7. 12. 2010 - Návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky na rok 2011
předkládací zpráva
V souladu se zákonem č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ředitel předkládá dozorčí radě ke stanovisku návrh rozpočtu Pozemkového fondu České republiky (dále jen PF ČR) na rok 2011. Spolu se stanoviskem dozorčí rady předkládá návrh rozpočtu na rok 2011 ministrovi zemědělství s návrhem na projednání vládou ČR. Vláda ČR materiál předkládá se svým stanoviskem Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR ke schválení.
Není-li rozpočet schválen před počátkem rozpočtového období, používá PF ČR své příjmy podle návrhu rozpočtu projednaného vládou ČR.
Mezi priority PF ČR patří především vypořádání restitučních nároků a prodej pozemků pro zemědělské účely zemědělským podnikatelům. PF ČR bude i nadále postupovat v privatizaci zemědělské půdy. Neméně důležitým úkolem je však pro PF ČR i odstátnění budov a staveb, jejich správa a identifikace nově převzatého majetku. Novým úkolem pro PF ČR je v souvislosti s útlumem jeho činnosti technologické zabezpečení transformace k 31. 12. 2012.
Legislativní základ transformačního procesu PF ČR byl položen 17. března 2008, kdy vláda ČR přijala usnesení č. 257 o Zásadách transformace PF ČR. Tento dokument legislativně vymezil základní principy transformačního procesu a definoval úkoly, které je vedení fondu zavázáno splnit nejpozději do konce roku 2012, kdy bude PF ČR podle vládního usnesení transformován v samostatnou organizační složku státu s přesně vymezeným okruhem činnosti. Hlavním cílem transformace je optimalizace počtu pracovišť a posílení vertikální struktury řízení s ohledem na měnící se rozsah a charakter práce PF ČR. Konečným výsledkem je vytvoření 14 krajských pracovišť a převzetí veškeré agendy odloučených pracovišť krajskými pracovišti.
Do první části transformačního modelu, tedy vzniku krajských a odloučených pracovišť, vstoupil PF ČR dne 1. května 2010, kdy nabyly účinnosti Organizační řád PF ČR a Pracovní řád PF ČR.
Ke stejnému datu byli jmenováni vedoucí krajských pracovišť a zároveň došlo k organizačním změnám na ústředí PF ČR. Nově zřízená krajská pracoviště se až do 30. září 2010 nacházela v přechodném období, během kterého se pracovalo na postupném přechodu agend i kvalifikovaných pracovníků z odloučených pracovišť.
S konečným modelem 14 krajských pracovišť je spojeno i slučování pracovišť, které započalo již v roce 1999 a do současnosti bylo sloučeno již 26 územních (nyní odloučených) pracovišť. Na základě interní analýzy o vyhodnocení slučování těchto pracovišť vyplývá, že chod PF ČR nebyl vůči klientům nijak narušen, naopak se zvýšila efektivita práce. V roce 2010 dojde ke sloučení dalších 7 odloučených pracovišť.
Návrh rozpočtu na rok 2011 zohledňuje skutečnost, že výše uvedené cíle s sebou nesou zvýšené nároky na prodej/převod spravovaného majetku, resp. přípravu k jeho prodeji a technologické zabezpečení spravovaných dat, ve smyslu usnadnění transformace PF ČR. Dle znění koaliční smlouvy o vytvoření koalice rozpočtové odpovědnosti, vlády práva a boje proti korupci, uzavřené mezi Občanskou demokratickou stranou, stranou TOP09 a stranou Věci veřejné, a dále s ohledem na programové prohlášení vlády České republiky ze dne 4. 8. 2010, kde je mj. uvedeno: „vláda dokončí transformaci Pozemkového fondu České republiky a po ukončení jeho činnosti převede zbytek agend na Pozemkový úřad České republiky“, již není dále počítáno s variantou transformace PF ČR na organizační složku státu, ale s vytvořením nové instituce – Pozemkového úřadu České republiky. Pozemkový úřad České republiky vznikne jako právní nástupce Pozemkového fondu České republiky shodného statutu a samostatná právnická osoba, oddělená od státního rozpočtu.
PF ČR převede do konce roku 2012 maximální množství státní půdy hospodařícím zemědělcům podle zákona č. 95/1999 Sb., o podmínkách převodu zemědělských a lesních pozemků z vlastnictví státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o prodeji půdy), a dále vypořádá doposud nevyřešené restituční nároky oprávněných osob podle zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o půdě), a to především ve formě náhradních pozemků.
Přípravy jednotlivých pozemků do veřejných nabídek představují vysokou náročnost z důvodu ubývajícího majetku a složité identifikace výměrově menších parcel, což ve většině případů předpokládá i oddělování majetku blokovaného § 29 zákona o půdě, a v neposlední řadě oddělováním historického majetku obcí v souladu se zákonem č. 172/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Neméně náročným úkolem daným nově zákonem 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, je tvorba rezerv pro rozvojové projekty státu.
Souběžně s výše zmiňovanými úkoly musí PF ČR zabezpečovat kompletní správu nemovitostí v souladu se zákonem č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a dále na PF ČR přechází správa majetku z dalších organizačních složek státu a bývalých státních podniků. K 31. 7. 2010 spravoval PF ČR:
- 3331 budov včetně objektů k bydlení
- 7008 ostatních staveb
- 250 000 ha státní půdy, z toho 48 000 ha je blokováno § 29 zákona o půdě (stav k 30. 6. 2010).
S právě probíhajícím procesem transformace PF ČR je nutná archivace všech dokumentů v souladu s platným spisovým řádem tak, aby tato byla řádně zajištěna.
PF ČR snižuje počet zaměstnanců kontinuálně od roku 2007 na základě schváleného materiálu transformace. Od roku 2007 do roku 2012 opustilo (respektive opustí) PF ČR celkem 260 fyzických zaměstnanců, přičemž z toho jen v letech 2011 až 2012 bude snížen stav o 145 fyzických zaměstnanců.
PF ČR předpokládá v roce 2011 celkové příjmy ve výši 1 658,0 mil. Kč a výdaje 1 629,3 mil. Kč.