Voda
Vodní hospodářství v České republice je významným oborem s dlouholetou tradicí. Mezi nejdůležitější úkoly vodního hospodářství patří zajištění zásobování obyvatelstva pitnou vodou a zmírnění následků extrémních jevů počasí, jako jsou povodně a sucho. Ministerstvo zemědělství zajišťuje prostřednictvím státních podniků Povodí Vltavy, Povodí Moravy, Povodí Labe, Povodí Ohře, Povodí Odry a státního podniku Lesy ČR správu vodních toků a vodních děl ve vlastnictví státu. Jako ústřední vodoprávní úřad odpovídá ministerstvo za výkon státní správy ve smyslu vodního zákona a zákona o vodovodech a kanalizacích. V gesci sekce vodního hospodářství je zejména kontrolní a metodická činnost ve vodním hospodářství, oblast vodovodů a kanalizací, vodohospodářská a dotační politika státu, plánování využití vodních zdrojů, technická bezpečnost vodních děl, zakladatelská činnost vůči státním podnikům Povodí, osvětová činnost a další.
Vnitrozemská poloha České republiky v srdci Evropy předurčuje vztah území k evropské říční síti. Přestože se tu nenachází pohoří velehorského charakteru, můžeme mluvit o poloze „na střeše“ Evropy. Dlouholetá tradice a vysoká úroveň vodního hospodářství je dána důležitostí vody pro náš život ze všech možných hledisek a polohou země, ze které většina vody ve vodních tocích odtéká mimo naše území. Hospodaření s vodou a péče o vodní zdroje vždy vyžadovalo odborný a uvážlivý přístup, jenž se stále vyvíjí s ohledem na potřeby státu a jeho obyvatel.
Českou republikou procházejí hranice povodí významných evropských řek Labe, Odry a Dunaje. Území je proto rozděleno podle odtoku vod do příslušných moří: Severního, Baltského a Černého moře. Rozvodnice mezi povodími Labe, Odry a Dunaje se setkávají v jediném bodě. Tento hydrograficky významný bod leží na vrchu Klepý v pohoří Králického Sněžníku. Páteřními toky jsou Labe s Vltavou v Čechách, Morava s Dyjí na jižní Moravě a Odra s Opavou na severu Moravy a ve Slezsku.
V České republice platí systém tzv. sdílených kompetencí, což v praxi znamená, že působnost ústředního správního orgánu je sdílená čtyřmi ministerstvy a jedním z nich je Ministerstvo zemědělství. Státní podniky pověřené správou významných a drobných vodních toků a vodních děl zajišťují správu stovek staveb a cca 94 % délky vodních toků v ČR. Přibližně 6 % se na správě vodních toků podílejí obce, úřady vojenských újezdů a správy národních parků.
V organizační struktuře Ministerstva zemědělství je za oblast vodního hospodářství odpovědná sekce vodního hospodářství. V současné době tvoří sekci pět odborů, které se věnují hlavně činnostem souvisejících s vodohospodářskou politikou rezortu, státní správou a správou povodí, informačními systémy, státní dotační politikou ve vztahu k vodnímu hospodářství, bezpečností vodních děl, protipovodňovou problematikou, plánováním v oblasti vod, zajišťuje dozor a regulaci v oboru vodárenství a v neposlední řadě je sekce věcným gestorem podle zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu. Významné je plnění funkce zakladatele státních podniků Povodí.
Související odkazy
Metodický pokyn Ministerstva zemědělství ČR ze dne 18. srpna 2011 k zajištění jednotného postupu při řešení problematiky vypouštění a čištění odpadních vod s nadstandardním znečištěním v rámci schvalování Kanalizačních řádů podle § 14 odst. 3 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a § 24 a 25 vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Metodický pokyn je určen krajským úřadům, vodoprávním úřadům, zpracovatelům Kanalizačních řádů a vlastníkům a provozovatelům kanalizací pro veřejnou potřebu.
Mezinárodní komise pro ochranu Odry před znečištěním přijme zaměstnance na pozici vedoucího/vedoucí Sekretariátu ve Vratislavi v Polsku.
Nástup: 2. května 2012
Koncepce řešení problematiky ochrany před povodněmi v České republice s využitím technických a přírodě blízkých opatření
Schválena usnesením vlády České republiky ze dne 10. listopadu 2010 č. 799. Formuluje hlavní principy, které je nutno uplatňovat při přípravě preventivních protipovodňových opatření po roce 2013 a stanoví soubor úkolů, které musí jednotlivé subjekty zpracovat, resp. vyřešit.
Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ústavem územního rozvoje sestavilo příručku v rámci své metodické činnosti na pomoc orgánům veřejné správy při řešení povodňových opatření. Je publikována na adrese: http://www.uur.cz/images/5-publikacni-cinnost-a-knihovna/metodicke-prirucky-a-publikacni-materialy/2011/Letak-povodne-04-2011.pdf.
Vydání povolení k provozování vodovodu nebo kanalizace jedná-li se o provozování v rámci zkušebního provozu
[k § 6 zákona o vodovodech a kanalizacích]
Dvousložková cena ve vztahu k nevyužívaným přípojkám
[k § 8 odst. 13 a 14 zákona o vodovodech a kanalizacích]
Lhůta pro podání žádosti o náhradu škody způsobené řízeným rozlivem povodně
[k § 1 odst. 2 nařízení vlády č. 203/2009 Sb.]