Bosna a Hercegovina očekává změny na trhu s pivem
Podle informací portálu „e-Kapija“ se pivovar v Bihaći, který je aktuálně ve většinovém vlastnictví společnosti Stanić Grupa, chystá na užší spolupráci se společností Heineken.
Okamžitě po loňském nabytí většinového podílu v pivovaru začala skupina investovat do infrastruktury a produkčního procesu, což má pivovaru pomoci zvýšit výrobní standardy a získat certifikát společnosti Heineken, na jehož základě zde bude možné vyrábět některá piva z jeho portfolia. Svjetlan Stanić, majitel Stanić Group, má se společností Heineken historicky blízké vztahy, protože byl v minulosti dovozcem tohoto piva do Chorvatska a byl také zapojen do akvizičního procesu společnosti Heineken v pivovaru v chorvatském Karlovci (Karlovačka pivara). Skupina Stanić Grupa buduje v posledních letech silnou nápojovou divizi, kam kromě pivovaru v Bihaći patří také chorvatské společnosti Juicy a Maraska, které se zabývají výrobou ovocných džusů a nealkoholických nápojů, respektive alkoholických nápojů a sirupů. Předpokládá se, že spojení pivovaru Bihać s Heinekenem výrazně posílí postavení skupiny na trhu Bosny a Hercegoviny. Očekávaná reklamní kampaň na prodej piva Heineken by mohla mít dopad i na snížení prodeje ostatních značek. To by se mohlo dotknout i prodeje českého piva, kterého se do Bosny a Hercegoviny ročně vyveze za cca 5 mil. Kč. Vliv na další vývoj na pivním trhu Bosny a Hercegoviny může mít i možná změna ve vlastnické struktuře pivovaru v Banja Luce (Nektar pivo), o které se již nějakou dobu spekuluje.
Zdroj: ekapija.com
Zpracoval:
Vladimír Váňa
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Bělehradě
Tel: +420 702 169 425, E-mail: vladimir.vana@mzv.gov.cz