Umělá inteligence pomáhá japonským obchodům snížit plýtvání a zvýšit zisk
S cílem zvýšit tržby a omezit plýtvání potravinami stále více japonských obchodů se smíšeným zbožím a supermarketů využívá umělou inteligenci (AI) k analýze dat. Na základě vyhodnocení údajů z minulých prodejů rozhoduje o stanovení slevových cen na výrobky podléhající rychlé zkáze.
V pobočce sítě obchodů Lawson v tokijské čtvrti Šindžuku rozhoduje počítač vždy v 15:00 hod. o tom, které potraviny a o kolik by měly být zlevněny. Na obrazovce se objeví např. druh sendviče a sleva. Manažer prodejny pak vytiskne nové cenovky a připevní je na výrobky.
V roce 2015 společnost Lawson Inc., jeden z největších japonských řetězců samoobsluh, zavedla systém, v němž umělá inteligence v centrále radí manažerům prodejen s řízením prodeje. Při výpočtu míry snížení cen software zohledňuje tržby prodejny, dobu dodání, místní povětrnostní podmínky a navrhuje cenu zvyšující prodejnost. Vedoucí prodejen dosud snižovali ceny na základě zkušeností, ale ponechání tohoto rozhodnutí na lidském úsudku vedlo k případům, kdy se zboží hromadilo nebo naopak ihned vyprodalo. Aby umělá inteligence toto omezila, přezkoumává čtyřikrát denně přibližně 270 druhů výrobků.
Systém vedl ke zlepšení obchodních výsledků řetězce. V roce 2021 se zvýšil hrubý zisk na prodejnu využívající AI o 0,6 % a náklady související s plýtváním se snížily o 2,5 %. Od té doby se systém rozšiřuje do dalších prodejen. Společnost má v úmyslu zahájit zavedení AI ve všech svých pobočkách během roku 2023.
Velký řetězec supermarketů Aeon Retail Co. také vyvinul systém slev s využitím AI. Systém analyzuje prodejní výsledky jednotlivých prodejen a pracuje na stanovení cen výrobků na takové úrovni, aby byly prodány do zavírací doby.
Zdroj: The Mainichi
Zpracoval:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-mail: irena_leopoldova@mzv.cz