Musíme napravit pro stát nevýhodnou situaci
Právo, 19. března 2015
V posledních dnech se Miroslav Kalousek pustil do kritiky novely o změně podpory pro biopaliva, kterou budu předkládat Poslanecké sněmovně. Tvrdí, že vládou navržená podpora nemá racionální důvod a je tunelem na státní rozpočet. A protože pan poslanec používá zavádějící argumenty, je nezbytné pojmenovat věci pravými jmény – napsat pravdu. Nebudu však kopírovat jeho styl a častovat svého oponenta urážkami.
Tehdejší ministr financí Kalousek předložil do Poslanecké sněmovny nulové zdanění, nyní zavádíme částečné zdanění, a tím snižujeme dosavadní míru podpory. Dosud platné absolutní osvobození od daně, které zde máme díky panu Kalouskovi, vede k tomu, že Generální ředitelství cel nemá kontrolu nad obchodem s čistými biopalivy. Tuto pro stát nevýhodnou a rizikovou situaci musíme napravit právě naší novelou zákona. Po jejím přijetí bude uvalena daň na všechny využívané druhy biopaliv. Stát tak bude mít přehled o trhu s nimi, a navíc vybere více na daních. V roce 2016 bude vybráno na spotřební dani 310 miliónů korun. Podpora biopaliv bude 1,51 miliardy korun.
Podle pana poslance neexistuje racionální důvod, proč toto daňové zvýhodnění prodlužovat o pět let do roku 2020, což nás celkově bude stát devět miliard korun. Už však nedodává, že zmíněných devět miliard je finanční strop, který nemusí být vůbec vyčerpán. Od roku 2009 do roku 2013 bylo ve skutečnosti čerpáno 4,8 miliardy korun, z čehož 2 miliardy odvedli podnikatelé na dani z přidané hodnoty.
Máme naopak velice racionální důvod, proč toto daňové zvýhodnění prodloužit. Když nenaplníme cíle, na kterých se dohodla celá EU, potrestal by nás Brusel citelnými sankcemi.
Výroba biopaliv zajišťuje zejména na venkově práci tisícům lidí. Podle našich předpokladů se zaměstnanost v tomto oboru ještě zvýší z odhadovaného počtu 8,5 tisíce pracovníků v roce 2015 až na přibližně 14 tisíc pracovníků v roce 2020.
A pokud jde o vyjádření Miroslava Kalouska, že prodloužení podpory není nic jiného než tunel, pak můžeme za takzvané tuneláře označit drtivou většinu členských států Evropské unie, protože tuto podporu využívají také. Navíc podpora sice platí do roku 2020, Evropská komise však může toto rozhodnutí ještě přehodnotit.
Výmyslem je pak i to, že jsem se kvůli novele sešel nebo radil s Andrejem Babišem; to se prostě nestalo. A považuji to za nehoráznou lež. Stejně tak kategoricky odmítám drby, že by KDU-ČSL měla mít z této novely nějaký finanční prospěch.
Je zarážející, že pan Kalousek tak vehementně tuto podporu kritizuje. Ta totiž v České republice platí od roku 2009, kdy ji předložil právě Miroslav Kalousek jako tehdejší ministr financí. Byla to vláda Petra Nečase, která unijní strategii plnila a zvyšovala minimální podíl využití biopaliv v dopravě. Tehdy jsem neslyšel hlas Miroslava Kalouska, který by to kritizoval. Debata v Evropské komisi o biopalivech druhé generace trvá už dva roky a naprostá většina členských států je stále nevyrábí. V České republice jsou v běhu pouze dva výzkumné pilotní projekty, a nedá se proto počítat s jejich brzkým zavedením. Produkce je navíc vysoce nákladná. Budoucnost je nepředvídatelná a těžko můžeme vsázet při snaze o lepší životní prostředí i naplnění našeho závazku k EU na tak nejistou kartu.
Schválení návrhu další daňové podpory je krokem k naplňování unijní strategie o biopalivech v dopravě. Jejich využití nám zajistí diverzifikaci zdrojů a větší nezávislost na ropě z Ruska.