Podle dat KPMG, 90 procent podnikatelů v F&B sektoru ve Spojených arabských emirátech počítá s minimální ztrátou 20 procent tržeb v následujících 12 měsících
Téměř všichni provozovatelé restaurací a hotelů v SAE se shodují, že i v následujících 12 měsících pocítí velké ztráty. K takovému výsledku došla poslední rozsáhlá studie KPMG F&B; report.
Již od začátku velkých opatření proti šíření coronaviru v březnu, uváděly profesionální portály nepříjemné prognózy na letošní léto a podzim. Například v dubnu firma Mingora, která se zabývá analýzou a provozem restaurací, připravila studii s řediteli více než 1000 provozoven v SAE. Došla k závěru, že z 64 %, kteří původně plánovali razantní navýšení letošních tržeb, jen 3% zůstávají stále pozitivní, a to byl ve Spojených arabských emirátech teprve první měsíc karantény.
Další zajímavá studie byla vydána koncem května, kdy Caterer Middle East, profesionální F&B portál, připravil dotazník pro 100 největších majitelů gastronomických podniků. Z nich celých 75 % uvedlo, že pokud další měsíce bude trvat stejná situace a opatření, budou muset své provozovny natrvalo zavřít. Během stejného dotazníku 70% uvedlo, že se nejspíše nedostanou na své původní zisky do začátku roku 2021. Jen 25 % uvedlo, že možné nižší obraty ucítí ještě v roce 2021. Dovolím si říct, že téměř nikdo z nás si v té době neuměl představit, jak velký vliv bude tento vir mít nejen na podnikání, ale na naše každodenní životy.
Pravdou ale je, že alespoň emirát Dubaj tolik nebrání podnikání v F&B sektoru již od léta. Alespoň ne tak, jako sousední emiráty, především úplně izolovaný emirát Abú Dhabí. Pokud ale jste extrémně závislí na přílivu turistů, místní komunita vám ani s volným pohybem stejně velké tržby nepřinese.
Po 8 měsících přichází nejnovější studie, tentokrát z KPMG. Na jejich dotazník 90 procent F&B podnikatelů uvedlo, že předpovídají minimálně 20 % pokles tržeb i v následujících 12 měsících. Jedna třetina dokonce uvedla, že propad bude více než 40 %. Tentokrát už se neodkazují na různá omezení ze strany státu, ale na změny spotřebitelů. Ať už je to kvůli strachu nebo kvůli častějšímu pracování z domu, lidé omezují návštěvy restauračních zařízení. Většina dotázaných také uvádí, že rozvozové firmy nejsou zrovna záchranou, spíše naopak, protože nesnížili provize z rozvozu. Ty mohou u velkých jmen sahat až k 30% z objednaného zboží.
Z tohoto příkladu ze Spojených arabských emirátů se dá vyčíst, že bohužel ani rozvolnění opatření nemůže F&B sektor nakopnout do původních kolejí jako před pandemií. Prognózy na 12 měsíců dopředu samozřejmě nemusí být pravdivé, ale je na čase, aby podnikatelé přestali pouze čekat na konec opatření. Změnám v chování spotřebitelů se musí gastronomická zařízení velmi rychle přizpůsobit. Ve stejném stylu uzavírá svou studii i KPMG popisujíc, že ten, kdo na velmi rychlou a dramatickou změnu ve světě zareaguje nejrychleji, bude oproti ostatním těžit v následujících měsících.
Zpracoval: Lukáš Zamrzla
Zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Mob.:+ 420 602 768 207, lukas_zamrzla@mzv.cz