Ministerstvo zemědělství a Potravinářská komora uspořádaly pro podnikatele seminář k možnostem vývozu do východních zemí
Tisková zpráva — Přestože statistiky agrárního zahraničního obchodu v poslední době vykazují pozitivní trendy, je třeba změnit komoditní strukturu exportu a zaměřit se hlavně na vývoz produktů s vyšší přidanou hodnotou. Uvedli to na pražském semináři „Možnosti zvýšení vývozu potravin na východ od EU“ náměstkyně ministra zemědělství Jaroslava Beneš Špalková a ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory Miroslav Koberna.
Náměstkyně Beneš Špalková hovořila o aktivitách Ministerstva zemědělství (MZe) v rámci projektu, jehož cílem je detailnější zjištění exportních možností českého agrobyznysu a přijetí konkrétních kroků pro jeho podporu. Tyto činnosti jsou v souladu s exportními iniciativami ČR, a zajišťují tak spolupráci s dalšími klíčovými resorty v oblasti zahraničního obchodu – Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem zahraničních věcí. S oběma Ministerstvy letos MZe uzavřelo memoranda o spolupráci. Proexportní aktivity Ministerstva zemědělství se tak nyní zaměří zejména na teritoria, kde má ČR historicky dobré renomé a může navázat na tradici obchodních vztahů, případně na země, na jejichž trhu je velký prostor pro českou produkci.
Na včerejším semináři zazněly konkrétní informace o vývoji agrárního zahraničního obchodu a obchodní politiky směrem k zemím bývalého Sovětského svazu a Jugoslávie, ale i regionu východní a jihovýchodní Asie. Ty byly v druhé části semináře doplněny praktickými informacemi o proexportním potenciálu ze strany vedoucích obchodně ekonomických úseků zastupitelských úřadů ČR v těchto zemích. Příklady z praxe a novinky v celní oblasti přednesli i zástupci Generálního ředitelství cel. O možnostech podpory exportu ze strany státu informovali představitelé Exportní a garanční pojišťovny (EGAP) a Ministerstva průmyslu a obchodu.
O velkém zájmu o seminář svědčila hojná účast zástupců producentů a exportérů mléčných a masných výrobků, potravinových polotovarů, ale i například minerálních vod, piva nebo trvanlivého pečiva.
Ministerstvo zemědělství bude v obdobných informačních aktivitách pro podnikatelskou veřejnost pokračovat i v blízké budoucnosti.
Dana Večeřová
ředitelka Odboru komunikace MZe