Inflace v Japonsku dosáhla 40letého maxima z důvodu slabého jenu
Japonské společnosti zvyšují ceny téměř všeho, od pohonných hmot po potraviny a zároveň se dostávají pod tlak nákladové inflace.
Index spotřebitelských cen se v říjnu meziročně zvýšil o 3,6 %, o 0,5 % oproti minulému měsíci a zůstává již sedmý měsíc v řadě nad 2% inflačním cílem japonské centrální banky BOJ. Tento skok představuje nejrychlejší nárůst cen od února 1982.
Navzdory růstu cen, který je pro domácnosti stále větším problémem, se však BOJ nepřipojí ke globálnímu trendu zpřísňování měnové politiky zvyšováním sazeb. Dle prognózy BOJ spotřebitelská inflace dosáhne 3 % v současném fiskálním roce (končící v březnu 2023). BOJ ale předpokládá, že v příštím roce klesne na polovinu, protože komoditní a nákladové faktory se vyčerpají.
Rychlejší tempo inflace je částečně způsobeno prudkým poklesem jenu. Vyšší schodek obchodní bilance v říjnu také odrážel negativní dopad slabší měny, což přispělo k tomu, že se japonská ekonomika ve třetím čtvrtletí vrátila zpátky do recese.
S růstem velkoobchodních cen bojují i subdodavatelé, kdy index cen podnikového zboží CGPI v letošním roce vzrostl o 9 %.
Pokles prodeje piva v Japonsku
Prodej piva a pivních nápojů v Japonsku v říjnu meziročně poklesl o 32 % poté, co v září prodej prudce vzrostl před avizovaným zvýšením cen, které nastalo od 1. října.
Toto snížení prodeje se týká téměř všech velkých pivovarů. Podle zveřejněných dat klesl prodej piva Kirin o 32 %, Sapporo o 33 % a Asahi o 29 %. Naproti tomu společnost Suntory zaznamenala meziroční nárůst prodeje piva díky více než dvojnásobnému zvýšení prodeje piva Perfect Suntory Beer. Společnost tento produkt obnovila a zároveň ponechala cenu plechovkové verze beze změny.
Zdroj: Nikkei, Mainichi
Zpracoval:
Irena Leopoldová
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu
Mobil: ČR: +420 773 743 880, E-mail: irena_leopoldova@mzv.cz