Čínský trh se zmrzlinou roste a diverzifikuje se
Analytici trhu v Číně očekávají, že místní trh se zmrzlinou čeká v blízké budoucnosti velký boom. Firma zaměřená na průzkumy trhů Mintel Group uvádí, že prodeje balené zmrzliny v Číně dosáhly v roce 2021 hodnoty 46,1 miliard RMB (141 mld. Kč), což představovalo 8,3procentní meziroční nárůst, zatímco objem maloobchodních prodejů vzrostl o 5,3 procent.
Stoupala i cena zmrzlin nově se objevujících na trhu, jejich průměrná cena za 100 g vzrostla mezi roky 2019–2021 o 12 procent. V roce 2021 představovala 95 procent všech nových typů zmrzliny zmrzlina na mléčném základě. Co do příchutí je nabídka v Číně dosti různorodá a mnohdy velmi odlišná od té v Česku a Evropě. Populární jsou například příchutě červených fazolek, černého sezamu, zeleného čaje, kukuřice a hrášku. Nejrychlejší růst v posledních pěti letech zaznamenaly příchutě odvozené z květin, kávy, čaje a citrusů. Do budoucna lze očekávat, že se spotřebitelský trend důrazu na zdravotní benefity a ekologičnost produktů promítne i do segmentu zmrzliny, což bude představovat výzvy i příležitosti pro výrobce.
Někteří čínští výrobci zmrzliny dokonce využívají při vývoji nových produktů umělou inteligenci. Čínský výrobce prémiové zmrzliny Chicecream s její pomocí pojmenovává své produkty, vybírá nové příchutě a navrhuje nové produktové řady. Jedná se o odklon od jejich tradičních mléčných zmrzlin, nově navržené produkty jsou vodové nanuky prodávající se za velmi nízkou cenu 3,5 RMB (11 Kč), od čehož si firma slibuje průnik na trhy menších čínských měst s nižší úrovní příjmů tamějšího obyvatelstva.
Zpracoval:
Ondřej Plaček
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu
Mobil: +420 702 176 276, E-mail: ondrej.placek@mze.cz