Salsa – mexický výrobek dobývající svět
Chilli znamená v Mexiku víc než jen přísada do jídel. Stalo se symbolem identity. Chilli se v národní gastronomii vyskytuje všude.
Je jedním z charakteristických znaků mexické kultury. Jak říká jedno z nejznámějších lidových rčení této země: "Den bez chilli je jako den bez slunce". Stále se najdou odvážlivci, kteří ho jedí koncentrované. Pro většinu Mexičanů jsou omáčky z chilli spíše chutným doplňkem jejich jídla a pro podniky pak milionovým byznysem.
Národní spotřeba na osobu činí v průměru kolem 1,5 kilogramu ročně, což odpovídá sedmi lahvím omáčky ročně. Ve většině domácností se připravují alespoň dvakrát týdně. 39 % domácností však omáčky kupuje. V loňském roce činil v Mexiku obrat na trhu s omáčkami a kořením přibližně 3,5 mld. USD. V příštích čtyřech letech by tato hodnota mohla dosáhnout až 5 mld. USD.
V této potravinářské kategorii jsou lídry společnosti La Costeña, McCormick, Herdez a Unilever. V nabídce mají přibližně 20 různých druhů omáček. Nejvíce se prodávají omáčky s označením domácí, mexické, s čerstvým chilli, zeleným chilli a chipotle chilli. Tři z deseti balení se nakupují o víkendech, zejména v neděli. Hlavními prodejními místy jsou supermarkety, vinotéky a malé obchody.
Úspěch mexických omáček a receptů po celém světě, zejména v zemích bez emigrantských komunit, je nepopiratelný. Díky rozmachu pálivých omáček v USA (zejména mexické značky "Cholula") může být z trůnu sesazen historický lídr "Tabasco". Trh s omáčkami zaznamenal rekordní hodnotu přesahující 27 mld. USD.
Zpracoval:
Paul Richard
místní zástupce ČR pro agro-potravinářství v Mexiku
tel: +52 55 8723 8188, e-mail: paulrichardconsulting@gmail.com