Zpřesnění Pravidel pro opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby a opatření III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova Programu rozvoje venkova ČR 2007 – 2013.
Dne 28. 2. 2013 schválil ministr zemědělství zpřesnění Pravidel pro opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby a dále pro opatření III.2.2 Ochrana a rozvoj kulturního dědictví venkova. Zpřesnění se týká podmínky prokazování vlastnických vztahů, povinné přílohy předkládané k Žádosti o proplacení v případě stavebních prací a metodiky definice a způsobu kontroly nově vytvořených pracovních míst. Pro žadatele tímto zpřesněním nedochází ke zpřísnění podmínek Pravidel.
1) Prokazování vlastnických vztahů (Kapitola 9 Další podmínky)
Vzhledem k nesrovnalostem v prokazování vlastnických vztahů v případě objektů, které nejsou vedeny v katastru nemovitostí, a tudíž nelze jejich vlastnictví ověřit klasickým výpisem, došlo ke zpřesnění v následujícím znění.
Upravené znění podmínky (změny jsou vyznačeny tučně):
„Příjemce dotace má prokazatelně uspořádány vlastnické/nájemní vztahy k nemovitostem, které jsou předmětem realizace projektu (u rekonstrukcí a modernizace budov se týká pouze vlastní budovy, nikoliv parcel pod ní). Tuto skutečnost prokazuje žadatel/příjemce dotace v případě kontroly na místě dokladem o vlastnictví nemovitostí (tj. výpisem z katastru nemovitostí), kterých se projekt týká, v případě realizace projektu na pronajaté nemovitosti navíc ještě nájemní smlouvou na dobu nejméně pět let od podpisu Dohody nebo smlouvou s výpovědní lhůtou nejméně 5 let od podpisu Dohody. V případě vypořádání majetkoprávních vztahů formou věcného břemene doloží žadatel/příjemce dotace smlouvu o zřízení věcného břemene na dobu nejméně 5 let od data podpisu Dohody. V případě spoluvlastnictví nemovitosti, která je předmětem realizace projektu, je vyžadován písemný souhlas spoluvlastníků této nemovitosti. Je-li příjemcem dotace svazek obcí, lze akceptovat vypořádání vlastnických vztahů za jednotlivé obce. V případě objektů, jako jsou lampy veřejného osvětlení, zábradlí, veřejný rozhlas, stojany na kola, informační panely a v případě dalších drobných objektů, které nejsou vedeny v katastru nemovitostí a pozemky pod nimi nejsou ve vlastnictví příjemce dotace, prokazuje příjemce dotace vlastnické/nájemní vztahy jak k těmto objektům, tak i těmto pozemkům. Příjemce doloží písemný souhlas vlastníka/ů pozemků/objektů, které jsou předmětem realizace projektu; D jinak C.“
2) Povinná příloha překládaná k Žádosti o proplacení výdajů v případě stavebních prací (Kapitola 10 Seznam předkládaných příloh)
Zpřesnění se týká projektů, na která jsou vydána stavební povolení na celý, často rozlehlý objekt. Příjemce dotace však v rámci projektu realizuje pouze určitou část, na kterou stavební úřad nevydává samostatný kolaudační souhlas, ale vydá stavebníkovi povolení k předčasnému užívání stavby, které je časově omezené a obsahuje podmínky, za kterých lze část stavby užívat.
Upravené znění povinně předkládané přílohy k Žádosti o proplacení (změny jsou vyznačeny tučně):
„V případě zahrnutí stavebních prací do celkových výdajů, na které může být poskytnuta dotace, kolaudační souhlas nebo oznámení stavebnímu úřadu o užívání stavby nebo povolení ke zkušebnímu provozu nebo povolení k předčasnému užívání stavby před jejím úplným dokončením podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů - prostá kopie, nebo čestné prohlášení příjemce, že pro užívání stavby dle daného projektu není v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb. kolaudační souhlas ani oznámení zapotřebí - originál; D jinak C“
3) Metodika definice a způsobu kontroly nově vytvořených pracovních míst (Příloha Pravidel)
Tato změna Pravidel konkretizuje způsob prokazování plnění preferenčního kritéria tvorby pracovních míst, neboť v situaci, kdy je žadatelem obec, která žádá na vlastní objekt svěřený příspěvkové organizaci k provozování např. školky, školy apod., vzniká v souvislosti s projektem pracovní místo právě v příspěvkové organizaci a ne přímo u žadatele. Do kapitoly Metodika definice a způsoby kontroly nově vytvořených pracovních míst je doplněna poznámka pod čarou v následujícím znění:
„V případě, kdy je příjemcem dotace obec/svazek obcí a předmětem projektu je objekt svěřený příspěvkové organizaci k provozování např. školky, školy apod., může vzniknout pracovní místo i v rámci samotné příspěvkové organizace (v tomto případě nelze pro prokazování pracovních míst zvolit režim B).“