Velikost trhu Spojených států vybízí k využití e-commerce a zaměření na niche market
Podle výroční zprávy americké asociace Specialty Food Association, která sleduje tržby za poslední tři roky v maloobchodě, stravovacích službách a online kanálech, dosáhly ve Spojených státech tržby za speciality a speciální potraviny v roce 2022 výše 194 miliard dolarů, což je o 9,3 % více než v předchozím roce, a očekává se, že do konce roku 2023 dosáhnou 207 miliard dolarů.
Speciální potraviny nyní představují přibližně 22 % celkového maloobchodního prodeje potravin a nápojů a trendy napovídají, že si svůj podíl udrží až do roku 2027. Data byla prezentována během veletrhu Summer Fancy Food Show, který se konal 25.-27. června v New Yorku, a asociace je v kontextu pandemie, inflačních tlaků a problémům v dodavatelském řetězci označila za úspěch.
Trh se speciálními potravinami je ve Spojených státech do jisté míry odolný vůči tlakům na sektor potravin a nápojů, nicméně v loňském roce poklesly jednotkové prodeje v téměř třech čtvrtinách kategorií speciálních potravin a nápojů sledovaných ve zprávě. V několika kategoriích došlo k výrazným rozdílům v jednotkovém a dolarovém objemu. Mezi kategoriemi, které zaznamenaly růst jednotkových prodejů, vzrostly těstoviny o 4 %, cereální produkty, fazole a rýže o 1,3 % a sušenky a snacky o 0,7 %. Ačkoliv v posledních dvou letech rostl trh s konvenčními potravinami rychleji než ten se specialitami, očekávaný zvrat kombinace nepříznivých podmínek, zejména inflace a trhliny v dodavatelském řetězci, má v příštím roce obnovit dlouhodobý trend ve prospěch trhu specialit a niche potravin. Podle dat asociace obsahují regály konvenčního potravinářského maloobchodu 5 až 8 % výrobků ze sektoru specialit a speciálních potravin.
Očekává se, že americký trh se speciálními potravinami poroste v letech 2022 až 2027 složenou roční mírou růstu 4,2 %. Tento růst je tažen řadou faktorů, mezi něž patří zvyšující se obliba zdravé výživy, rostoucí poptávka po etnických potravinách, rostoucí spotřeba.
-
V posledních 5 letech byl největší růst zaznamenán v sektoru specialit u položek pečiva, sýrů, lahůdek, masa a mořských plodů.
-
Očekává se, že v nadcházejících letech nejrychleji poroste segment trvanlivých potravin, a to díky rostoucí oblibě hotových potravin a jídel.
-
Vyšším tempem mají růst také nealkoholické nápoje zaměřené na zdravý životní styl.
-
Supermarkety a konvenční obchody s potravinami jsou a nadále budou největším prodejním kanálem specialit.
-
Očekává se vyšší růst maloobchodního prodeje online, vzhledem k rostoucí oblibě nástrojů e-commerce.
Zpracovala:
Tereza Černá
zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR ve Washingtonu, D. C.
mob.: +1 202 507-3859, mob. ČR: +420 727 938 522
e-mail: tereza_cerna@mzv.cz