Archaický systém pro obchod s alkoholickými nápoji v USA, dědictví prohibice trvá

5. 12. 2025

Americký trh s alkoholickými nápoji je i po více než 90 letech od zrušení prohibice řízen systémem, který nese všechny rysy jeho původního nastavení.

Takzvaný třívrstvý distribuční model (three tier system), zavedený po roce 1933, měl zajistit, aby výroba, distribuce a maloobchod byly od sebe přísně oddělené a stát tak získal kontrolu nad prodejem alkoholu, regulací spotřeby i výběrem daní. Tento rámec se od zavedení pouze dílčím způsobem vyvíjí, ale v základu zůstává stále stejný, a to i přes zásadní proměnu americké ekonomiky, nápojového průmyslu i spotřebitelského chování. V praxi to znamená, že výrobce či dovozce musí ve většině případů prodávat alkohol licencovanému distributorovi a teprve ten jej může dodat maloobchodu nebo restauracím. Každý stát má navíc vlastní regulační rámec. Některé státy (např. Pensylvánie či Utah) stále fungují jako tzv. „control states“, kde maloobchod s tvrdým alkoholem zajišťuje přímo stát. Jiné státy umožňují prodej pouze prostřednictvím specifických licencí, které jsou často početně omezené a finančně náročné. K tomu se přidává komplikovaná síť místních regulací.

Příkladem je stát Maryland, kde se v roce 2024 znovu otevřela debata o tom, zda umožnit prodej alkoholických nápojů v běžných obchodech s potravinami. Platná úprava z roku 1978 vyhrazuje tento prodej výhradně licencovaným „liquor stores“. V prosinci 2024 guvernér státu poprvé oficiálně podpořil změnu zákona, nicméně v březnu 2025 byl návrh stažen, protože ve výborech převážily obavy z dopadů na malé podniky a lokální ekonomiku.

Podobné diskuse ve více státech ukazují rostoucí význam online prodeje alkoholu a tlak spotřebitelů na dostupnější a flexibilnější nákupní kanály. Hlavní importéři a distributoři nicméně zůstávají klíčovým článkem řetězce a určují dostupnost produktů pro maloobchod, gastronomii i e-commerce a tedy i spotřebitele. Současně se objevují právní spory (zejména o antimopolní opatření) a pokusy o úpravu podmínek na velkoobchodní úrovni, což dokládá, že odvětví prochází postupnou, byť pomalou transformací.

Pro evropské a české výrobce a exportéry, zůstává tradiční model přísné státní regulace a distribuce významnou bariérou vstupu. Samotný spotřebitelský zájem nestačí, pro úspěch je zásadní získat podporu importéra, distributora i retailového partnera. Přesto lze pozorovat, že deregulace v některých státech, měnící se chování spotřebitelů a rozvoj e-commerce mohou vytvářet nové příležitosti. Pokud se dodavatel dokáže zorientovat v licenčních požadavcích, distribuční struktuře a regulatorních podmínkách, může získat přístup k novým prodejním kanálům.

V případě zájmu o vstup na zahraniční trhy v sektoru alkoholických nápojů doporučujeme obrátit se na síť zemědělských diplomatů a zahraničních spolupracovníků MZe pro konzultaci a podporu.


Zpracovala:
Tereza Černá
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.
mob.: +1 202 507-3859, mob. ČR: +420 727 938 522
tereza.cerna@mzv.gov.cz

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.