží pokuta do
a) 50 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 3,
b) 20 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm.
a), d) nebo e),
c) 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. b)
nebo c) nebo odstavce 2.
§ 19b
Společná ustanovení ke správním deliktům
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že
vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti
zabránila.
(2) Při určení výše pokuty se přihlédne k závažnosti správního deliktu,
zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže správní
orgán o něm nezahájil řízení do 3 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději
však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Správní delikty podle § 19 odst. 1 písm. b) a c), § 19a odst. 1 písm.
b), c), d) a e) a § 19a odst. 2 v prvním stupni projednává Úřad, správní delikty
podle § 19 odst. 1 písm. a) a § 19a odst. 1 písm. a) a § 19a odst. 3 v prvním stupni
projednává orgán dozoru.
(5) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické osoby
nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení tohoto zákona o odpovědnosti
a postihu právnické osoby.“.