Rozhodnutí nadřízeného orgánu o výši úhrady za poskytnutí informací 2_2023
Rozhodnutí nadřízeného orgánu o výši úhrady za poskytnutí informací
Rozhodnutí
Ministerstvo zemědělství (dále jen „ministerstvo“) jako příslušný správní orgán podle
§ 24 odst. 1 zákona č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a podle § 16a odst. 1 písm. d) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“) rozhodlo o stížnosti podané L. S.(dále jen „stěžovatel“) na výzvu k úhradě za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací č. j. 5555/2023-ČPI ze dne 10. července 2023, kterou obdržel od České plemenářské inspekce,
t a k t o:
Výše úhrady 6815,00 Kč stanovená ve výzvě k úhradě, kterou zaslala Česká plemenářská inspekce pod č. j. 5555/2023-ČPI ze dne 10. července 2023 stěžovateli, s e podle § 16a odst. 7 písm. a) informačního zákona p o t v r z u j e.
Účastník řízení (§ 27 odst. 1 správního řádu):
L. S.
Odůvodnění
Česká plemenářská inspekce (dále jen „ČPI“) obdržela dne 29. března 2023 žádost stěžovatele, ve které požadoval údaje o počtu kontrol hospodářství podnikatelských subjektů, počtu kontrol hospodářství fyzických osob, počtu provinilých hospodářství podnikatelských subjektů a počtu provinilých hospodářství fyzických osob, a to za roky 2018–2022. Tato žádost byla odmítnuta rozhodnutím ČPI č.j. 2928/2023-ČPI ze dne 4. dubna 2023.
Stěžovatel dále zaslal téměř identickou žádost dne 26. dubna 2023, kde požadoval stejné údaje. Tato žádost byla odmítnuta rozhodnutím ČPI č. j. 4110/2023-ČPI ze dne
16. května 2023 (dále jen „napadené rozhodnutí“).
Dále ČPI zaslala stěžovateli sdělení č. j. 4111/2023-ČPI ze dne 15. května 2023, kde jej upozornila, že žádost již byla vyřízena rozhodnutím č.j. 2928/2023-ČPI ze dne 4. dubna 2023. Současně byl stěžovatel upozorněn, že pokud má zájem o zpracování podkladových dat do podoby požadovaných informací, ČPI žádá úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací, o čemž byl stěžovatel informován v napadeném rozhodnutí.
Stěžovatel podal proti tomuto sdělení č. j. 4111/2023-ČPI ze dne 15. května 2023
a proti napadenému rozhodnutí dne 9. června 2023 odvolání, ve kterém uvedl, že požadované informace jsou svou povahou výkazy práce ČPI a proto jimi musí ČPI disponovat. Na závěr svého odvolání stěžovatel uvedl (cit.) „Požaduji tedy stanovení počtu hodin kolik bude tento úkon úředníkovy v platové třídě 13 trvat a jaká bude celková cena za objednání tohoto úkonu.“.
ČPI následně předala toto odvolání stěžovatele dne 21. června 2023 ministerstvu. Ministerstvo rozhodlo o dané věci rozhodnutím č. j. MZE-39704/2023-13142 ze dne
3. července 2023, kdy odvoláním napadené rozhodnutí zrušilo a věc vrátilo ČPI k novému projednání.
ČPI na základě tohoto rozhodnutí v novém projednání zaslala stěžovateli Výzvu k úhradě za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací č. j. 5555/2023-ČPI ze dne
10. července 2023 (dále jen „výzva k úhradě“), kdy na základě mimořádně rozsáhlého vyhledávání požadovaných informací vyplynula časová náročnost na analýzu seznamů kontrol ČPI v letech 2018 – 2022 na 40 hodin x hodinová sazba 145 Kč, tj. 5800 Kč, na kontrolu uvedených seznamů 2 hodiny x hodinová sazba 145 Kč, tj. 290 Kč, na propojení datových seznamů do finálních tabulek 5 hodin x hodinová sazba 145 Kč, tj. 725 Kč. Celková výše úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání požadovaných informací tedy podle ČPI činí částku 6815,00 Kč.
Současně ČPI poučila stěžovatele, že poskytnutí informace je vázáno zaplacením požadované úhrady, a pokud úhradu do 60 dnů ode dne doručení tohoto oznámení nezaplatí, bude žádost odložena v souladu s § 17 odst. 5 informačního zákona. Informace budou následně poskytnuty bez zbytečného odkladu. ČPI také poučila stěžovatele, že má právo na výši úhrady podat stížnost podle § 16a odst. 1 písm. d) informačního zákona a že po dobu vyřizování stížnosti lhůta pro zaplacení úhrady neběží.
Stěžovatel využil dne 14. srpna 2023 svého práva podat stížnost na výši úhrady, kde prohlašuje, že si doposud žádné mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací neobjednal
a nepožaduje údaje vyžadující mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací. Zároveň stěžovatel požaduje po ministerstvu prošetření provedení mimořádně rozsáhlého vyhledání informací ze strany pracovníků ČPI (vzhledem k časové ose od vydání zrušujícího rozhodnutí ministerstvem a k novému projednání a k zaslání výzvy k úhradě) a vyhradil si právo celou věc medializovat.
Dne 16. srpna 2023 byla stížnost na výši úhrady v souladu s § 16a odst. 4 informačního zákona postoupena ministerstvu. Ministerstvo jako orgán oprávněný k vyřízení stížnosti podle § 16a odst. 4 informačního zákona ve spojení s § 24 odst. 1 plemenářského zákona, posoudilo skutečnosti uvedené ve stížnosti a došlo k následujícím závěrům:
Stížnost byla podána včas a oprávněnou osobou v souladu s § 16a odst. 3 informačního zákona. K jednotlivým vyjádřením ve stížnosti pak ministerstvo uvádí následující.
K tvrzení stěžovatele, že si doposud žádné mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací za úplatu neobjednal, ministerstvo uvádí, že stěžovatel byl již v rozhodnutí ČPI
č. j. 2928/2023-ČPI ze dne 4. dubna 2023 upozorněn na to, že pokud by požadoval zpracování podkladových dat do požadované podoby, bude po něm požadována úhrada za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací. Následně ve sdělení k podané písemnosti ze dne 15. května 2023 a v napadeném rozhodnutí z 16. května 2023 byl opakovaně informován o nutnosti vyměření úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací (spolu s předběžným odhadem pracnosti na 40 hodin). V návaznosti na to i v rozhodnutí ministerstva
č. j. 39704/203-13142 ze dne 3. července 2023, kdy odvoláním napadené rozhodnutí bylo zrušeno a věc vrácena ČPI k novému projednání, bylo doporučeno ČPI postupovat cestou úhrady za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací, pokud není schopna požadované informace získat na základě jednoduchých úkonů. Nelze tedy přisvědčit tvrzení stěžovatele, že mu tato skutečnost po celou dobu není známa a že žádné mimořádně rozsáhlé vyhledání „nepožaduje“, neboť sám tuto možnost připustil (jak je výše citováno). Nutnost mimořádně rozsáhlého vyhledání informací a jejich zpracování do podoby požadované stěžovatelem vyplynulo z obsahu žádosti, není tedy na stěžovateli, aby určoval, které informace a v jaké podobě má povinný subjekt mít a poskytnout stěžovateli.
Dále se stěžovatel ohrazuje proti skutečnosti, že ČPI trvá na identifikačním znaku platby – IČ, což stěžovatel odmítá a identifikuje se rodným číslem. K tomu ministerstvo uvádí, že platbu je možné identifikovat obojím způsobem, případně i jiným specifickým znakem.
Stěžovatel nerozporuje časovou náročnost jednotlivých kroků vyhledání informací,
a proto se přiměřeností doby vyhledání požadovaných informací nezabývá ani ministerstvo. Ministerstvo však považuje za nezbytné konstatovat, že z výzvy k úhradě bylo zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady ze strany ČPI vyčíslena. ČPI časovou náročnost řádně ve své výzvě odůvodnilo, což vyplývá i z předané spisové dokumentace. ČPI tedy oprávněně dospěla k závěru, že vyhledání a následné zpracování všech požadovaných informací zabere 47 hodin (při sazbě 145 Kč za hodinu) a v souladu
s platným ceníkem požaduje úhradu v celkové výši 6815,00 Kč. Ministerstvo také ověřilo, že ceník je v souladu s § 5 odst. 1 písm. e) informačního zákona veřejně dostupný na stránkách ČPI:
Informace dle zákona č. 106/1999 sb. | ČPI (mze.cz)
ČPI tedy postupovala v souladu s § 17 odst. 3 informačního zákona, neboť písemně oznámila stěžovateli, že bude požadovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací, a sdělila výši úhrady žadateli před poskytnutím informace. Součástí oznámení bylo i poučení o možnosti podat proti požadavku úhrady nákladů za poskytnutí informace stížnost ve smyslu § 16a odst. 1 písm. d) informačního zákona.
Závěrem je nezbytné uvést, že ČPI neukládá žádný právní předpis, aby vytvářela databázi v rozsahu požadovaném stěžovatelem. Vyhledáním informací lze rozumět činnost povinného subjektu, resp. jeho pracovníků, která spočívá v identifikaci a následném shromáždění požadovaných informací (nikoli dalších, v žádosti nepožadovaných informací)
a v navazujícím zpracování odpovědi na žádost, tzn. v utřídění informací za účelem jejich předání žadateli (srov. rozsudek NSS č. j. 6A 83/2001-39), podle kterého „je třeba do nákladů za vyhledání informace započítat také náklady spojené se zpracováním informace, neboť pouhé vyhledání informace bez jejího přenosu např. v písemné podobě na žadatele by pro žadatele nemělo žádný praktický význam.“.
K žadatelem namítané časové ose „zpracování informací“, která se stěžovateli jeví jako značně „nevěrohodná“, ministerstvo sděluje, že náročnost vyhledání požadovaných informací byla ČPI známa již minimálně od rozhodnutí ČPI č. j. 2928/2023-ČPI ze dne 4. dubna 2023. Následně po vydání zrušujícího rozhodnutí ministerstva č. j. MZE-39704/203-13142 ze dne
3. července 2023 byla ČPI vázána právním názorem ministerstva, aby postupovala v souladu s § 17 informačního zákona. Proto na vyhledání a zpracování požadovaných informací
ze strany ČPI již nebylo potřeba dalšího časového úseku (s ohledem na předchozí průběh vyřizování žádosti stěžovatele).
Na základě všech výše uvedených informací dospělo ministerstvo k závěru, že úhrada je požadována oprávněně a ve správně stanovené výši, a proto rozhodlo v souladu s § 16a odst. 7 písm. a) informačního zákona tak, že výši úhrady potvrdilo.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat (§ 16a odst. 9 informačního zákona).