Zdravé a funkční nápoje jsou v Číně na vzestupu
Společnost Daxue Consulting zveřejnila na svém webu článek o nových trendech na poli čínských nealkoholických nápojů. Jejich celkové prodeje v Číně za rok 2024 dosáhly meziročního růstu o 7,8 %.
Ještě výrazněji však rostla kategorie zdravých nápojů. Prodej balených čajů vzrostl o 16,6 % a funkčních nápojů o 12,1 %. Článek zároveň poukazuje na obecný trend „ozdravování“ nápojů v Číně, který lze vypozorovat u řady tradičních produktů přicházejících s novými variantami bez cukru, bez tuku a kalorií.
Nejvýznamnější je trend nápojů bez cukru. Ačkoli se v Číně čaj tradičně konzumuje neslazený, v případě balených čajů dlouhodobě dominovaly čaje slazené. To se v současnosti mění. Hlavní hráči na trhu přicházejí s neslazenými produkty a tento rostoucí segment přilákal i řadu nových firem. Silnou konkurenci na trhu dokazuje i to, že koncem roku 2023 proti sobě na čínském trhu soupeřilo přes 150 odlišných druhů neslazených čajů. Daxue Consulting predikuje, že by trh s neslazenými čaji mohl do roku 2028 dosáhnout hodnoty 53 miliard CNY, přes 170 miliard Kč, a bude představovat 26 % celého trhu s čajovými nápoji. Jejich zvýšená popularita se projevuje také na pultech samoobsluh, kde jich lze nalézt stále větší množství a na prominentnějších pozicích.
Rychle rostoucím segmentem jsou bylinné wellness nápoje kombinující klasické nápoje s čínskými bylinami a rostlinami využívanými v tradiční čínské medicíně. Mezi takové ingredience se mohou řadit například červené datle, kustovnice čínská, hloh a chryzantémy. Tyto nápoje společně s neslazenými čaji mají v samoobsluhách zabírat dokonce třetinu chladicích boxů. Do boje o tento segment vstoupily i některé firmy původně podnikající v tradiční čínské medicíně, jako je řetězec lékáren Tongrentang.
Rostoucímu segmentu izotonických a elektrolytických nápojů dominuje Danone se svou značkou Mizone. Silným konkurentem je domácí Genki Forest se svým Alien Electrolyte Water, který v roce 2023 zaznamenal meziročně trojnásobné prodeje a zaujímal si 25 % trhu s elektrolyty. Stejně tak se daří také klasickým výrobcům kofeinových energetických nápojů, kteří uzpůsobují své produkty zdravějším trendům.
Zdroj: Daxue Consulting
Zpracoval:
Ondřej Plaček
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu
Mobil: +420 702 176 276, E-mail: ondrej.placek@mze.gov.cz