Čínské palírny se přizpůsobují požadavkům mladších generací

29. 8. 2025

Po dlouhou dobu byl čínský trh s alkoholickými nápoji dominován tradiční čínskou pálenkou z obilovin nazývanou paj-ťiou (baijiu) s obsahem alkoholu v rozmezí přibližně 40-65 %.

Její kulturní význam nabízel pouze málo prostoru k rozvoji zahraničních destilátů v Číně. Bez paj-ťiou se neobejde žádná významná společenská akce, oslava či obchodní jednání. I když o něm v západním světě téměř neexistuje povědomí, jeho domácí spotřeba z něj co do objemu činí globálně nejpopulárnější destilát. Přední čínští výrobci jako Kweichow Moutai a Wuliangye představují dvě nejhodnotnější firmy z odvětví destilátů na světě.

Celé odvětví však v současnosti čelí výzvě v podobě generační výměny a s ní související změny preferencí. Cena za láhev Feitian Moutai, nejznámější značky pod křídly Kweichow Moutai, během letošního roku klesla o 36 %. Právě na základě jejích prodejů přitom experti vyhodnocují celkovou situaci na trhu s paj-ťiou. Mladší generace se odklání od silných čirých pálenek směrem k nižšímu obsahu alkoholu a ochuceným pálenkám. Čínští výrobci se tomuto trendu snaží přizpůsobit. Wuliangye v nedávné době uvedlo na trh nový produkt s 29 % obsahem alkoholu a pro jeho propagační kampaň navázalo spolupráci s hongkongskou zpěvačkou G.E.M., od čehož si slibuje probuzení zájmu mladších spotřebitelů.

Cestou snižování obsahu alkoholu se již dříve vydaly i další firmy. Gujinggong na jaře letošního roku přišel s pálenkou s obsahem alkoholu 26 %, Yanghe potom se silnější 33,8 % pálenkou. Značka Jiangxiaobai má mladší generace za hlavní cílovou skupinu už od svého vzniku v roce 2011. Nabízí produkty s nižším obsahem alkoholu, ale také ovocem ochucené nápoje s alkoholem do 10 %.

Nepříznivá situace, ve které se v současnosti čínské paj-ťiou ocitlo, však nesouvisí pouze s upadajícím zájmem mladších generací. Problém zároveň prohlubuje stagnující celková spotřeba vyplývající z nepříliš optimistických ekonomických vyhlídek obyvatel. Za této situace čínští výrobci pravděpodobně zesílí své úsilí uspět se svými produkty na zahraničních trzích. Dosavadní snaha zatím nepřinesla ovoce, nicméně strategie aplikovaná na mladé domácí obecenstvo se může projevit jako vhodná i pro průnik na zahraniční trhy.
 

Zpracoval:
Ondřej Plaček
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Pekingu
Mobil: +420 702 176 276, E-mail: ondrej.placek@mze.gov.cz

 

Tyto webové stránky využívají k analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokud váš internetový prohlížeč má v nastavení cookies povoleny, je nezbytný váš souhlas s použitím této technologie.

Více informací

Chyba komunikace se serverem

Nastaly technické problémy. Zkontrolujte prosím připojení k síti, a pokud pracujete jako přihlášený uživatel, ověřte prosím nastavení VPN a stav přihlášení.