Zdražení poplatků za manipulaci s kontejnery ve vietnamských námořních přístavech
Dle oběžníku Ministerstva dopravy VSR č. 39/2023/TT-BGTVT budou poplatky za služby v přístavech, včetně poplatků za nakládku a vykládku nákladu “upraveny” od 15. února 2024.
V souladu s tím se poplatky budou pohybovat od 250 do 400 Kč za každý domácí kontejner o délce 20 stop a od 400 do 600 Kč za kontejner o délce 40 stop. Poplatky za dovezené, vyvezené, dočasně dovezené a reexportované kontejnery se pohybují mezi 23 - 81 USD v závislosti na typu kontejneru.
U nadrozměrných a přetížených nákladních kontejnerů a kontejnerů s nebezpečným zbožím nebo zvláštními požadavky na nakládku, vykládku a uchovávání, které vyžadují dodatečné náklady, příslušné poplatky nepřekročí 150 % předepsané cenové kategorie.
Oběžník č. 39/2023/TT-BGTVT nabude účinnosti 15. února 2024 a platí pro tuzemské i zahraniční subjekty, které poskytují služby ve vietnamských námořních přístavech. Podle Vietnamské námořní správy (Vinamarine) zůstávají poplatky za nakládku a vykládku kontejnerů ve Vietnamu stále nižší, než je regionální průměr.
Statistiky společnosti Vinamarine ukazují, že poplatky za nakládku a vykládku v hlubinných námořních přístavech ve Vietnamu odpovídají průměrně pouze 59 % poplatků v sousedních zemích. Zvýšení poplatků za manipulaci s kontejnery je podle Vinamarine rozumné a pomůže přístavům zajistit zdroje pro reinvestice, rozšířit a zvýšit kvalitu služeb.
Zvýšení cen ale přichází ve velmi nevhodné době a vietnamští exportéři úpravu cen pocítí, protože export do EU násobně převyšuje import z EU. Dále v roce 2023 výrazně poklesly objednávky na hlavních exportních trzích (tj. v USA a EU) a obchod mezi Evropou a Asií nyní komplikuje napětí v Suezském průplavu. Aktuální objíždění průplavu kolem Mysu dobré naděje prodlužuje cesty rejdařů o šest tisíc kilometrů, a to se výrazně promítá do cen přepravy.
Zpracoval:
Luboš Marek
místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu
Tel: +84 904 099 562, E-mail: commerce_hanoi@mzv.cz