Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za měsíc březen 2014

9. 4. 2014

Poskytnuté informace na žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb. za měsíc březen 2014

Dotaz:
Věc: žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
Obracím se na vás s žádostí o poskytnutí informace podle výše uvedeného zákona v níže uvedené záležitosti:
V nájemní smlouvě uzavřené podle § 663 až 684 Občanského zákoníku na zemědělské pozemky je nájemní doba uvedená:

"Nájem se uzavírá na dobu neurčitou s platností a účinností ode dne podpisu této smlouvy oběma smluvními stranami. Nájem může vypovědět kterákoliv  smluvní strana, přitom je stanovena minimálně tříměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet prvním dnem měsíce po doručení výpovědi druhé smluvní straně.

Nájemní vztah je možno ukončit pouze k 31. prosinci kalendářního roku, který nastane nejdříve po uplynutí výpovědní lhůty. Tříměsíční výpovědní lhůta počne běžet po ukončení nového dotačního období Společné zemědělské politiky Evropské unie, která započne běžet v roce 2014."

Vzhledem k tomu, že Ministerstvo zemědělství ČR je odpovědné pro vyjednávání o Společné zemědělské politice EU a pokud sleduji informace z  Bruselu a z Ministerstva zemědělství ČR, žádná Společná zemědělská politika EU v roce 2014 běžet nezačala, snad je rok 2014  uváděn jako přechodné období. Žádám o právní stanovisko, zda pro pronajímatele / nájemce zavazující uvedená část smlouvy - Tříměsíční výpovědní lhůta počne běžet po ukončení nového dotačního období Společné zemědělské politiky Evropské unie, která započne běžet v roce 2014. Prakticky toto období nenastalo a ani již nastat nemůže a tudíž nemá  právní oporu ve smluvním dokumentu.

Poznamenávám, že smlouva byla podepsána v roce 2012.  

Odpověď:
Obdrželi jsme Vaši žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “informační zákon“).
Ve svém dopisu jste žádal o právní stanovisko ve věci nájemní smlouvy a s ní spojené nájemní doby ve spojitosti s novým dotačním obdobím společné zemědělské politiky.
V této souvislosti Vám sdělujeme, že podle § 2 odst. 4 informačního zákona nemá povinný subjekt povinnost v režimu tohoto zákona poskytovat právní výklady, neboť se v tomto případě jedná o soukromoprávní vztah uzavřený mezi dvěma subjekty formou smlouvy. Je pouze na vůli těchto soukromých subjektů, jak si konkrétní ustanovení vyloží.
I přes výše uvedené, Vám sděluji následující:
Základní úprava společné zemědělské politiky je zakotvena již ve Smlouvě o Evropské unii.
Nové dotační období pro společnou zemědělskou politiku mělo začít fungovat od roku 2014. Vzhledem ke zpoždění schvalování základní legislativy pro společnou zemědělskou politiku pro rok 2014 – 2020 bylo zpracováno tzv. přechodné nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1310/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví některá přechodná ustanovení o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV), kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013, pokud jde o zdroje a jejich rozdělení v roce 2014, a kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 73/2009 a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013, č. 1306/2013 a č. 1308/2013, pokud jde o jejich použití v roce 2014.
Od roku 2015 začne oficiálně běžet nové dotační období pro společnou zemědělskou politiku s tím, že jeho ukončení je i nadále stanoveno na rok 2020. Rok 2014 je s ohledem na přijaté přechodné nařízení poněkud specifický a faktická aplikace společné zemědělské politiky, resp. nového dotačního období, tedy začne běžet od roku 2015.
Pokud jde o posouzení závaznosti Vámi zmiňované části nájemní smlouvy, nezbývá než uvést, že otázka užívacích vztahů k půdě je ryze soukromoprávní záležitostí a případné spory je třeba řešit dohodou účastníků, popřípadě prostřednictvím civilních soudů.

Dotaz:
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, bych vás - Ministerstvo zemědělství - chtěl touto formou požádat o dodatečné informace viz níže k veřejným zakázkám o evidenčních číslech zakázek:

60064113
60044377
60053951
60049694
60061007
60007757
60020248
60018660
60047717
60028671

podle Věstníku veřejných zakázek - www.vestnikverejnychzakazek.cz.
Ke každé zakázce bych vás rád požádal o informace:
Jaká byla vysoutěžená cena bez DPH?
Došlo k uzavření smluvních dodatků k dané zakázce? Pokud ano, co bylo jejich důvodem a co bylo jejich předmětem? Pokud měly dopad na cenu zakázky - v jaké výši?
Byly plně a bez výjimky dodavatelem dodrženy všechny smluvní podmínky? Pokud ne, byly uplatněny sankce? Pokud byly uplatněny sankce - v jaké výši?

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám předkládám následující vyjádření:
V příloze tohoto dopisu jsou uvedeny požadavky stran veřejných zakázek, které jsou v gesci Ministerstva zemědělství. Ostatní Vámi uvedená evidenční čísla patří veřejným zakázkám, které spadají pod Státní pozemkový úřad, který je samostatným povinným subjektem ve smyslu výše uvedeného zákona, a tudíž je potřeba se obrátit na uvedenou organizaci.
(Příloha: tabulka informace)

Dotaz:
Žádost o poskytnutí smlouvy podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění.
Dovolujeme si požádat o poskytnutí kopií následujících smluv mezi Českou republikou – Ministerstvem zemědělství a společností Sitewell s.r.o. se sídlem Revoluční 551/6, PSČ 40011, Ústí nad Labem, IČ: 25007203:

- smlouva o dalším rozvoji registru půdních bloků LPIS uzavřená dne 14.4.2009

- smlouva o dalším rozvoji registru půdních bloků LPIS uzavřená dne 23.4.2010.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí kopií smluv mezi Českou republikou – Ministerstvem zemědělství a společností Sitewell s.r.o. se sídlem Revoluční 551/6, PSČ 400 11, Ústí nad Labem, podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám požadované kopie smluv zasílám v příloze.
Z důvodu překročení limitu na velikost příloh pro zaslání datovou schránkou Vám zasíláme tyto kopie smluv poštou.
(Příloha: kopie požadovaných smluv)

Dotaz:
V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, bych vás - Ministerstvo zemědělství - chtěl touto formou požádat o dodatečné informace viz níže k veřejným zakázkám o evidenčních číslech zakázek:
50019336 60028460 60035407 60044642 60022965 60040366 60044931 60010330 60064071 60022487 60011013 60014756 50019266 101982 60008755 60004538 60026661 60008075 60000075
podle Věstníku veřejných zakázek - www.vestnikverejnychzakazek.cz.
Ke každé zakázce bych vás rád požádal o informace:
- Jaká byla vysoutěžená cena bez DPH?

- Došlo k uzavření smluvních dodatků k dané zakázce? Pokud ano, co bylo jejich důvodem a co bylo jejich předmětem? Pokud měly dopad na cenu zakázky - v jaké výši?
- Byly plně a bez výjimky dodavatelem dodrženy všechny smluvní podmínky? Pokud ne, byly uplatněny sankce? Pokud byly uplatněny sankce - v jaké výši?

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám zasílám následující informace:
V příloze tohoto dopisu jsou uvedeny požadavky stran veřejných zakázek, které jsou v gesci Ministerstva zemědělství. Ostatní Vámi uvedená evidenční čísla patří veřejným zakázkám, které spadají pod Státní pozemkový úřad, který je samostatným povinným subjektem ve smyslu výše uvedeného zákona a tudíž je potřeba se obrátit na uvedenou organizaci.
(Příloha: tabulka_informace)

 

Dotaz:
Ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Vás žádáme o zpřístupnění následujících informací:

  1. Šlechtitelský program (definice chovného cíle, kontrola užitkovosti a zařazení do KU, způsob zjišťování užitkových a doprovodných vlastností atp.) uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou Apis mellifera mellifera, tedy Českého svazu včelařů
  2. Plemenný standard včely tmavé podle ŠP uznaného chovatelského sdružení ČSV
  3. Seznam chovatelů včely tmavé, počet včelstev a jejich stanoviště
  4. Způsob hodnocení plemenných standardů včelstev uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou
  5. Kopie všech žádostí o dovoz včelích matek (případně včelstev) od roku 2008 dosud (19. 3. 2014) včetně jejich povolení či zamítnutí MZe
  6. Řád plemenné knihy nebo řád plemenářské evidence uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou
  7. Vzor potvrzení o původu (POP), které vydává uznané chovatelské sdružení pro včelu tmavou
  8. Jména a kontakt na osoby, které vykonávají odbornou činnost pro plemeno včela tmavá (A. m. mellifera) a pro plemeno včela kraňská (A. m. carnica), ve znění zákona o plemenitbě (154/2000 Sb.)

Odpověď:
K Vaší žádosti o zpřístupnění níže uvedených informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“), Vám k jednotlivým uvedeným požadavkům sděluji následující:

  1. Šlechtitelský program (definice chovného cíle, kontrola užitkovosti a zařazení do KU, způsob zjišťování užitkových a doprovodných vlastností atp.) uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou Apis mellifera mellifera, tedy Českého svazu včelařů.
    Šlechtitelský program uznaného chovatelského sdružení je uveden v příloze č. 1.
  2. Plemenný standard včely tmavé podle ŠP uznaného chovatelského sdružení ČSV.
    Plemenný standard je uveden v příloze č. 2.
  3. Seznam chovatelů včely tmavé, počet včelstev a jejich stanoviště.
    K tomuto bodu dodávám, že Ministerstvo zemědělství neshromažďuje a nevede seznamy chovatelů včel podle plemen, ani údaje výrobní povahy těchto chovatelů. S tímto dotazem Vám doporučuji obrátit se na příslušné uznané chovatelské sdružení.
  4. Způsob hodnocení plemenných standardů včelstev uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou.
    K tomuto bodu uvádím, že hodnocení standardu včelstev je náplní práce šlechtitele, vyjádřené uznáním stanoviště včely tmavé včelami vyhovujícího standardu (čl. 2 a 4 šlechtitelského programu).
  5. Kopie všech žádostí o dovoz včelích matek (případně včelstev) od roku 2008 dosud (19. 3. 2014) včetně jejich povolení či zamítnutí MZe.
    Jak vyplývá z obsahu podané žádosti, domáháte se poskytnutí písemných žádostí od subjektů, které požádaly o dovoz včel podle § 21 odst. 9 zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „plemenářský zákon“).
    V žádostech jsou uváděny osobní údaje fyzických osob a detailní údaje o záměru dovozu a dalšího chovu včel. Vzhledem k tomu, že informační zákon v § 11 odst. 3 uvádí: „Informace, které získal povinný subjekt od třetí osoby při plnění úkolů v rámci kontrolní, dozorové, dohledové nebo obdobné činnosti prováděné na základě zvláštního právního předpisu 11, podle kterého se na ně vztahuje povinnost mlčenlivosti anebo jiný postup chránící je před zveřejněním nebo zneužitím, se neposkytují. Povinný subjekt poskytne pouze ty informace, které při plnění těchto úkolů vznikly jeho činností.“, předáváme Vám informace o dovozech formou přehledu v příloze č. 3.
  6. Řád plemenné knihy nebo řád plemenářské evidence uznaného chovatelského sdružení pro včelu tmavou.
    V § 9 plemenářského zákona se výslovně uvádí, že plemenné knihy se vedou pro každé plemeno hospodářských zvířat s výjimkou drůbeže, plemenných ryb a včel. Pro každé plemeno drůbeže, plemenných ryb a včel vede plemenářská evidence podle řádů plemenářských evidencí uznaného chovatelského sdružení podle § 10 plemenářského zákona.
    Řád plemenářské evidence včel je součástí šlechtitelského programu, uvedeného v příloze č. 1.
  7. Vzor potvrzení o původu (POP), které vydává uznané chovatelské sdružení pro včelu tmavou.
    Potvrzení o původu ve smyslu § 11 plemenářského zákona se pro včelu kraňskou ani pro včelu tmavou nevydává. Při prodeji matek včel se používá vyplněný evidenční lístek matky, uvedený v příloze č. 4.
  8. Jména a kontakt na osoby, které vykonávají odbornou činnost pro plemeno včela tmavá (A. m. mellifera) a pro plemeno včela kraňská (A. m. carnica) ve znění zákona o plemenitbě (č. 154/2000 Sb.): Šlechtitelem ČSV pro včelu kraňskou je ing. D. T., CSc., tel. xxxxxxxxx, šlechtitelem CSV pro včelu tmavou jeMVDr. J. K., tel. xxxxxxxxx.

Dále upozorňuji, že Český svaz včelařů krátce po jeho uznání za „Uznané chovatelské sdružení pro včelu tmavou“, odvolal původní vedení svazu a zvolil nového předsedu a představenstvo. V důsledku toho dochází ke změně celé řady vnitřních dokumentů svazu, včetně chovatelských řádů a šlechtitelských programů, na kterých se v těchto dnech intenzivně pracuje. Veškeré dokumenty budou zveřejněny po jejich schválení radou chovatelského svazu na webových stránkách. Z toho pohledu je nutné posuzovat současně platný výše uvedený materiál.
(Přílohy: 1. Šlechtitelský program uznaného chovatelského sdružení; 2. Plemenný standard včely tmavé;  3. Informace o schválených dovozech; 4. Evidenční lístek matky; 5. Evidenční lístek matky)

 

Dotaz:
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádám o poskytnutí následujících údajů uvedených v dotazníku (v příloze) za závěr roku 2009 a současnost:

  1. počet zaměstnanců organizace
  2. Jakým způsobem byla ve vaší organizaci zajištěna funkcionalita dohledového systému v listopadu v roce 2009
  3. Jakým způsobem je ve vaší organizaci zajištěna funkcionalita dohledového systému v současnosti

Odpověď:
Podáním ze dne 21. března 2014 jste se na Ministerstvo zemědělství ČR (dále jen „MZe“) obrátil se žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které žádáte poskytnutí informací o počtu zaměstnanců organizace a zajištění funkcionality dohledového systému.
K Vašim dotazům uvádím:

Ad 1) Počet zaměstnanců MZe v závěru roku 2009 – 2093.
Počet zaměstnanců MZe v současnosti – 614.

Ad 2) Na základě smlouvy o dodávce dohledových služeb externím dodavatelem (tj. software i provoz systému byly předmětem dodavatelských služeb, nebo tyto služby byly součástí plnění, tj. jako dílčí plnění, v rámci rozsáhlejší dodavatelské smlouvy na služby).

Ad 3) Žádná z výše uvedených možností.

Informace ohledně počtu pracovníků byly poskytnuty odborem personálním a informace k funkcionalitě dohledového systému odborem informačních a komunikačních technologií.

 

Dotaz:
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, žádám o poskytnutí kopie rozhodnutí čj. 61094/2013-MZE-17211, kterým Ministerstvo zemědělství rozhodlo o odvolání proti rozhodnutí České plemenářské inspekce čj. 6163/2013-ČPI ze dne 27.8.2013.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám v příloze zasílám kopii rozhodnutí č. j. 61094/2013 – MZE – 17211, kterým Ministerstvo zemědělství rozhodlo o odvolání proti rozhodnutí České plemenářské inspekce č. j. 6163/2013 – ČPI ze dne 27. 8. 2013.  
(Přílohy: 1. Kopie rozhodnutí č. j. 61094/2013 – MZE – 17211)

 

Dotaz:
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím si dovoluji požádat o poskytnutí následujících informací:
Dne 29. 1. 2014 jsem se obrátil na Ministerstvo zemědělství s žádostí o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Dne 10. 2. 2014 jsem obdržel odpověď pod č. j.: 5849/2014-MZE-12101.
Ve zmíněné žádosti jsem položil dotaz č. 3 v tomto znění:

„3. Rovněž si dovoluji požádat o sdělení, kolik (nezrušených) nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek (tedy vyjma zakázek malého rozsahu) ministerstvo (pouze samotné ministerstvo, nikoli příspěvkové organizace) vypsalo v období od 1. července 2012 do 9. července 2013 (včetně) a jaká byla jejich celková hodnota (bez DPH).“

Obdržel jsem odpověď v tomto znění:

„Celkem bylo vypsáno 13 podlimitních veřejných zakázek a 5 nadlimitních veřejných zakázek v celkové hodnotě 154.307.404,- Kč bez DPH.“

Dovolte mi v této souvislosti položit upřesňující dotaz: bylo by možné v odpovědi zmíněných veřejných zakázek uvést celkovou předpokládanou hodnotu (bez DPH)? Tedy pokud je zmíněná suma (154.307.404,- Kč bez DPH) celkovou konečnou hodnotou. Pokud se jedná o celkovou předpokládanou hodnotu, tak si dovolují požádat o sdělení, že tomu tak je.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám předkládám následující vyjádření.

Ve zmiňovaném dopise č. j. 5849/2014-MZE-12101 jsme uvedli, že Ministerstvo zemědělství ve Vámi uvedeném termínu vypsalo 13 podlimitních veřejných zakázek a 5 nadlimitních veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou 154 307 404,- Kč bez DPH. Celkovou konečnou hodnotu uvedených veřejných zakázek nelze prozatím vyčíslit, jelikož nebyla všechna výběrová řízení ukončena.

 

Dotaz:
Věc: Žádost o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
Jako majitel zemědělských pozemků v k.ú. Lomnice nad Lužnicí si Vás dovoluji požádat o poskytnutí informace podle zákona č.106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.
Jedná se o skutečnost , že v r. 1995 mi byly vráceny pozemky (orná půda) v k.ú. Lomnice nad Lužnicí, které byly původně zemědělsky obhospodařovány naší rodinou. Následně byly tyto pozemky zabrány Státním statkem Lomnice nad Lužnicí, který po vrácení majetku odmítl se mnou uzavřít' smlouvu o pronájmu a hospodařil bez mého svolení na pozemcích dále sám.
Podle rozhodnutí ředitele Státního statku Lomnice byla část mých pozemků po r. 1995 dána do užívání fa Frahelž s.r.o.
Státní statek Lomnice přešel na Statek Lomnice s.r.o. a na pozemcích hospodaří dále.
Na plodiny, které zde pěstuje beze smlouvy se mnou, dostává státní dotace a kromě toho tyto plodiny dále Statek Lomnice s.r.o prodává. Tedy dostává státní dotace beze smlouvy se mnou a má zisk z prodeje. Mě zůstává povinnost platit jen dan z nemovitosti. Stejně tak je to i s fy Podnědraž s. r. o.
Dovoluji si Vás tedy požádat na základě jakých ustanovení je toto nezákonné obohacování možné.

Odpověď:
Ministerstvo zemědělství (dále jen „MZe“) obdrželo Vaši žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů. Uvedl jste, že jste vlastníkem zemědělských pozemků a žádáte o informace v záležitosti využívání Vašich pozemků jinými osobami a o evidenci uživatelů zemědělských pozemků, vedené ministerstvem pro účely dotací a podpůrných plateb pro osoby hospodařící na těchto pozemcích.

Předmětné záležitosti jsou upraveny zejména zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“) a zákonem č. 252/1997 Sb., o zemědělství, (dále jen „zákon o zemědělství“), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon o zemědělství vychází z občanského zákoníku především v respektu k vůli vlastníka pozemku při rozhodování o tom, zda má pozemek obhospodařovat sám, nebo jiná osoba. Dohoda mezi vlastníkem pozemku a uživatelem je občanskoprávní záležitostí obou těchto stran. Obecně je vhodná písemná forma dohody (smlouvy), respektuje se i vůle vlastníka projevená ústně a rovněž bezesmluvní užívání, ovšem za podmínky, že je s tím vlastník pozemků srozuměn. Nový občanský zákoník obsahuje zpřesnění pro nájem zemědělských pozemků jako „zemědělský pacht“, pachtovní rok je období od 1. října do 30. září následujícího roku. Je-li pacht ujednán na dobu delší než dva roky a není-li smlouva uzavřena v písemné formě, má se za to, že pacht byl ujednán na dobu neurčitou a lze jej vypovědět ve dvanáctiměsíční výpovědní době. Není-li v občanském zákoníku stanoveno jinak, použijí se pro pacht přiměřeně ustanovení o nájmu.

Zákon o zemědělství prioritně respektuje uplatňování vlastnických práv mimo jiné při evidenci uživatelů půdy, kterou MZe vede a provádí v ní změny. Pro výkon této působnosti MZe jsou zřízeny Krajské agentury pro zemědělství a venkov a jimi řízené pobočky pro území jednoho nebo více okresů (dále jen „KAZV“). V ustanovení § 3g zákona o zemědělství jsou podrobně stanoveny postupy KAZV při provádění změn v evidenci uživatelů. Při tom není rozhodující, jde-li o fyzické nebo právnické osoby a to jak u vlastníků, tak uživatelů.

V citované části zákona o zemědělství je stanoveno, že právní důvod užívání pozemku, tzn. souhlas vlastníka, musí doložit ohlašovatel změny užívání a související změny v evidenci uživatelů. Obvykle jde o písemnou formu nájemní, resp. pachtovní smlouvy, ale jak bylo již uvedeno, obsah ani forma smluvního ujednání mezi vlastníky a uživateli nejsou zákonem o zemědělství stanoveny. To mimo jiné znamená i to, že ze strany KAZV nemohou být na vlastníky kladeny požadavky nad rámec zákona o zemědělství.

Pro Vaši informaci uvádíme, že se rovněž vyskytují případy, kdy je několika uživateli – ohlašovateli změn - uplatňováno více smluv na tentýž pozemek, že tedy vlastník z různých důvodů uzavřel dohody (smlouvy) s několika zájemci. Smlouvy jsou v takových případech na KAZV posuzovány v rámci kolizního procesu, kdy jsou prověřovány dle projevu vlastníka – tzn. podle data uvedeného na smlouvě; případný spor o platnost smlouvy s vlastníkem je záležitostí uživatele, který se cítí vlastníkem oklamán, respektive poškozen.

Z obsahu Vašeho dopisu lze usoudit, že jste dosud s žádnou osobou nájemní (pachtovní) smlouvu na užívání Vašich pozemků neuzavřel, tzn., že taková smlouva nemohla být naší KAZV předložena a posuzována. Zřejmě jste ani KAZV neohlašoval (postupem podle § 3g zákona o zemědělství), že chcete Vaše pozemky obhospodařovat sám. Nic tedy nesvědčí pro domněnku, že by postup KAZV byl v rozporu se zákonem o zemědělství.

Pokud se týká užitku, který získal dosavadní bezesmluvní uživatel, respektive uživatelé Vašich pozemků, a to ať již jde o příjmy podpůrných a dotačních plateb ze strany státu, tak z realizace vytvořené produkce, máte právo po těchto uživatelích požadovat podíl na tomto majetkovém prospěchu. Je totiž nesporné, že majetkový prospěch dotyčným osobám vznikl tím, že vědomě užívaly cizí věci (Vaše pozemky), což občanský zákoník řeší a Váš postup jako vlastníka cestou práva je oprávněný. Lze dodat, že pro přiznávání plateb a dotací je prvotním hlediskem skutečnost, že je pozemek příjemcem skutečně obhospodařován.

Jestliže jste dosud od nabytí vlastnických práv k Vašim pozemkům s nikým neuzavřel dohodu o užívání (pachtu) Vašich pozemků, je možné na stav nahlížet podle ustanovení § 22 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, kde je stanoveno, že nedošlo-li mezi dosavadním uživatelem a vlastníkem zemědělského pozemku k jiné dohodě, vznikne dnem účinnosti tohoto zákona nebo dnem, kdy byl pozemek podle části druhé tohoto zákona vydán, mezi nimi nájemní vztah, který lze vypovědět k 1. říjnu běžného roku. Výpovědní lhůta činí jeden rok, pokud nebude dohodnuto jinak. Tuto výpovědní lhůtu stanoví i občanský zákoník v ustanoveních § 2339 odst. 2 a § 2347.

Vaše záležitost není výjimečná, ale její řešení nepřísluší MZe, protože jde o záležitost občanskoprávní. V záležitostech evidence uživatelů půdy MZe řeší především situace, kdy dochází ke sporům (kolizím) mezi uživateli o oprávněnost užívání. O získání těchto práv je ze strany uživatelů půdních bloků velký zájem, takže vlastníci pozemků mají na výběr mezi zájmy konkurujících si uživatelů. V této souvislosti Vám lze pouze doporučit usilovat o nalezení smluvních partnerů – uživatelů Vašich pozemků za vzájemně přijatelných podmínek s respektem k právní jistotě Vámi přijímaných smluvních dokumentů.

 

Dotaz:
V rámci našeho připravovaného průzkumu vás žádáme ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, o zaslání seznamu všech veřejných zakázek zadaných vaším ministerstvem s předmětem plnění odpovídajícím následujícím CPV kódům:

Název CPV kód
Právní služby 79100000-5
Účetní, revizní a peněžní služby 79200000-6
Reklamní a marketingové služby 79340000-9
Obchodní a podnikové poradenství 79410000-1
Manažerské poradenství 79420000-4
Nábor zaměstnanců 79600000-0

A to za období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2013, ve formátu seznamu jednotlivých zakázek včetně uvedení stručného předmětu zakázky, dodavatele (název, IČ) a ceně ve smlouvě s dodavatelem (s uvedením zda se jedná o cenu s/bez DPH). Zároveň prosíme, aby nám byly uvedené informace poskytnuty ve strojově čitelném formátu, nejlépe ve formě souboru *.xls nebo *.xlsx, případně jiném tabulkovém formátu.

Odpověď:
Na základě Vaší žádosti o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, Vám předkládám následující vyjádření.
Ministerstvo zemědělství dle CPV kódu 79340000-9 zadalo v letech 2009 - 2013 následující veřejné zakázky:

Zajištění prezentace akvakultury a OP Rybářství na mezinárodní konferenci a doprovodném programu AQUA 2012

Předmětem veřejné zakázky bylo technicko-organizační zajištění realizace doprovodného programu na výstavě v rámci mezinárodní konference s doprovodnou výstavou AQUA 2012. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost PROMOTEAM, s.r.o., vysoutěžená cena 2 974 000,- Kč bez DPH;

Komplexní zajištění grafických a tiskových služeb

Předmětem veřejné zakázky bylo uzavření rámcové smlouvy na komplexní zajištění grafických a tiskových služeb pro Ministerstvo zemědělství. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byl Josef Kleinwächter, vysoutěžená cena 9 075 000,- Kč včetně DPH;

Zajištění komplexního marketingového servisu

Předmětem veřejné zakázky bylo uzavření rámcové smlouvy na zajištění komplexního marketingového servisu vztahujících se ke komunikační strategii MZe na rok 2013. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost Millennium CZ s.r.o., vysoutěžená cena 2 420 000,- Kč včetně DPH;

Zabezpečení informační kampaně na podporu drobných farmářů

Předmětem veřejné zakázky bylo uzavření rámcové smlouvy na zabezpečení informační kampaně na podporu drobných farmářů, prodeje ze dvora a regionálních zemědělských akcí. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost Agentura Gate s.r.o., vysoutěžená cena 2 700 000,- Kč včetně DPH;

Komplexní zajištění grafických a tiskových služeb

Předmětem veřejné zakázky bylo uzavření rámcové smlouvy na komplexní zajištění grafických a tiskových služeb pro Ministerstvo zemědělství v letech 2010-2012. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost MS Polygrafie, vysoutěžená cena 7 354 444,- Kč včetně DPH;

Zajištění farmářských slavností

Předmětem veřejné zakázky bylo organizační zajištění farmářských slavností pro rodiny s dětmi 2013. Dodavatelem byla společnost Tři věže s.r.o., vysoutěžená cena 2 280 000,- Kč včetně DPH;

Informační kampaň k regionální potravině

Předmětem veřejné zakázky bylo zajištění informační kampaně k regionální potravině 2010. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost  YEAR & MORE PRODUCTION s.r.o., vysoutěžená cena 10 088 183,- Kč včetně DPH;

Inzertní kampaň k regionální potravině

Předmětem veřejné zakázky byla inzertní kampaň k regionální potravině 2010. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost MÉDEA, a.s., vysoutěžená cena 17 380 416,- Kč včetně DPH;

Marketingová kampaň k regionální potravině

Předmětem veřejné zakázky byla marketingová kampaň k regionální potravině 2011. Dodavatelem předmětné veřejné zakázky byla společnost I.N.GLOBAL a.s., vysoutěžená cena 13 331 437,- Kč včetně DPH.

 

Dotaz:
Věc: žádost o poskytnutí informací dle zákona č.106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

Dle výše uvedeného zákona Vás žádám o následující informace:

  • Zda dle § 50 vodního zákona č. 254/200ÍSb., je povinností vlastníka pozemku, na němž se nachází koryto vodního toku strpět na svém pozemku ukotvení plovoucího zařízení, na které je řádně uzavřena smlouva se správcem toku bez, uzavření nájemní smlouvy s vlastníkem pozemku.
  • Kdo a za jakých podmínek je oprávněn stanovit hranici koryta vodního toku (břehovou čáru] na pozemku, jež není korytem vodního toku, ale vodní tok jím protéká. Zda je břehovou čarou vrchol navigační zdi.
  • Zda je na pozemek, kterým protéká koryto řeky povolen přístup veřejnosti, či zda je nutno žádat majitele pozemku o povolení.

Odpověď:
Ministerstvu zemědělství byla dne 31. 3. 2014 doručena Vaše žádost o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve věci povinností vlastníka pozemku, na němž se nachází koryto vodního toku a stanovení hranice koryta vodního toku podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.

K jednotlivým bodům Vaší žádosti Vám sděluji následující:

  1. povinnost vlastníka pozemku, na němž se nachází koryto vodního toku, strpět na svém pozemku ukotvení plovoucího zařízení, na které je řádně uzavřená smlouva se správcem toku bez uzavření nájemní smlouvy s vlastníkem pozemku
    Z Vašeho podání jednoznačně nevyplývá, zda je předmětné ukotvení plovoucího zařízení stavbou vodního díla podle ustanovení § 55 vodního zákona nebo stavbou obecnou ve smyslu zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
    V pochybnostech o tom, zda jde o vodní dílo, rozhoduje v souladu s ustanovením § 55 odst. 4 vodního zákona místně příslušný vodoprávní úřad. V případě, že předmětné plovoucí zařízení není stavbou vodního díla, doporučujeme Vám se v předmětné věci obrátit na věcně a místně příslušný stavební úřad, který je kompetentním správním orgánem posoudit, zda se jedná o stavbu obecnou.
    Pokud se v tomto konkrétním případě jedná o stavbu vodního díla podle ustanovení § 55 odst. 1 vodního zákona, platí v souladu s ustanovením § 50 vodního zákona, že vlastník pozemku, na němž se nachází koryto vodního toku, je povinen strpět na svém pozemku vodní díla umístěná v korytě vodního toku, vybudovaná před účinností vodního zákona (konkr. před 1. lednem 2002). Dále je povinen strpět na svém pozemku bez náhrady umístění zařízení ke sledování stavu povrchových a podzemních vod a ekologických funkcí vodního toku, například plavebních znaků apod. Zodpovězení otázky, zda je vlastník stavby vodního díla povinen mít uzavřenou smlouvu s vlastníkem pozemku, se tedy odvíjí od skutečnosti, kdy bylo předmětné vodní dílo vybudováno (pojmem vybudováno se rozumí řádně povoleno) a zda je umístěno v korytě vodního toku.
    V případě, že se v tomto konkrétním případě nejedná o stavbu ani činnost, která by podléhala povolení příslušnými správními orgány (např. vodoprávní úřad, stavební úřad), je třeba posuzovat podmínky pro umístění a strpění plovoucího zařízení podle příslušných právních předpisů (např. občanský zákoník).
  2. stanovení hranice koryta vodního toku (břehové čáry)
    V souladu s ustanovením § 44 odst. 1 vodního zákona platí, že protéká-li vodní tok po pozemku, který je evidován v katastru nemovitostí jako vodní plocha, je korytem vodního toku tento pozemek. Protéká-li vodní tok po pozemku, který není evidován v katastru nemovitostí jako vodní plocha, je korytem vodního toku část pozemku zahrnující dno a břehy koryta až po břehovou čáru určenou hladinou vody, která zpravidla stačí protékat tímto korytem, aniž se vylévá do přilehlého území.
    Pojem „břehová čára“ není jiným právním předpisem blíže určen. Podpůrně se lze opřít o definici břehové čáry v Terminologickém slovníku zeměměřičství a katastru nemovitostí Terminologické komise Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, který dále specifikuje břehovou čáru jako průsečnici plochy břehu (bočního ohraničení koryta vodního toku) s plochou přilehlého území.
    V pochybnostech o hranici koryta vodního toku rozhoduje v souladu s ustanovením § 44 odst. 3 vodního zákona místně příslušný vodoprávní úřad.
  3. přístup veřejnosti na pozemek, kterým protéká koryto řeky
    V souladu s ustanovením § 50 písm. g) vodního zákona jsou vlastníci pozemků, na nichž se nacházejí koryta vodních toků, povinni strpět po nich průchod osob podél vodních toků, výjimku z této povinnosti může povolit vodoprávní úřad po projednání s příslušným správcem vodního toku.
    Výše uvedené neplatí na pozemcích v zastavěném území a na oplocených pozemcích (pojem zastavěné území je vymezen v ustanovení § 58 stavebního zákona).

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.