Brazilské zemědělství vyčísluje potřebu investic do místních komunikací
Logistika závislá na kamionové dopravě, nedostatek komunikací a jejich špatná kvalita dlouhodobě představuje jeden z hlavních problémů brazilského zemědělství.
Podle výpočtů CNA (Brazilská konfederace zemědělství a chovu hospodářských zvířat) je pro zvýšení standardu všech terciárních komunikací (lokální neasfaltované komunikace napojující místní výrobce na státní a mezistátní komunikace) na minimální nezbytnou úroveň nutná investice 4,9 miliard reálů (cca 19 miliard korun) ročně jen ve vysoce prioritních zemědělských regionech. Místní komunikace jsou nezpevněné cesty, které spojují venkovské oblasti nebo hlavní logistické koridory a usnadňují tok produktů do přístavů nebo distribučních center. Tyto silnice přepraví přibližně 1,4 tuny nákladu. Toto číslo studie CNA zohledňuje 177 000 kilometrů silnic třetího stupně ve vysoce prioritních regionech. Podle průzkumu činí roční náklady na údržbu tohoto standardu 35 tisíc brazilských reálů na kilometr. Aby pak bylo možné splnit tento minimální standard na všech 367 000 km komunikací třetího stupně, je nutná investice 10 miliard reálů ročně.
Na druhou stranu pro zlepšení stavu 101 000 km těchto místních komunikací ze „špatný“ na „vynikající“ ve vysoce prioritních regionech odhaduje CNA nutnou investici ve výši 12,6 miliardy reálů. Náklady na údržbu na této úrovni činí 131 000 reálů na km/rok.
V současné době existuje 2,2 milionu km venkovských silnic, rozložených v 557 brazilských mikroregionech. Z tohoto celkového počtu je přibližně 367 000 km silnic třetí úrovně a 1,8 milionu km (84,5 %) jsou „neklasifikované“ komunikace.
Mezi produkty nejvíce přepravované po místních komunikacích patří cukrová třtina, obiloviny, luštěniny, olejniny, ovoce, mléko, dřevo, kukuřice, sója a hospodářská zvířata. Podle Elisangely Pereiry Lopesové, technické poradkyně Národní komise pro logistiku a infrastrukturu CNA, je investice ve výši 4,9 miliardy reálů do prioritních komunikací považována za strategickou. „Mluvíme o čísle, které představuje skoro třetinu ročních ztrát (16,2 miliardy reálů) způsobených špatným stavem těchto silnic, a to jen na provozních nákladech. Díky této investici by bylo možné zlepšit kvalitu života venkovského obyvatelstva a zajistit bezpečnější a efektivnější tok zemědělských produktů,“ říká Lopes.
CNA očekává, že vylepšení místních komunikací sníží provozní náklady o 6,4 miliardy reálů ročně včetně paliva, údržby, zásob a práce. V současné době provozní náklady přesahují 16,2 miliardy reálů ročně. CNA rovněž předpokládá, že investice přinesou environmentální přínosy. Odhaduje se, že bude možné snížit emise skleníkových plynů o 1 milion tun ročně ve srovnání se současným scénářem. Průzkum, který provedla CNA, zvažoval infrastrukturu Bahia, Goiás, Maranhão, Minas Gerais, Mato Grosso, Mato Grosso do Sul, Pará a Paraná. Bylo ujeto více než 1 200 kilometrů a dotazováno bylo 150 lidí. Studie rovněž identifikovala překážky, které brání investicím a vylepšením těchto silnic, jako jsou omezené veřejné rozpočty, rozsáhlá síť a nedostatek kvalifikované technické pracovní síly pro provádění prací.
Zpracoval:
Martin Lošťák
místní zástupce ČR pro agro-potravinářství v Brazílii
tel: +5 511 989 411 211
e-mail: martin.lostak@evolversolutions.com