Lidl v USA cílí na novou pozici na trhu
Evropský diskontní řetězec Lidl pokračuje ve snaze upevnit svou pozici na americkém trhu. Pod vedením šéfa americké divize Joela Rampoldta, který je ve funkci od roku 2023, firma v posledních měsících restrukturalizovala řízení i provozní model a nyní mění strategii pro zvýšení atraktivity konceptu evropského diskontu americkým spotřebitelům.
Lidl US aktuálně provozuje více než 190 prodejen v devíti státech a Washingtonu, D.C. V uplynulém roce společnost snížila rozsah sortimentu (ze 4 500 na 3 250 položek), aby se zaměřila na menší, pečlivě vybraný sortiment s vyšší efektivitou prodeje, včetně privátních značek a pečlivě vybraných importů. Pro exportéry a dodavatele to znamená náročnější vstup do řetězce, zároveň však úspěšně zařazené produkty získávají vyšší viditelnost i rychlejší obrátkovost. Důraz se klade na nízké ceny, čerstvé pečivo, vlastní privátní značky a na to, aby nákup byl jednodušší a efektivnější. Lidl US zákazníky vybízí k objevování evropských specialit. Více než 70 % sortimentu Lidl US je tvořeno privátními značkami. Zákazníci mohou v regálech najít, mimo jiné, privátní značku Czech Lager, což je pivo původem z České republiky, které demonstruje snahu o autentické evropské importy.
Nová strategie „cena + kvalita + komfort“ zafungovala natolik, že společnost v roce 2025 získala ocenění „Best Supermarket“ v anketě čtenářů Newsweek's Readers' Choice Awards. Aplikace pro americké zákazníky „myLidl“ má také největší penetraci mezi zákazníky v celé globální skupině Lidl.
Co se týče provozní výkonnosti na americkém trhu, podle analytické firmy Placer.ai řetězec Lidl v první polovině roku 2025 vykázal meziroční nárůst návštěvnosti o 4,9 %, což je výrazně nad průměrem amerického sektoru obchodů s potravinami. Počet prodejen se mezi lety 2024 a 2025 zvýšil ze 170 na 196. Zásadní korekce kurzu se týká také strategie pro rozvoj nových prodejen. Nové vedení se nyní zaměřuje na hustší pokrytí stávajících metropolitních trhů (zejména New York, Washington D.C., Atlanta) s cílem zajistit, aby distribuční centra fungovala s maximální efektivitou. I když Lidl roste co do počtu prodejen i zákazníků, stále zůstává malou částí amerického trhu. Podle managementu má v oblastech, kde působí, tržní podíl kolem 1 %.
Nová strategie Lidlu v USA znamená, že importované evropské speciality a privátní produkty mají přes velmi selektivní výběr dodavatelů a důraz na cenu šanci na vyšší viditelnost, poptávku i stabilní spolupráci. Lidl USA je pro evropské dodavatele potenciální vstupní branou, pokud budou připravení nabídnout atraktivní mix ceny a kvality.
Zdroje: Groceryshop 2025, Modern Retail
Zpracovala:
Tereza Černá
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.
mob.: +1 202 507-3859, mob. ČR: +420 727 938 522
tereza.cerna@mzv.gov.cz