Nové právní předpisy platné od dubna 2015

3. 4. 2015

Nařízení vlády č. 282/2014 Sb., o některých podmínkách k provádění společné organizace trhu v odvětví mléka a mléčných výrobků

Nařízení vlády naplňuje požadavky vyplývající z příslušných přímo použitelných předpisů Evropské unie, především pak nového nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1308/2013, kterým se stanoví společná organizace trhů se zemědělskými produkty. Toto nařízení převzalo ustanovení tzv. mléčného balíčku a upravuje obecná pravidla
pro společné organizace trhu v sektoru mléka a mléčných výrobků po ukončení systému mléčných kvót, ke kterému došlo k 31. 3. 2015. Tento soubor opatření týkající se sektoru mléka a mléčných výrobků by měl platit do 30. 6. 2020.

Nařízení vlády upravuje vybraná opatření v rámci tzv. mléčného balíčku a stanoví pravidla pro schvalování prvního kupujícího, evidenci nákupu a prodeje mléka, uznávání organizací producentů tvořených producenty v odvětví mléka a mléčných výrobků, jejich sdružení a mezioborových organizací. Vymezuje rovněž intervaly kontrol dodržování stanovených pravidel a podmínky odebírání uděleného uznání či schválení.

Nařízení vlády má pozitivní vliv na podnikatelské prostředí ČR, neboť oproti systému mléčných kvót dojde ke snížení administrativní náročnosti a současně se rozšíří možnost společného vyjednávání v sektoru mléka v rámci platných pravidel hospodářské soutěže. Současně se budou moci producenti mléka sdružovat do organizací producentů mléka v souladu s předpisy EU, podle které mají producenti sdružení v těchto organizacích možnost společně vyjednávat o množství mléka, které činí nejvýše 33 % národní produkce ČR.

Nařízení vlády platí od 1. 4. 2015, část od 1. 1. 2015.

 

Zákon č. 357/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů

Důvodem předložení návrhu zákona je zabezpečení administrace finančních příspěvků na vybrané myslivecké činnosti po 1. 1. 2015, neboť koncem roku 2014 došlo k redukci pobočkové sítě Ministerstva zemědělství – Krajských agentur pro zemědělství a venkov.

Do konce roku 2013 byla uvedená situace řešena tím, že § 62 odst. 3 zákona o myslivosti odkazoval na to, že pravidla poskytování finančních příspěvků se stanoví v rámci pravidel podpory hospodaření v lesích a pravidel používání prostředků z Fondu životního prostředí. Podle ustanovení § 46 odst. 5 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění platném do 31. 12. 2013 stanovovala pravidla vláda v příloze státního rozpočtu. Součástí této přílohy jakožto normativního textu bylo rovněž ustanovení týkající se stanovení podacího místa, kterým byly v případě podpory vybraných mysliveckých činností krajské úřady. Do 31. 12. 2013 tedy byla administrace krajskými úřady zajištěna prostřednictvím zákona o státním rozpočtu.

V důsledku nabytí účinnosti zákona č. 501/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ke dni 1. 1. 2014 již nejsou pravidla poskytování finančních příspěvků vydávána ve formě přílohy zákona o státním rozpočtu, ale ve formě nařízení vlády.

Účinnost zákona je od 1. 4. 2015.

 

Nařízení vlády č. 50/2015 Sb., o stanovení některých podmínek poskytování přímých plateb zemědělcům a o změně některých souvisejících nařízení vlády

Nařízení vlády zajišťuje implementaci reformované Společné zemědělské politiky EU do roku 2020 na národní úrovni v oblasti přímých plateb, a tím umožňuje čerpání prostředků EU určených pro přímou podporu zemědělského sektoru v objemu zhruba 23 miliard Kč ročně.

Nařízení vlády stanovuje specifické podmínky pro poskytování těchto přímých plateb:

  • jednotná platba na plochu zemědělské půdy,
  • platba pro zemědělce dodržující zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí,
  • dobrovolná podpora vázaná na produkci a
  • platba pro mladé zemědělce.

V souladu s reformovanou SZP EU se zavádí pojem aktivní zemědělec jako základní podmínka pro poskytování přímých plateb. S tím souvisí nově stanovená povinnost žadatele o dotace být evidován podle zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, jako zemědělský podnikatel (žadatelem mohou být fyzické a právnické osoby, školní statky, vědecké a výzkumné instituce, státní podniky) nebo může být žadatelem organizační složka státu.

Novým prvkem přímých plateb se stává tzv. ozelenění, implementované jako platba pro zemědělce dodržující zemědělské postupy příznivé pro klima a životní prostředí. Cílem ozelenění je snížit negativní dopady zemědělské činnosti na životní prostředí, a to například tvorbou úhorů, ploch s meziplodinami nebo udržování trvalých travních porostů ve vymezených obzvláště environmentálně citlivých oblastech.

Evropské předpisy umožňují rovněž podporu citlivých sektorů formou zvláštní platby, tzv. dobrovolné podpory vázané na produkci. V souladu s dlouhodobou strategií zemědělské politiky ČR vymezuje nařízení vlády sektory, které jsou považovány za citlivé a do kterých bude tato zvláštní podpora poskytována s ohledem na jejich hospodářský význam a příspěvek k zaměstnanosti na venkově. Jde například o produkci chmele, produkci konzumních brambor, produkci ovocných a zeleninových druhů s vysokou nebo velmi vysokou pracností, produkci cukrové řepy nebo chov telat masného typu.

Jednotlivé členské státy musí podle předpisů EU vyhradit maximálně 2 % celkového národního stropu pro přímé platby na podporu mladých zemědělců. Platba je poskytována jednomu zemědělci na maximální výměru 90 ha nejdéle po dobu 5 let.

Účinnost nařízení vlády je od 1. 4. 2015.

 

Nařízení vlády č. 51/2015 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 30/2014 Sb., o stanovení závazných pravidel poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích a na vybrané myslivecké činnosti, ve znění nařízení vlády č. 308/2014 Sb.

Novela zákona o myslivosti č. 357/2014 Sb. zakotvuje kompetenci krajských úřadů v přenesené působnosti rozhodovat o poskytnutí finančních příspěvků na vybrané myslivecké činnosti a v souvislosti s tím provádět kontrolu jejich poskytování. Tuto změnu kompetencí je třeba promítnout i do prováděcího právního předpisu. 

Nařízení vlády dále umožňuje zvýšení četnosti dotovaných odchytových zařízení na prasata divoká v honitbě, která představují velmi efektivní způsob redukce početních stavů prasat divokých. Nařízení vlády rovněž navyšuje některé sazby finančních příspěvků s cílem podpořit intenzivnější využívání ekologických a k přírodě šetrných technologií při hospodaření v lese a zvýšit podporu ochrany ohrožených druhů zvěře ve volné přírodě,
což s sebou přináší pozitivní vliv na životní prostředí a ekosystém.

Účinnost nařízení vlády je od 1. 4. 2015.

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.