Ministr Jurečka na obchodní misi v Africe
Představa subsaharské Afriky jakožto chudých zemí závislých na rozvojové pomoci se mění. Křivky ukazatelů hospodářského vývoje mnoha států regionu připomínají minulé dekády vývoje nyní úspěšné jihovýchodní Asie. Své obchodní aktivity a investice sem směřuje stále více zahraničních společností. České firmy na tento trend také reagují.
Zástupci 13 subjektů českého soukromého sektoru se zúčastnili podnikatelské mise ministra zemědělství Mariana Jurečky do Tanzanie a Zambie, kde prezentovaly potenciálním místním partnerům svou produkci – zemědělskou techniku, technologie, genetiku zvířat, řešení v oblasti čerpání vody, fotovoltaiky a hydroenergetiky. Tanzanie a Zambie jsou strategickými vstupními branami do rychle se rozvíjejícího regionu. V obou teritoriích byla ve spolupráci se zastupitelskými úřady uspořádána podnikatelská fóra, ministr zemědělství Marian Jurečka vedl oficiální jednání s rezorty zemědělství, přítomný zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu se s částí delegace z Ministerstva zemědělství setkal např. i se zástupci tanzanského Ministerstva energetiky a Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva obchodu a průmyslu Zambie a Zambijské agentury pro rozvoj. V obou teritoriích místní veřejný i soukromý sektor ocenil také nabídku finančních produktů zástupců českých společností ČEB a EGAP.
Cílem mise ale nebylo pouze šířit povědomí o kvalitní české produkci, ale také získat lepší představu o podmínkách na místním trhu. Celá delegace proto navštívila místní farmy, podniky potenciálních partnerů, ale také zemědělskou výstavu Agritech Expo, která s účastí 156 vystavovatelů a 15 000 návštěvníků vypovídala o obrovském potenciálu trhu nejen Zambie, ale celého regionu.
Při jednání na vůbec první cestě českého ministra zemědělství do Tanzanie bylo představeno české zemědělství a potravinářství a uvedena diskuze oblastí možné spolupráce v sektoru zemědělství a potravinářství. V Zambii podepsal ministr Jurečka se svým protějškem ministrem Lubindou Memorandum, které má rozvinout dosavadní spolupráci a upevnit vazby pro budoucí obchodní vztahy.