Škola provozující zemědělský statek
Podle článku č. 9, odst. 2, Nařízení evropského parlamentu a rady 1307/2013 se přímé platby neposkytnou fyzickým či právnickým osobám ani skupinám fyzických či právnických osob, které provozují letiště, železniční služby, vodárny, služby v oblasti nemovitostí, stálé sportovní a rekreační areály.
Otázka:
Škola, jejichž součástí je školní statek, na kterém je provozována zemědělská činnost na výměře 92 ha, pronajímá tělocvičnu a využívá prostory domova mládeže na kanceláře, čili pravděpodobně provozuje tzv. "negativní" činnost. Za aktivního zemědělce může být považována, jestliže příjem z přímých plateb činí minimálně 5% nezemědělských příjmů.
a) Bude příděl finančních prostředků zřizovatele na mzdy a provoz, posuzován jako nezemědělský příjem?
Podle našeho názoru nejsou příjmem v pravém slova smyslu, čili nejsou příjmem z konkrétní činností, ale příspěvkem zřizovatele na pokrytí nákladů na vzdělávání a ne na zemědělskou činnost.
b) Zahrnovaly by se do příjmu i dotace v rámci projektů určené na podporu vzdělávání?
2. Pokud škola, na základě předcházejícího dotazu, nemůže získat přímé platby, může požádat a získat dotace na AEO a další tituly?
Odpověď:
Příjmy ze zemědělské činnosti jsou definovány v čl. 11 nařízení Komise (EU) č. 639/2014 (příjmy ze zem. činnosti + veškeré evropské a vnitrostátní podpory na zemědělské činnosti). Jakékoli jiné příjmy se považují za příjmy z nezemědělské činnosti. Podmínka podle čl. 9 nařízení EP a Rady (EU) č. 1307/2013 platí pro dotace v rámci podpor podle nařízení EP a Rady (EU) č. 1305/2013 pro mladé zemědělce (čl. 19), ekologické zemědělství (čl. 29), LFA (čl. 31) a welfare zvířat (čl. 33). Na ostatní dotační tituly se tato podmínka nevztahuje.